10. NEW EUROPE MARKET, Dubrownik: Lokalne rynki kontra globalni streamerzy.

Trzy pracowite dni w perle Adriatyku, jak chętnie nazywa się chorwacki Dubrownik, ponad tysiąc uczestników i gości z całego świata, kilkanaście paneli dyskusyjnych, prezentacji programowych i sprzętowych, niezliczone spotkania, rozmowy i negocjacje.

W zgodnej opinii wszystkich, jubileuszowa edycja New Europe Market była udaną, zasługująca na pamięć okazją nie tylko do symbolicznego spotkania telewizyjnego Wschodu z Zachodem ale też dokładnie mówić poznania specyfiki lokalnych rynków w starciu z ekspansywnymi planami i ambicjami globalnych streamerów.

STREAMING KONTRA…

Jak bardzo jest to skomplikowana relacja pokazuje dobrze przykład sprzed roku, kiedy Warner Bros. Discovery postanowił zawiesić całą swoja produkcję w naszej części Europy i wycofać się z realizacji wszystkich swoich oryginalnych scenariuszy.

Natychmiast wykorzystał ten ewidentny błąd logiczny i finansowy, skutkujący też  wizerunkowo, właściciel platformy stremingowej SkyShowtime (mariaż wcześniejszych rywali Comcast i Paramount), którego  dyrektor generalny Monty Sarhan, opowiedział w Dubrowniku jak jego firma radziła sobie do tej pory i jak wykorzystała prezent od WBD zwiększając swoje zaangażowanie w realizację oryginalnych programów, zyskując nawet coś w rodzaju przewagi po zdobyciu pakietów odebranych od HBO Max na początku tego roku. Przypomnijmy, że była wśród nich także polska „Warszawianka”, której premiera zapowiadana jest na antenie SkyShowtime jeszcze w czerwcu.

Otwierając tegoroczne wydanie NEM, Frank Spotnitz, dyrektor generalny i producent wykonawczy, Big Light Productions podzielił się przemyśleniami na temat ciągle zmieniającej się branży telewizyjnej: Jeśli mamy ulepszyć europejską telewizję, to wydaje mi się, że dobrym pierwszym krokiem jest wyznaczenie podstawowych wartości, o których wiemy, że staramy się żyć. Potrzebujemy bardziej praktycznych, konkretnych strategii – na wszystkich terytoriach w Europie, ale zwłaszcza w mniejszych krajach, gdzie zasoby są mniejsze. Ten brak siły ekonomicznej może być postrzegany jako przeszkoda, ale może być również postrzegany jako zaleta – miejsca, w których zmiana jest łatwiejsza do przyjęcia ze względu na ich rozmiar.

O wyznaniach i możliwościach europejskiego rynku, widzianego z pozycji nadawcy wspominał także Paweł Kosiacki, reprezentujący Polsat Media Biuro. Nie był to jedyny gość znad Wisły zaproszony do udziału w publicznej debacie ale z pewnością wyróżniający się. Bardzo dobrze wrażenie pozostawiła również po sobie prezentacja oferty BBC Studios, anonsowana przez szefa polskiego oddzialu firmy, Zbigniewa Pruskiego.

PARTNERSTWO PRZEDE WSZYSTKIM

Podczas NEM wielokrotnie padało to określenie relacji międzyludzkich i biznesowych, oczywiście w różnych przyczynkach, zawsze jednak w pozytywnych kontekstach. Operatorzy telekomunikacyjni chcą partnerstwa, streamerzy chcą partnerstwa, producenci treści i dystrybutorzy chcą partnerstwa.

Sony Pictures Television (SPT) chce również rozszerzyć współpracę w Europie Środkowo-Wschodniej, a koprodukcje cieszą się coraz większym zainteresowaniem amerykańskiego studia, także dlatego, że firma chce rozszerzyć swoją globalną działalność.

Wiceprezes SPT ds. dystrybucji i sieci w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, Mark Young,  opowiedział o strategii tworzenia wysokiej jakości treści telewizyjnych: Wspaniałe historie mogą pochodzić z każdego kraju i miejsca, więc naprawdę rozszerzyliśmy nasze możliwości produkcyjne na całym świecie. Chcemy zrozumieć lokalne niuanse i gusta lokalnych odbiorców. Interesująca jest dla nas również koprodukcja. Współpracujemy ze streamerami na poziomie globalnym, ale także z lokalnymi partnerami na każdym terytorium.

Był to temat, który podjął również dyrektor zarządzający Beta Film, Moritz von Kruedener. Niemiecka firma jest stałym operatorem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, dystrybuując programy, a ostatnio zapewniając poważne finansowanie dużych przedsięwzięć telewizyjno- filmowych, wcześniej miedzy innymi znakomitego „Babilon Berlin”, a niebawem czekających na światową premierę, dwóch seriali, „Estonia” oraz kostiumowego „Rise Of The Raven”.

Beta wspólnie z niemieckim ZDFneo i France Télévisions jest aktualnie zaangażowana w projekt, którego scenariusz opiera się na doświadczeniach mieszkańców Kijowa, szukających schronienia po rosyjskiej inwazji w lutym 2022 r. Każdy odcinek podąża za lokalną terapeutką Lydią (w tej roli Anastasia Karpenko) przewożącą inną osobę w bezpieczne miejsce, a serial opowiadany jest z wnętrza samochodu bohatera.

Konieczność, ba, niezbędność partnerstwa finansowego, produkcyjnego i programowego podkreślał wielokrotnie, odpowiedzialny za ta część działalności czeskiej telewizji publicznej, Jan Maxa.

W przeszłości w pełni finansowaliśmy wszystko, ale teraz producenci stają się coraz bardziej biegli w znajdowaniu innych źródeł finansowania–  powiedział Maxa, dodając, że nadawca chce budować na istniejących relacjach, które widzą partnerstwo z krajami takimi jak Słowacja, Polska i Austria.

KANAŁY FAST I INNE TEMATY

Coraz bardziej zauważalne na telewizyjnym niebie kanały FAST, wizerunek i tożsamość Europy Środkowo-Wschodniej, wojny cenowe dla użytkowników końcowych, siła sztucznej inteligencji w tworzeniu treści- to  tematy drugiego dnia targów, goszczących w hotelu Palace w Dubrowniku.

Biznes, finanse, strategie dotyczące treści oraz szczegóły techniczne uruchomienia kanału FAST i wykorzystania boomu na streaming reklamowy omówiono podczas panelu Wszystko Zawsze chciałeś wiedzieć o FAST, ale bałeś się zapytać, prowadzony przez moderatora Guya Bissona.

Z Kolei na pytanie: gdzie jest region Europy Środkowo-Wschodniej, gdy mówimy o wizerunku i tożsamości? próbowali odpowiedzieć uczestnicy dyskusji, sponsorowanej przez TVP World a prowadzonej przez współpracownika tej stacji, Saschę Fahrbacha.

O tym, jak serwisy i operatorzy SVOD radzą sobie z inflacją i skutkami przepełnienia rynku, rozmawiano podczas panelu End-User Pricing Wars, który poprowadziła Maria Rua Aguete, znana polskiej branży telewizyjnej z kwietniowej konferencji MMP w Warszawie.

Podczas tej części prezentacji, która poświecona była ekspansji kanałów FAST Aguete przedstawiła prognozy dla Europy Środkowo-Wschodniej. Wynika z niej, że zainteresowanie konsumentów FAST jest mniejsze niż można było oczekiwać, ponieważ płatne stacje i kanały wciąż powiększają swój zasięg i zyski, a tradycyjna linearna telewizja niekodowana jest również silna . W Europie Wschodniej przychody FAST podwoją się w ciągu najbliższych 5 lat, osiągając 42 mln USD do 2028 r. Być może jest to wielkość zaniżona ale najbliższa przyszłość zweryfikuje nie tylko ta prognozę.

Prezentacja firmy Lionsgate zwróciła szczególną uwagę, bo zawierała przede wszystkim nowe projekty i treści, ale musiała nieco rozczarować. Ile lat bowiem można produkować, oferować i w końcu nadawać wciąż te same seriale kryminalne, obyczajowe czy komediowe z wciąż tymi samymi watkami i z udziałem zaplecza aktorskiego.

Eutelsat z kolei podzielił się swoją wiedzą i doświadczeniami z ostatniego okresu (światowa ekspansja skandynawskiego koncernu Viaplay) podczas prezentacji pod hasłem: Transmisja wydarzeń sportowych w zmieniającym się środowisku rynkowym.

Jubileuszowa edycja New Europa Makket przeszła do historii, zapisując się dobrze w pamięci gości i uczestników imprezy, która małymi krokami ale zdecydowanie chce osiągnąć rangę najważniejszego wydarzenia targowo- programowego dla branży mediów elektronicznych, w tym przede wszystkim telewizji, w tej części Europy.

Dowodem na to zapowiedź rozszerzenia programu grudniowego wydania NEM w Zagrzebiu o osobną cześć, poświeconą wyłącznie tworzeniu i dystrybucji seriali telewizyjnych.

JANUSZ KOŁODZIEJ