59 KFF, KRAKÓW: Adwokatka i inni

Adwokatka, Portret Suzanne, Mój kraj taki piękny i Była sobie Aurora to laureaci głównych nagród zakończonego 1 czerwca 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Wręczono je autorom filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych podczas uroczystej gali, w której wzięli udział przedstawiciele branży filmowej i miłośnicy kina z całego świata. Wieczór uświetnił recital Mikołaja Trzaski, który był także członkiem jury konkursu DocFilmMusic.

Zwycięstwo w  Międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych, a tym samym możliwość ubiegania się o nominację do Oscara, zapewnił sobie film dokumentalny Adwokatka (reż. Rachel Leah Jones, Philippe Bellaiche). Leah Tsemel, bohaterka filmu, od pięćdziesięciu lat broni spraw uznanych za przegrane. Będąc izraelską aktywistką na rzecz praw człowieka, zasłynęła głównie jako sądowa obrończyni Palestyńczyków, także tych oskarżanych o  terroryzm. Jury, pod przewodnictwem Jacka Petryckiego, w którego składzie zasiadali także Talal Derki (Niemcy), Marja Pallassalo (Finlandia), Shane Smith (Kanada) oraz Ágnes Sós (Węgry) uznało, że ten stworzony z precyzją, wnikliwością i humorem film, nie tylko pokazuje heroiczną kobietę walczącą z  przeciwnościami losu, ale także osobę, która inspiruje nas swoim niezachwianym przekonaniem, że sprawiedliwość może i  ostatecznie zwycięży. Film otrzymał także rekomendację KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej. Srebrny Róg dla średniometrażowego filmu dokumentalnego otrzymali David Ofek oraz Tal Michael za film Przy łóżku kolaboranta (Izrael), natomiast drugi Srebrny Róg dla najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego trafił do Adána Aliagi oraz ?lexa Lory za Czwarte królestwo (Hiszpania, USA, Meksyk). Dokument otrzymał także nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI). Laureatką najstarszego festiwalowego konkursu ? Międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych ? została Izabela Plucińska za film Portret Suzanne (Polska, Niemcy, Francja). Jury, któremu przewodził polski reżyser Xawery Żuławski, przyznało reżyserce nagrodę Złotego Smoka za mistrzostwo w kształtowaniu materii i błyskotliwe balansowanie między surrealistyczną wizją a  realnością. Według jury to dzieło kompletne i zachwycające. Srebrne Smoki to nagrody przyznawane najlepszym filmom krótkometrażowym reprezentującym wszystkie filmowe gatunki konkursu. Srebrnym Smokiem za najlepszy film dokumentalny została nagrodzona Aleksandra Maciejczyk za produkcję Połączeni (Polska). Najlepszym filmem animowanym został uznany francusko-belgijski Strach pod żebrami (reż. Bruno Tondeur), a Srebrnego Smoka za najlepszy krótkometrażowy film fabularny otrzymał Dekel Berenson za film Ashmina (Wielka Brytania, Nepal). Kandydatem KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego została macedońska animacja Edna w reżyserii Vuka Mitevskiego. Wyróżnienia otrzymał Foued Mansour za film Pieśń Ahmeda (Francja) oraz Sara Hjort Ditlevsen za film Bror (Dania). Najlepszym dokumentalnym filmem muzycznym i tym samym laureatem nagrody Złotego Hejnału, decyzją Jury pod przewodnictwem Bretta Morgena, został norweski dokument Była sobie Aurora (reż. Stian Servoss, Benjamin Langeland). Złotego Lajkonika w  Konkursie polskim otrzymał film Mój kraj taki piękny Grzegorza Paprzyckiego. Jury pod przewodnictwem Macieja Karpińskiego przyznało nagrodę za podjęcie aktualnego tematu zgodnie z tradycją polskiego filmu dokumentalnego uczestniczącego w życiu publicznym. Najlepszym polskim filmem animowanym został Acid Rain Tomasza Popakula. Jury doceniło reżysera za udowodnienie, że atrakcyjny wizualnie język animacji może być narzędziem do zrozumienia ważnych zjawisk współczesności. Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego trafił do Andreia Kutsili za film Summa, który według jury jest humanistycznym przesłaniem, wyrażonym w dojrzałej, harmonijnej formie. Trzeci Srebrny Lajkonik dla najlepszego filmu fabularnego powędrował do Heleny Oborskiej za film Ukąszenie za odbiegające od schematów ujęcie relacji międzyludzkich i za poszukiwanie oryginalnego języka filmowego. Festiwalowa publiczność za najlepszy film 59. KFF uznała norweski dokument Męski klub w reżyserii Pettera Sommera i Jo Vemuda Svendsena. 60. jubileuszowy Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się od 31 maja do 7 czerwca 2020 roku. (dam)