Od lat organizowana na terenie Berlin ExpoCenter City, pod zbudowaną w 1926 r. Wieżą Radiową, największa w Europie wystawa elektroniki konsumpcyjnej IFA, to dla wielu producentów okazja do pokazania nowości: od drobiazgów po wręcz rewolucyjne technologie, jak w ostatnich latach 3D i Super Ultra HD.
Ale nie zawsze, mimo początkowego zauroczenia, zadomowiły się one na stałe w naszym cyfrowym środowisku (vide: 3D), ale pierwszy efekt był piorunujący.
W tym roku zainteresowanie targami było rekordowe: do Berlinie przyjechało 1823 wystawców (o 13% więcej niż na IFA 2015). Ich stoiska zajęły 158 tys. m2 (więcej o 5%), co sprawiło, że ponad 300 firm z 11 krajów, w tym z Polski, wystawiało się po raz pierwszy poza terenami targowymi ? do ich dyspozycji oddano 10 000 m2 w STATION Berlin ? otwartym w 1875 r. Dworcu Drezdeńskim.
Nie zniechęcił ich lekki spadek popytu: w 2016 r. światowa sprzedaż cyfrowych produktów osiągnie wartość 814 mld euro. ? To o 5% mniej niż rok temu, ale był on wyjątkowy, bo w porównaniu z 2014 r. odnotował 10% wzrost ? 859 mld euro ? wyjaśnia spodziewane wyniki sprzedaży Jürgen Boyny, globalny dyrektor elektroniki konsumenckiej w instytucie badania rynku GfK Retail and Technology.
Choć w tym roku przełomowych nowości w Berlinie nie było, to branża patrzy w przyszłość optymistycznie, bo II kwartale br. w krajach Europy Zach. sprzedaż elektroniki konsumpcyjnej osiągnęła wartość 48,3 mld euro ? więcej niż w analogicznym okresie 2015 r.
TYLKO DLA BRANŻOWCÓW
Targi tradycyjnie poprzedzają dwa dni, podczas których dziennikarze dosłownie biegają z konferencji na konferencję. Niekiedy organizowane w dość odległych lokalizacjach. I tak Lenovo Global Launch 2016 odbył się w STATION Berlin. Firma pokazała m.in. nowe tablety, jak np. 11? YOGA BOOK z rysikiem z wkładem z tuszem, którym ? jak piórem ? można pisać i rysować na papierze, a także na ekranie i efekt pracy zapisać cyfrowo, oraz smartfony. A także nowy smartfon z rodziny Lenovo Moto ? Z Play i kolejny wymienny ? przyczepiany do aparatu magnesem ? moduł Moto Mods. Do JBL SoundBoost z głośnikiem o mocy 6 W i Insta-Share Projector, który wyświetla obraz o przekątnej 70?, dołączył Hasselblad True Zoom szwedzkiej firmy (jej kamerą w lipcu 1969 r. Neil Armstrong fotografował pejzaż Księżyca), z 10-krotnym zoomem optycznym oraz możliwością rejestracji zdjęć w formacie RAW.
Natomiast Huawei swoje międzynarodowe spotkanie zorganizował w berlińskim Velodromie. Pokazał smartfony Nova i Nova Plus, ale europejska premiera Honor 8 odbyła się tydzień wcześniej w Sztokholmie, a w Berlinie na firmowym stoisku o tym telefonie nie było żadnej informacji! Bo, jak mi później powiedział Derek Yu, dyrektor zarządzający Huawei Consumer Business Group, firma swoje marki lansuje osobno, jak Volkswagen Skodę, Seat i Audi.
Nova to nowa, ale już flagowa linia smartfonów. Dwukartowy Plus, z 5,5″ wyświetlaczem IPS HD, ma czytnik linii papilarnych, GPS, dwa mikrofony, kamery 8 MP i 16 MP z optyczną stabilizacją obrazu i szybkim aufofokusem, którą można nakręcic film w rozdzielczości 4K i głośnik emitujący dźwięk DTS. Niestety, złącze USB typu C sprawia, że nie będziemy mogli skorzystać z innych ładowarek.
Znakiem czasów było kontrolowanie kilkuset wchodzącym na te spotkania wnoszonych plecaków i toreb.
TUNEL W PRZYSZŁOŚĆ
Wiele firm wynajęło całe hale. Do zajmowanej przez LG Electronics wchodziło się tunelem o długości 15 m, wysokości 5 m i szerokości 7,4 m, zbudowanym z 216 zakrzywionych ekranów OLED o przekątnej 55? ? łącznie wyświetlały niemal pół miliarda pikseli. Oglądanie nagranego 14 kamerami 8K filmu From Black to Black pokazującego Drogę Mleczną czy zorzę polarną nad Islandią robiło na wchodzących niesamowite wrażenie. Kiedy stanąłem, by ogarnąć to niesamowite widowisko, w pewnym momencie odniosłem wrażenie, że podłoga się? przesuwa.
Już dalej LG pokazało m.in. największy na świecie monitor z zakrzywionym ekranem (38? UltraWide 38UC99) oraz telewizory OLED (organiczna dioda elektroluminescencyjna) wyświetlające obraz w technologiach Dolby Vision i HDR10 ? formatach preferowanych przez twórców filmów i dostawców treści, ale? niekompatybilnych. Oznacza to, że telewizor odtwarzający obraz zapisany w technice Dolby Vision, wyświetli też obraz HDR, ale mający tylko w HDR nie ukaże zalet Dolby Vision (przed laty tak było m.in. z płytami DVD Audio i Super Audio CD). A który format wygra nie wiadomo, zwłaszcza, że LG pokazał, polecany przez Europejską Unię Nadawców (EBU), a zaprojektowany dla nadawców: BBC i Astrę, pierwszy na świecie telewizor z systemem Hight Frame Rate HLG (Hybrid Log Gamma), wyświetlający 100/120 kl./s.
Z danych GfK wynika, że w I półroczu br. w Niemczech sprzedano 60 tys. telewizorów OLED, w Polsce ? 2,5 tys. Ale ta technologia zyskuje uznanie odbiorców i przewiduje się, że w tym roku na świecie zostanie sprzedanych 600 tys. takich telewizorów. Nic dziwnego, że produkująca telewizory chińska firma TCL (lider na miejscowym rynku, 3. miejsce na świecie) ogłosiła, iż kosztem 6,9 mld USD wybuduje w Guangming (Shenzhen) największą na świecie linię, która od kwietnia 2019 r. miesięcznie będzie produkować 90 000 ekranów Gen 11 TFT-LCD i AMOLED. Z tafli szkła o wymiarach 3370×2940 mm będą wyrabiane ekrany LCD i OLED o przekątnych: 43″, 65″, 70″ (21:9) i 75″.
W Berlinie TCL pokazał m.in. flagowy telewizor zakrzywiony 65? QUHD Xclusive X1 z obudową o grubości 15,4 mm ? najcieńszy na świecie telewizor HDR Local Dimming z technologią Quantum Dot; UHD TV Cityline S79 (50??, 55?? i 65??) o grubości zaledwie 9,9 mm oraz z tv zakrzywionym panelem 65?? 8K, wyprodukowanym przez czołowego producenta ekranów China Star Optoelectronics Technology (CEOS). A także produkowane w Żyrardowie telewizory Thomson serii B5 z aplikacją Netflix. ? Premiera Serii X1 podnosi naszą konkurencyjną pozycję i jest pierwszym krokiem TCL w kierunku zajęcia na stałe miejsca w segmencie high-end ? powiedział Alain Pakiry, dyrektor generalny w Europie, TCL Multimedia & TCL Communication. A na ekranach wyświetlano filmik nakręcony na? warszawskiej Starówce.
Ponieważ, jak napisano na jednym z stoisk, 4K wprowadza wizje reżysera w życie, więc nie dziwi, że oferujące taką rozdzielczość telewizory były na wielu stoiskach.
Ponad 50 modeli (24-75?), w tym oczywiście 4K, pokazał Sharp. A także pierwszy na świecie 8K IGZO TV. Technologia Indium Gallium Zinc Oxide daje wyjątkowo wysoką rozdzielczość i jasność obrazu przy jednoczesnym znacznie niskim zużyciu energii, wyznaczając nowe standardy w czułości ekranów dotykowych. Duński Bang & Olufsen zaprezentował nowy, choć klasyczny, bo o minimalistycznym wzornictwie, telewizor BeoVision Horizon 4K Ultra HD (40 i 48?), który można powiesić na ścianie, ale również umieścić na podstawie z kółkami, na obracającej się o 360° podstawie podłogowej lub na sztalugowej, gdzie ekran swobodnie stoi na podłodze w delikatnie odchylonej pozycji. Rozdzielczość 4K mały też telewizory produkowane m.in. przez kupiony w ub.r. przez Skyworth Metz, Haier (zakrzywiony 84?), Philips (98?, 8K); Sony (4K HDR BRAVIA z nowej, flagowej serii Z z ekranami 100?, 75? i 65?, z nowoopracowanym procesorem obrazu – 4K HDR Processor X1 Extreme i po raz pierwszy wykorzystanym podświetleniem Sony Backlight Master Drive) czy nowy Loewe bild 7 (55 i 65?) ? pierwszy telewizor OLED tej firmy. Z ekranem współpracuje bezprzewodowy system głośników Klang 5 o mocy 250 W, przenoszący pasmo 55 Hz – 22 kHz. Cena: połowa ceny telewizora, ale trzeba jeszcze kupić bezprzewodowy transmiter Loewe klang link!
Wiele telewizorów i smartfonów miało system dźwiękowy legendarnej, high-endowej firmy Harman/Kardon, w której portfolio są doskonale znane marki, jak AKG, Infinity, JBL, Lexicon czy Mark Levinson.
Pozostając przy telewizorach, a właściwie kontencie, to tradycyjnie swoje stoisko, a właściwie studio miał ? od wielu lat przyjeżdżający tu z USA ? Dave Graveline. W Berlinie nadawał na żywo 3-godzinny program Into Tomorrow, który po raz pierwszy wyemitował ponad 20 lat temu. Jego codzienne informacje o nowościach i wydarzeniach pod wieżą oraz rozmowy z zaproszonymi gośćmi transmitowało ponad 200 amerykańskich stacji radiowych oraz kilka z innych państw.
Dave Graveline był jednym z ok. 1 800 dziennikarzy z ponad 50 krajów, którzy specjalnie przejechali do Berlina. Podobnie jak liczne ekipy telewizyjne, m.in. Polsatu News.
NIE TYLKO CYFRA
Patrząc na wielkie ekrany można było przeoczyć wiele innych produktów, np. flagowego modelu słuchawek firmy Sony z serii Signature MDR-Z1R (przenoszą 4?120 000 Hz) z ergonomicznymi nausznikami z owczej skóry czy karty pamięci microSD firmy SanDisk o pojemności 256 GB. A także aparatów fotograficznych oraz coraz częściej je zastępujących tabletów i smartfonów, jak ARCHOS 133 Oxygen z 13,3? wyświetlaczem i aparatami: 5 MP z tyłu i 2 MP z przodu i ARCHOS 55 Diamond Selfie z 5,5? w pełni laminowanym wyświetlaczem Full HD IPS i aparatami: 16 MP z autofokusem i lampą LED z tyłu oraz 8 MP z przodu z dodatkową ekranową lampą błyskową czy prototypowego odtwarzacza Blu-ray Ultra HD firmy Sony i jej flagowego smartfonu Xperia XZ z laserowym automatycznym ustawieniem ostrości, 5-kierunkowym systemem stabilizacji i aparatami: 23 MP z technologią potrójnego przetwarzania obrazu i 13 MP z przodu; słuchawek firm Sennheiser (nowa seria Premium HD 5) i Harman Kardon czy kamery cyfrowej HC-X1 firmy Panasonic z nowoopracowanym obiektywem LEICA DICOMAR 4K z najbardziej szerokokątną ogniskową na rynku (24 mm) i szybkim 20-krotnym zoomem optycznym, a także rozmaitych nosideł (wearables), jak np. ZenWatch 3 ? tajwańskiej firmy ASUS z systemem Android Wear, motywującym do większej aktywności fizycznej, bo ? jak napisano na jednym ze stoisk ? wiek jest tylko liczbą. A tego typu zegarki i opaski, poza odbieraniem rozmów telefonicznych, maili i SMS-ów, liczą m.in. liczbę przebytych kroków i spalonych kalorii, tętno oraz monitorują sen.
Producenci nie zapominają o fanach analogu. Reaktywowana w 2014 r. firma Technics przedstawiła gramofon z bezpośrednim napędem Grand Class SL-1200G, ale z silnikiem bez rdzenia ferromagnetycznego, niwelującym drgania i wahania prędkości obrotowej (tzw. zakleszczanie). Bogatą ofertę odtwarzaczy czarnych krążków, w tym rejestrujących dźwięk cyfrowo, miała m.in. firma Lenco. A także cyfrowych radioodbiorników stylizowanych na bardzo stare modele.
NASI TU BYLI!
Od lat do Berlina przyjeżdżają polskie firmy. W tym roku w katalogu było ich 13 (ale pierwszego dnia stoisko jednej z nich było puste), gdy z Japonii tylko 8, a z Czech ? 2. Ale z Niemiec i Chin ? setki! Stoiska mieli w ?zwykłych? halach, w ?międzynarodowej? zdominowanej przez firmy z chińskiego Shenzhen oraz w wydzielonych częściach: Reseller Park i TecWatch, a także w STATION Berlin.
Jeśli chodzi o powierzchnię to żaden nie może konkurować z Amicą Wronki, która wraz z Amicą International GmbH i CDA Group zajęła prawie pół hali. Bo od 2008 r. pod wieżą wystawiają się też producenci sprzętu AGD.
Większe stoisko niż rok temu miała Manta, największy polski producent sprzętu RTV i AGD, która do Berlina przywiozła m.in. elektryczną (2 x 350 W) deskorolkę Smart Balance Board MSB002 COBRA z pompowanymi kołami o średnicy 10?, a także wiele ?drobiazgów?, jak np. żarówki dyskotekowe. ? Z bardzo pozytywnym odbiorem spotkał się nasz flagowy zestaw wielofunkcyjnych głośników karaoke z popularnej kategorii Manta Party House, składający się z dwóch bliźniaczych głośników ? każdy ma podwójne potężne subwoofery i po dwa głośniki średniotonowe, emitujące dźwięk z mocą 12 000 W. Można nim nagłośnić imprezę plenerową i salę koncertową ? rekomenduje wyrób Katarzyna Śliwińska, Marketing & PR Manager.
Stoisko firmy Arkas wieńczyło logo XX.Y, które mają m.in. głośniki Bazooka, czyli tzw. boomboksy o mocy 2×40 W. Uwagę zwracały też wodoodporne słuchawki H2O. Choć douszne, to z modułem Bluetooth, odtwarzaczem MP3, pamięcią 8 GB i akumulatorem. Po raz 4. do Berlina przyjechała firma e5, która od 16 lat produkuje w Polsce m.in. personalizowane etui do smartfonów i tabletów, środki do ich czyszczenia, akcesoria do komputerów i sprzętu mobilnego. ? Eksport ma 30% udział w naszych przychodach, ale w tym roku może osiągnie 50% ? powiedziała Małgorzata Franiewska, dyrektor sprzedaży.
? Targi są okazją do spotkania z klientami, których efektem jest rosnący eksport. Jesteśmy na targach CeBIT w Hanowerze i Mobile World Congress w Barcelonie ? mówiła Zuzanna Handy, z firmy Maxcom, w której ofercie są smartfony, ale również komórki z klawiaturą, w tym dla osób słabo widzących, także wodoodporne, telefony stacjonarne, krótkofalówki i samochodowa nawigacja GPS.
Po raz pierwszy w Berlinie wystawiła się firma 3mk, od 10 lat produkująca folie i szyby ochronne do smartfonów. ? Mamy laboratorium, w którym opracowaliśmy ochronne szkło hybrydowe o grubości zaledwie 0,2 mm łączące zalety obu powłok ? deklaruje Krzysztof Zieliński, Key Account Manager.
Miłym zaakcentowaniem naszej obecności było przedstawienie w pierwszym numerze ?IFA International? polskich ?sygnałów o technice?: wspomnianej Bazooki i telefonu Manta Quad Titan!
SHOWSTOPPERS
Tradycją targów IFA są ShowStoppers: poprzedzająca je jednorazowa, wieczorna prezentacja dla prasy. Organizowana po raz 9. przez amerykańskiego producenta eventów podczas takich imprez jak CES, MWC, NAB i CE Week, zgromadziła blisko 80 firm – niektórych próżno byłoby szukać w targowych halach.
Na specjalnej gali pierwszego dnia targów odbyło się uroczyste wręczenie nagród EISA (European Imaging and Sound Association) ? laureatów w kategorii Home Theatre Display & Video przedstawiłem w poprzednim numerze TELE PRO.
Stałą pozycją są IFA Keynotes ? wystąpienia członków zarządów światowych koncernów (BSH, Daimler, AMD i IBM Watson), którzy mówili o inteligentnych kuchniach i samochodach, wirtualnej rzeczywistości i internecie rzeczy oraz IFA TecWatch ? łączącego ekspozycje z dyskusjami panelowymi. A także IFA+ Summit.
Egzemplifikacją smart home?u była interaktywna ekspozycja firmy Panasonic, która przedstawiła swój pierwszy projekt Smart City w Niemczech. W projekcie Future Living Berlin, w ramach którego w berlińskiej dzielnicy Adlershof powstanie kompleks 69 mieszkań w technologii smart home. Firma dostarczy panele słoneczne, akumulatory oraz technologie bezpieczeństwa i infrastruktury budynków, w tym najnowsze innowacje Smart Home. A także technologie ogrzewania, chłodzenia i wentylacji, dostosowane do indywidualnych potrzeb zarządzania energią w każdym mieszkaniu. W ramach projektu zostaną wdrożone i wykorzystane rozwiązania Smart Home z takich dziedzin jak Smart Living, Smart Health, Smart Mobility czy Smart Energy.
Firma wykorzysta doświadczenie nabyte przy budowie na terenie byłej fabryki Panasonic inteligentnego miasta blisko Tokio. Fujisawa Sustainable Smart Town to dzielnica zaplanowana dla ok. 3000 mieszkańców, z których pierwsi już się wprowadzili do swoich inteligentnych domów, choć zakończenie projektu przewidziano w 2020 r. A swoimi technologiami i usługami wspiera kolejne projekty Smart City w Tsunashimie (Japonia), Denver (USA) i Lyonie (Francja).
Dodam, że ponad 40 wystawców z 15 krajów pokazało swoje najnowsze produkty związane ze smart homem.
Nową imprezą towarzyszącą targom była IFA Global Markets: adresowane wyłącznie do specjalistów targi biznesowe prezentujące ofertę dostawców, producentów komponentów i firm OEM działających na rynku elektroniki konsumpcyjnej i AGD. Ale wśród ponad 400 wystawców w STATION Berlin byli też producenci dronów i drukarek.
RESUME
? IFA w jednym miejscu gromadzi najmądrzejszych graczy: przemysł, handel, media i opinię publiczną. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy kontynuować wzrost targów, bo IFA 2016 jest największa w historii ? podsumował imprezę dr Christian Göke, prezes Zarządu Messe Berlin.
A wielu spośród 240 tys. zwiedzających traktuje targi IFA jako święto i przychodzi nań całymi rodzinami. Uczestniczą w zabawach i konkursach oraz oglądają występy na stoiskach i w Sommergarten. Jednak przede wszystkim myślą już o zakupach nowych urządzeń ? w Niemczech 35% rocznej sprzedaży przypada na IV kwartał, więc IFA idealnie się wkomponowuje w ten trend ? na targach zawarto kontrakty wartości 4,67 mld euro!
Tymczasem organizatorzy zapraszają na kolejną edycję imprezy.
Tekst i zdjęcia Jerzy Bojanowicz