Czy wirtualna rzeczywistość niesie ze sobą obietnicę zmiany marketingu na lepsze? W jaki sposób będzie wpływać na proces budowania więzi użytkownika i konsumenta z marką? Co sprawia, że indywidualnie zaprojektowany przekaz odnosi masowy sukces?
Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można było znaleźć podczas tegorocznej, szóstej już edycji festiwalu komunikacji interaktywnej Filmteractive 2016. Wśród zaproszonych prelegentów znaleźli się przedstawiciele takich marek konsumenckich oraz mediowych jak: Orange, Samsung, Castorama, Discovery, Vine, Disney czy Vice. Temat przewodni, jako najgorętszy trend tego roku ? wirtualna rzeczywistość ? również wzbudzał zrozumiałe zainteresowanie.
CAŁKOWITE ZANURZENIE W WIRTUALNĄ RZECZYWISTOŚĆ
Prawdziwą wirtualną przygodę zapewnił VR Adventure Box ? instalacja opracowana przez zespół Deloitte Digital ? organizatora festiwalu Filmteractive. Wirtualnej rzeczywistości można było doświadczyć dzięki przekazanym firmie przedpremierowo Oculus Touch? ? czyli specjalnym kontrolerom, rozumiejącym gesty i ruchy dłonią, zapewniającym dzięki temu realistyczne doznania. VR Adventure Box zabierał w podróż po lesie, oceanicznym dnie oraz wąwozie. Ta unikatowa instalacja pozwoliła zanurzyć się w animowanym świecie, który rysował się po samodzielnym połączeniu przez użytkownika kropek w brakujący w danej przygodzie element świata przedstawionego. Przygody można było doświadczyć również w roli obserwatora dzięki rozpiętemu na specjalnej instalacji, ponad 10-metrowemu ekranowi.
VR zdominował również Filmteractive Market. Finałowe projekty, wyłonione przez międzynarodowe jury, można było poznać z bliska w Strefie Innowacji oraz podczas sesji pitchingowych. Zwycięski projekt ? Virtelio z Luxemburga ? otrzymał nagrodę główną (10 000 pln) oraz zaproszenie na MIPTV. Jury przyznało w tym roku również nagrodę za drugie i trzecie miejsce, wyróżniając tym samym projekty Chernobyl VR (Polska) oraz RAY (Hiszpania).
Temat wirtualnej rzeczywistości zdominował panel dyskusyjny, który poprowadził Artur Kurasiński, a o nowej technologii ? jej szansach, zagrożeniach i etyce ? rozmawiali: Morgan Bouchet (Orange), Dorota Żurkowska-Bytner (Discovery Networks), Piotr Iwanicki (Superhot), Łukasz Kosuniak (Samsung Electronics) oraz Dawid Marcinkowski (The Kissinger Twins).
KREATYWNOŚĆ W EPOCE DATA DRIVEN MARKETING. DOKĄD ZMIERZAMY?
Gościem specjalnym Deloitte Digital był dyrektor ds. Brand Creative i Content Marketingu ? Alan Schulman, który w trakcie ponad dwudziestopięcioletniej kariery stał na czele zespołów odpowiedzialnych za Creative i Content w wiodących międzynarodowych agencjach takich jak McCann-Erickson, FutureBrand Worldwide, Foote i Cone & Belding. W 2013 roku był jedną z osób w Ameryce Północnej, które magazyn ADVERTISING AGE obwołał ?Kreatywną Gwiazdą?. Na Filmteractive opowiedział o tym, jak w oparciu o Big Data i Marketing automation tworzyć zindywidualizowane wiadomości i kampanie na skalę masową, które poruszą konsumenta emocjonalnie, a nie tylko zaprezentują ofertę, produkt czy cenę.
TWORZENIE ŚWIATA MARKI W ERZE CYFROWYCH KONSUMENTÓW
Komunikacja oraz nowe media, pozwalające uwolnić kreatywność i zadbać o efektywność działań marketingowych ? o tym rozmawiali: Dan Biddle (Twitter/ Vine UK), Maksymilian Litwinow (Castorama), Rafał Mietelski oraz Ewa Wolska-Rzewuska (Vice), a także dyrektorzy ds. strategii brandu i marketingu ze Stratosfera by Deloitte, Patrycja Venulet i Jan Kisielewski.
Z kolei Artur Pacuła (Disney Interactive CEE) opowiedział o tym, jak przenosić świat bajek na grunt rzeczywistego marketingu treści i o tym, jak szukać dla nich odbiorców.
Niezapomniana prelekcja Joeriego Van den Bergha, współzałożyciela Gen Y Expert InSites Consulting oraz autora How cool brands stay hot, pozwoliła zrozumieć mechanizmy rządzące pokoleniem Millenialsów oraz porównać ich zachowania, a także preferencje w zestawieniu z pokoleniami X i Babyboomersów. Czy udało się przewidzieć kolejne, NextGen warto zapytać tych, którzy wzięli udział w spotkaniu z Joerim Van den Berghiem.
MAGDALENA GRONERT