43. PIKE ŁÓDŹ: Na progu nowej ery?

To podczas konferencji firmowanych przez Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej padały w przeszłości ważne deklaracje, zapowiedzi istotnych dla funkcjonowania branży i rynku działań administracji państwowej. To w Jachrance, Toruniu, Poznaniu czy ostatnio Krakowie zastanawiano się nad przyszłością telewizji nad Wisłą. Nie inaczej było i podczas 43. Wystawy i Konferencji PIKE, która odbyła się w końcu października w Łodzi.

UPC ROŚNIE W SIŁĘ

Tematem dnia była jednak ogłoszona kilka chwil wcześniej, decyzja polskiego oddziału koncernu UPC o zakupie firmy Multimedia Polska i przejęciu jej klientów. Mówi się o 3 miliardach złotych, ale też stawia pytania nie tylko o ewentualną zgodę lub jej brak ze strony UOKiK-u i Komisji Europejskiej. Być może zgoda na fuzję będzie obwarowana tak jak to było kilka lat temu z przejęciem firmy Aster, koniecznością dokonania nowego terytorialnego podziału na mapie polskiego UPC. Pytania natury ogólniejszej dotyczą kolejnych przejęć na wciąż bardzo rozdrobnionym rynku telewizji kablowej w Polsce. Póki co łączą się ci duzi, ci najwięksi udziałowcy, a za ich plecami wciąż działa i jeśli narzeka, to chyba tylko z przyzwyczajenia, kilkuset małych zarządców i właścicieli sieci.
Fakt pozostaje faktem, że konsolidacja rynku telewizyjnego nad Wisłą weszła w kolejną fazę, której następnym rozdziałem może być, o czym ćwierkają coraz głośniej nadsekwańskie wróble, zmiana właściciela jednej z najważniejszych i największych platform cyfrowych, dostępnych w Polsce. Wciąż też czeka na odpowiedź pytanie o los sieci kablowych w setkach miast i miasteczek.
Zawsze oczekiwana z dużym zainteresowaniem debata na temat sytuacji na polskim rynku telewizyjnym pod hasłem Stawka większa niż telewizja, miała w rym roku nowych uczestników. Do grona stałych rozmówców na czele z Zygmuntem Solorzem- Żakiem (Polsat), Maciejem Maciejowskim (TVN), Arturem Przybyszem (nc+) czy Przemysławem Kurczewskim (emitel) dołączyli menadżerowie odpowiedzialni za start dwóch nowych telewizji naziemnych. Zarówno Jacek Świderski (Grupa WP), jak i Bartosz Hojka (Agora) starali się, czemu trudno się dziwić, przekonać słuchaczy, że są niemal pewni sukcesu, ale w szczegółach bardziej ostrożny był szef Grupy WP, której działalność stricte telewizyjna jest naturalną konsekwencją aktywności internetowej i niemałych na tym polu sukcesów organizacyjnych i finansowych. Szef Agory unikał konkretów, wygłaszając wpierw długą tyradę na temat nieustannych sukcesów swej firmy na wszystkich polach, ale spytany wprost o to, czym telewizja Metro chce przekonać do siebie potencjalnych widzów, rzucił szybko, że świetnym konwentem, a w nim między innymi 12 znakomitymi serialami dokumentalnymi!? Życie, jak to życie, dopisało szybko własny rozdział do tej debaty, bo choć zarówno telewizja WP, jak i Metro ustaliły termin premiery na 2 grudnia, to ta pierwsza przedstawiła już szczegółową ramówkę, pokazała nowe studio i swoje gwiazdy, a Metro niemal do połowy listopada (!!!) nawet nie upubliczniło podstawowych informacji o swej całościowej ofercie programowej, nie wspominając o innych detalach. Aura wielkiej tajemnicy, jakby chodziło o światową sensację w rodzaju lotu na Marsa, a nie debiutu nowej, ale już 28. stacji telewizyjnej dostępnej w naziemnej dystrybucji cyfrowej, zdominowała myślenie jej szefów o planowanym starcie. Musi to dawać do myślenia, tym bardziej że konkurenci Metra z MUX-a 8 byli pi-arowo aktywni już od tegorocznych wakacji. Nie dotarła niestety do Łodzi minister cyfryzacji Anna Streżyńska, ale powody tej nieobecności pozostają nieznane, bo przecież chyba nienagłe obowiązki służbowe. Była szefowa UKE zapisała się bowiem w powszechnej pamięci jako osoba zawsze świetnie zorganizowana i słowna. Może tym razem po prostu nie była gotowa lub nie mogła odpowiedzieć na wiele pytań dotyczących Strategii rozwoju cyfryzacji w Polsce.
Szefujący od kilku miesięcy Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski przedstawił najważniejsze tematy, którymi rada zajmować się będzie w najbliższych miesiącach, dodając na wstępie, że bardzo sobie ceni fakt, iż ?przekazanie władzy? w KRRiT odbyło się w formie i standardach obowiązujących w cywilizowanej części świata. W kuluarach konferencji udzielił wywiadu Agencji Newseria, którego fragmenty publikujemy na początku tego wydania TELE PRO.

Z PÓŁKI NA PÓŁKĘ

Życie, także telewizyjne, nie znosi próżni, stąd na tym rynku zmiany, przetasowania organizacyjne i personalne są stałą częścią codziennej działalności. Mówili o tym w ujęciu nie tylko regionalnym, ale też paneuropejskim uczestnicy debaty na temat Zmian w sposobie konsumpcji mediów. Trendy a nowe technologie zwracając uwagę na dokonującą się na naszych oczach i skutkującą bardziej niż jesteśmy sobie w stanie wyobrazić zmianę pokoleniową. Dorosło pokolenie poruszające się swobodnie w cyfrowym świecie i mające wobec niego coraz większe wymagania. Dorasta kolejne, którego dwu ? i trzyletni przedstawiciele świetnie sobie radzą z obsługą smartfonów czy tabletów swych rodziców, a bardzo bywają rozczarowane, że obrazy na wielkich ekranach telewizorów w ich domach nie dają się zmieniać naturalnym, wręcz wrodzonym u nich ruchem małej dłoni!
Interesujących informacji dostarczyło spotkanie z cyklu Jeden na Jeden, w którym Michał Kobosko rozmawiał z Jimem Samplesem nowym prezesem Zarządu Grupy TVN. Samples wspomniał o wzroście przychodów polskiej telewizji, powiedział też m.in.: Wejście do Polski było bardzo dobrym posunięciem. Polska jest dla nas priorytetem, bo ma duży potencjał wzrostu i rozwoju. Odpowiadał też na pytania dotyczące politycznych nacisków oraz zagrożeń dla biznesu, jakie pojawiły się w Polsce wraz ze zmianą władzy.
Przypomnijmy też, że łódzka Konferencja zbiegła się w czasie z informacją o skardze, jaką do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wysłała posłanka PiS Krystyna Pawłowicz oraz 5,5 tys. innych osób. Wszyscy domagali się odebrania koncesji TVN-owi.
? Inwestycja w TVN jest długofalowa. Zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że przeżyjemy różne cykle polityczne. Traktujemy Polskę jako dobre miejsce do inwestycji. Nasz biznes rozwija się zgodnie z planem ? odpowiedział wymijająco na pytanie o polityczne przepychanki Samples.
Zapowiedział też start w styczniu 2017 roku nowego kanału HGTV (zajmie miejsce TVN Meteo) oraz przejęcie przez TVN kontroli nad kanałami Travel Channel i Food Network, do tej pory znany pod marką Polsat Food. Po dołączeniu obu tych stacji portfolio Grupy TVN będzie liczyło 15 kanałów.

PREMIERA ZOOM TV

Jednym z najważniejszych punktów programu Konferencji, a z pewnością najbardziej spektakularnym, była premiera nowej stacji telewizyjnej Zoom TV. Widowiskowe ?odpalenie? miało miejsce 25 października o 20:07. Pierwszym programem w Zoom TV był Bliżej! Magazyn reporterów. Jak powiedziała przy tej okazji Ewa Michalska, prezes zarządu Cable Television Networks&Partners, nadawcy kanału: To nasz flagowy program interwencyjno-reporterski, przygotowywany przez lokalne telewizje Toya TV oraz WTK. Lokalność stoi u podstawy naszego myślenia o Zoom TV.
Dzięki współpracy z Onet.pl w ramówce nowego kanału znajdą się programy Jarosława Kuźniara, Bartosza Węglarczyka, Tomasza Jachimka i Łukasza Grassa. Obok tego inne programy firmowane przez telewizje lokalne oraz filmy fabularne i seriale, programy poradnikowe i rozrywkowe.
Zoom TV jest już dostępny zarówno w  Naziemnej Telewizji Cyfrowej, jak i w większości sieci kablowych, w tym m.in.: UPC, Multimedia, Toya i Telewizja Kablowa Chopin.

GALE, FETY, NAGRODY

Na zakończenie drugiego i najbardziej pracowitego dnia łódzkiej Konferencji odbyła się, zgodnie z wieloletnią tradycją, Wielka Gala Złota PIKE. Podajmy za oficjalną stroną organizacji, że podczas Wielkiej Gali statuetki otrzymały dwie firmy: DIOMAR (w kategorii: Dostawca) oraz Telewizja Kablowa Toruń (w kategorii: Operator). Uhonorowani zostali również nadawcy, którzy wzięli udział w XI edycji Festiwalu Kanałów Tematycznych. W tym roku laureatami zostali: Eleven Sports Network (wydarzenie roku), Discovery Polska (kampania promocyjna) oraz NBCUniversal (współpraca z operatorami). Zanim to jednak nastąpiło, przycisk startowy Zoom TV wspólnie nacisnęli: Ewa Michalska, Magda Kruk-Wardak, Jerzy Straszewski i Bogusław Kisielewski, a na scenie obecne były gwiazdy nowego kanału: Elżbieta Grzeszczuk-Chętko, Dariusz Milejczak, Piotr Najsztub i Bartosz Węglarczyk. Galę uświetnił występ wirtuoza skrzypiec Mariusza Patyry, którego goście nagrodzili owacjami na stojąco. Następnie wszyscy udali się na afterparty, zorganizowane przez obchodzące swoje jubileusze firmy: Toya, Discovery Polska i miesięcznik Telekabel. (Janko)