BILANS 2019: REANIMACJA REAKTYWACJI

Dopiero z pewnego dystansu czasowego widać, że miniony rok dla branży telewizyjnej nad Wisłą był pod wieloma względami szczególny. Oczywiście w owej wyjątkowości nie mieści się kolejna niespełniona obietnica uporządkowania sprawy finansowania mediów publicznych. Tu władza z premedytacja obiecuje, że już zaraz, że już po wyborach, że od nowego roku a na co dzień rękami swych posłusznych posłów przeznacza miliardy na dofinansowanie, głownie Telewizji Polskiej. A jak finansuje to wymaga, a jak wymaga to? Coraz bliżej pochodzącej z 2014 prognozy ówczesnego prezesa CP, że abonament/ opłatę audiowizualną ?przerabiać? będziemy jeszcze dziesięć lat. Zostało już tylko cztery.

2019 pokazał w dojmujący sposób, że najsłabszą stroną polskich stacji telewizyjnych są ich piony programowe, nie będące w stanie- poza absolutnie nielicznymi wyjątkami- wykreować autonomicznej oferty i doprowadzić do realizacji własnych, oryginalnych pomysłów.

Wielka czwórka solidarnie postawiła na reanimację programów i seriali sprzed lat, sięgając nawet do produkcji, których już nie pamiętają najstarsi telewizyjni górale. I, znowu poza wyjątkami,  wszystkie te reanimowane z kosztownym wysiłkiem starocie, zainteresowały widownię tylko przez moment. A jeśli już pojawiały się w ramówkach nowości, to w przeważającej części wtórne, słabo bo pospiesznie zrealizowane.

Może pora najwyższa na zmianę pokoleniowa na szczytach programowej władzy, która, co widać teraz  wyraźnie, uczulona na kontakt z telewizyjnym światem, dotarła właśnie do kresu własnych odtwórczych możliwości.

W pamięci pozostanie z pewnością kilka faktów z 2019 roku: internetowa a potem telewizyjna emisja porażającego dokumentu braci Sekielskich ?Tylko nie mów nikomu?, ohydne zachowanie dziennikarzy telewizji publicznej i części mediów prawicowych po śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, polska premiera najlepszego serialu ostatnich lat na świecie czyli ?Czarnobyla? , powrót do aktywnego życia Teatru Telewizji i reportaż, który odsłonił kulisy działania jednej z najważniejszych osób w państwie.

UWAGA! W styczniu 2020 UOKiK wydał długo oczekiwaną zgodę na kupno firmy Multimedia Polska przez gdyńską Vectrę, co może znacząco wpłynąć na rynek telewizyjny w Polsce.

WYDARZENIA ROKU

  • TVP po raz kolejny nie wsparło WOŚP ale zaliczyło skandaliczną wpadkę pokazując paskudną animację zohydzająca m.in. Jerzego Owsiaka
  • 1,26 mld złotych rekompensaty dla mediów publicznych
  • Polsat bez nowości w ramówce wiosennej
  • Rada Języka Polskiego o paskach grozy w ?Wiadomościach?: TVP w latach 2016-2017 nie pełniło funkcji informacyjnej, tylko perswazyjną, kreacyjną i ekspresywną.
  • Nowe studio ?Wiadomości? przypominające estradę wesołego miasteczka
  • Michał Olszański płaci zawodową głową za wywiad o kulisach rozmowy z Jarosławem Kaczyńskim w ?Pytaniu na śniadanie?
  • Przygotowania do wejścia technologii naziemnej telewizji cyfrowej drugiej generacji DVB-T2 w końcu czerwca 2022
  • Totalna zmiana ramówki Superstacji- teraz bez publicystyki
  • Rozpoczyna działalność firma Telemetria Polska
  • Netflix w Canal+ od października
  • TVN Discovery Polska i Cyfrowy Polsat podpisały umowę joint venture dotyczącą utworzenia wspólnej platformy VoD.
  • 20 małych i średnich operatorów zdecydowało się wystąpić przeciwko Telewizji Polsat w związku z proponowaną podwyżką cen za reemisję kanałów.

WYPAŁY

Wataha 3(HBO)- znakomita robota telewizyjna, wysoki poziom od scenariusza do realizacji, od aktorstwa do oprawy i reklamy z dużymi szansami na międzynarodowa dystrybucję

  1. Sanatorium miłości (TVP1)- bardzo udany rodzimy format, który stał się jednodniową sensacją na targach telewizyjnych w Cannes , choć mógł stać się hitem sezonu.
  2. Chyłka- Zaginiony (TVN)- jedna z nielicznych w tym sezonie udanych realizacji tej stacji z bezbłędnie obsadzona Magdaleną Cielecką w roli ostrej jak czuszka pani prokurator.
  3. Chłopaki do wzięcia (Polsat Play)- kolejna seria świetnego dokumentu, który pokazuje polską wieś bez upiększeń za to w całej barwnej obyczajowości plus świetne portrety tytułowych bohaterów.
  4. Zawierucha w Hollywood (Canal+)- nasz człowiek w Kalifornii okazał się nie tylko bardzo zdolnym i przygotowanym do zawodu aktorem ale też świetnym, ciekawym świata i ludzi reporterem.
  5. Złoto Bałtyku (History)- hit stacji i jej światowych oddziałów. Odpowiedź na proste pytanie: jak sprzedać oczywistą oczywistość o polskim morzu i wybrzeżu w sposób fachowy i atrakcyjny?
  6. Ninja Warrior Polska (Polsat)- ?przypadkowy? sukces słonecznej stacji, bo wydaje się, że nie liczyła na sukces formatu, a ten okazał się wcale nośny, atrakcyjny a przede wszystkim trochę inny od reszty.
  7. Leaving Neverland (HBO)- wstrząsający dokument o poza estradowym życiu legendy pop kultury, która przez wiele lat krzywdziła i wykorzystywała dzieci.
  8. Zasada przyjemności (Canal+)- udana koprodukcja polsko- czesko- ukraińska, której do pełnego sukcesu zabrakło nośnego zakończenia a przede wszystkim lepszego terminu emisji.
  9. Ciężarówką przez Indonezję (Discovery Channel)-  kolejna pełna przygód, zabawnych a nawet dramatycznych momentów eskapada urodzonego człowieka telewizji, czyli Dawida Andresa.
  10. Młody Piłsudski (TVP1)- więcej niż poprawnie zrealizowany serial biograficzny, pokazujący mało znane epizody z życia wielkiego Polaka, trafiona w punkt główna rola w wykonaniu Grzegorza Otrębskiego.
  11. Starsza pani musi fiknąć (TVN)- pod tym dziwacznym tytułem kryły się pełne atrakcji podróże ekranowych celebrytów, których mamy okazywały się często wymagającymi partnerkami w egzotycznych okolicznościach przyrody.
  12. Hamlet (TVP1)- kolejna telewizyjna adaptacja pomnikowego dramatu Williama Szekspira w dobrej reżyserii Michała Kotańskiego z interesującą kreacją Przemysława Stippy.
  13. Rozmowy Piaseckiego (TVN24)- gromadzić codziennie kilkaset tysięcy słuchaczy i widzów w porze mocno newralgicznej (7.30) to nie lada sukces ale prowadzący ma ten zawodowy nerw, którego zawsze brakowało poprzednikowi.

NIEWYPAŁY

  1. Nobel dla Olgi Tokarczuk (TVP1/TVP Info)- jak powiedzieć, żeby nie powiedzieć i jak pokazać, żeby nie pokazać.
  2. Odwróceni. Ojcowie i córki (TVN)- nieudany powrót do przeszłości, nie tylko bohaterowie byli zmęczeni ale i aktorzy, którym aż 4 scenarzystów nie przygotowało materiału do grania.
  3. Zawsze warto (Polsat)- nie zawsze? szczególnie, kiedy ma się na tapecie sztampowy scenariusz pełen kalek kalek, a w obsadzie ?gwiazdę? w rodzaju Juli W. która wciąż jest w aktorskim przedszkolu.
  4. Żmijowisko (Canal+)- zachęcony sławą literackiego pierwowzoru naród rzucił się do ekranu, ale po pierwszym odcinku odskoczył powtarzając gromadnie, że już to wszystko widział po stokroć.
  5. Gra muzyka( TV Puls)- komu gra, temu gra. Prowadzącemu jak najbardziej, bo po dekadach królowania między Odra a Bugiem, przytulił się do malucha napinającego muskuły. A u niego szybko się spada z anteny.
  6. Pułapka 2(TVN)- na niewiele się zdało zaproszenie do obsady kilka kolejnych, dużych nazwisk. Po słabym prologu juz nic i nikt nie mógł uratować tego dzieła.
  7. Katarzyna Wielka (HBO)- i wielkiemu producentowi zdarzają się kiksy, choć firmowane przez wielkie aktorskie nazwisko. Wspaniała Helen Mirren chyba miała chwile słabości angażując się w ten projekt.
  8. Big Brother (TVN7)- po 11 latach już nic nie jest takie same a nowe pokolenie oglądało telewizyjne akwarium z dużym zaskoczeniem i rezerwą. A uczestnicy szli na całość w akompaniamencie drewnianego głosu WB.
  9. Stulecie Winnych (TVP1)- nie zawsze bestseller owocuje udanym serialem, czego dowodem to ciągnące się niemiłosiernie długo opowiadanie. Wydawało się momentami, że i aktorom zdarzało się przysypiać na planie.
  10. My Way(TVN)- z odcinka na odcinek coraz niej widzów chciało towarzyszyć piosenkarskiej celebrytce w nauce jazdy, ale szefowie stacji byli zachwyceni do końca.

POŻEGNANIA

–  Irena Dziedzic (93 l.)

– Adam Słodowy (96 l.)

 

ODEJŚCIA

– Tobiasz Solorz z Cyfrowego Polsatu

– Adam Pieczyński z TVN/TVN24

– Jacek Balicki z Canal+

– Elżbieta Gorajewska z Nielsen AM

– Szymon Hołownia z ?Mam talent?

– Maciej Stanecki z TVP

– Jacek Koskowski z BBC

– Krzysztof Wyrzykowski z Eurosportu

– Janusz Kosiński z Inei

– Maciej Wierzyński z TVN24

– Małgorzata Wiśniewska z TVP2

– Paulina Szmaszcz- Kurzajewska z Canal+

– Katarzyna Bosacka z TVN Style