Dopiero z pewnego dystansu czasowego widać, że miniony rok dla branży telewizyjnej nad Wisłą był pod wieloma względami szczególny. Oczywiście w owej wyjątkowości nie mieści się kolejna niespełniona obietnica uporządkowania sprawy finansowania mediów publicznych. Tu władza z premedytacja obiecuje, że już zaraz, że już po wyborach, że od nowego roku a na co dzień rękami swych posłusznych posłów przeznacza miliardy na dofinansowanie, głownie Telewizji Polskiej. A jak finansuje to wymaga, a jak wymaga to? Coraz bliżej pochodzącej z 2014 prognozy ówczesnego prezesa CP, że abonament/ opłatę audiowizualną ?przerabiać? będziemy jeszcze dziesięć lat. Zostało już tylko cztery.
2019 pokazał w dojmujący sposób, że najsłabszą stroną polskich stacji telewizyjnych są ich piony programowe, nie będące w stanie- poza absolutnie nielicznymi wyjątkami- wykreować autonomicznej oferty i doprowadzić do realizacji własnych, oryginalnych pomysłów.
Wielka czwórka solidarnie postawiła na reanimację programów i seriali sprzed lat, sięgając nawet do produkcji, których już nie pamiętają najstarsi telewizyjni górale. I, znowu poza wyjątkami, wszystkie te reanimowane z kosztownym wysiłkiem starocie, zainteresowały widownię tylko przez moment. A jeśli już pojawiały się w ramówkach nowości, to w przeważającej części wtórne, słabo bo pospiesznie zrealizowane.
Może pora najwyższa na zmianę pokoleniowa na szczytach programowej władzy, która, co widać teraz wyraźnie, uczulona na kontakt z telewizyjnym światem, dotarła właśnie do kresu własnych odtwórczych możliwości.
W pamięci pozostanie z pewnością kilka faktów z 2019 roku: internetowa a potem telewizyjna emisja porażającego dokumentu braci Sekielskich ?Tylko nie mów nikomu?, ohydne zachowanie dziennikarzy telewizji publicznej i części mediów prawicowych po śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, polska premiera najlepszego serialu ostatnich lat na świecie czyli ?Czarnobyla? , powrót do aktywnego życia Teatru Telewizji i reportaż, który odsłonił kulisy działania jednej z najważniejszych osób w państwie.
UWAGA! W styczniu 2020 UOKiK wydał długo oczekiwaną zgodę na kupno firmy Multimedia Polska przez gdyńską Vectrę, co może znacząco wpłynąć na rynek telewizyjny w Polsce.
WYDARZENIA ROKU
- TVP po raz kolejny nie wsparło WOŚP ale zaliczyło skandaliczną wpadkę pokazując paskudną animację zohydzająca m.in. Jerzego Owsiaka
- 1,26 mld złotych rekompensaty dla mediów publicznych
- Polsat bez nowości w ramówce wiosennej
- Rada Języka Polskiego o paskach grozy w ?Wiadomościach?: TVP w latach 2016-2017 nie pełniło funkcji informacyjnej, tylko perswazyjną, kreacyjną i ekspresywną.
- Nowe studio ?Wiadomości? przypominające estradę wesołego miasteczka
- Michał Olszański płaci zawodową głową za wywiad o kulisach rozmowy z Jarosławem Kaczyńskim w ?Pytaniu na śniadanie?
- Przygotowania do wejścia technologii naziemnej telewizji cyfrowej drugiej generacji DVB-T2 w końcu czerwca 2022
- Totalna zmiana ramówki Superstacji- teraz bez publicystyki
- Rozpoczyna działalność firma Telemetria Polska
- Netflix w Canal+ od października
- TVN Discovery Polska i Cyfrowy Polsat podpisały umowę joint venture dotyczącą utworzenia wspólnej platformy VoD.
- 20 małych i średnich operatorów zdecydowało się wystąpić przeciwko Telewizji Polsat w związku z proponowaną podwyżką cen za reemisję kanałów.
WYPAŁY
Wataha 3(HBO)- znakomita robota telewizyjna, wysoki poziom od scenariusza do realizacji, od aktorstwa do oprawy i reklamy z dużymi szansami na międzynarodowa dystrybucję
- Sanatorium miłości (TVP1)- bardzo udany rodzimy format, który stał się jednodniową sensacją na targach telewizyjnych w Cannes , choć mógł stać się hitem sezonu.
- Chyłka- Zaginiony (TVN)- jedna z nielicznych w tym sezonie udanych realizacji tej stacji z bezbłędnie obsadzona Magdaleną Cielecką w roli ostrej jak czuszka pani prokurator.
- Chłopaki do wzięcia (Polsat Play)- kolejna seria świetnego dokumentu, który pokazuje polską wieś bez upiększeń za to w całej barwnej obyczajowości plus świetne portrety tytułowych bohaterów.
- Zawierucha w Hollywood (Canal+)- nasz człowiek w Kalifornii okazał się nie tylko bardzo zdolnym i przygotowanym do zawodu aktorem ale też świetnym, ciekawym świata i ludzi reporterem.
- Złoto Bałtyku (History)- hit stacji i jej światowych oddziałów. Odpowiedź na proste pytanie: jak sprzedać oczywistą oczywistość o polskim morzu i wybrzeżu w sposób fachowy i atrakcyjny?
- Ninja Warrior Polska (Polsat)- ?przypadkowy? sukces słonecznej stacji, bo wydaje się, że nie liczyła na sukces formatu, a ten okazał się wcale nośny, atrakcyjny a przede wszystkim trochę inny od reszty.
- Leaving Neverland (HBO)- wstrząsający dokument o poza estradowym życiu legendy pop kultury, która przez wiele lat krzywdziła i wykorzystywała dzieci.
- Zasada przyjemności (Canal+)- udana koprodukcja polsko- czesko- ukraińska, której do pełnego sukcesu zabrakło nośnego zakończenia a przede wszystkim lepszego terminu emisji.
- Ciężarówką przez Indonezję (Discovery Channel)- kolejna pełna przygód, zabawnych a nawet dramatycznych momentów eskapada urodzonego człowieka telewizji, czyli Dawida Andresa.
- Młody Piłsudski (TVP1)- więcej niż poprawnie zrealizowany serial biograficzny, pokazujący mało znane epizody z życia wielkiego Polaka, trafiona w punkt główna rola w wykonaniu Grzegorza Otrębskiego.
- Starsza pani musi fiknąć (TVN)- pod tym dziwacznym tytułem kryły się pełne atrakcji podróże ekranowych celebrytów, których mamy okazywały się często wymagającymi partnerkami w egzotycznych okolicznościach przyrody.
- Hamlet (TVP1)- kolejna telewizyjna adaptacja pomnikowego dramatu Williama Szekspira w dobrej reżyserii Michała Kotańskiego z interesującą kreacją Przemysława Stippy.
- Rozmowy Piaseckiego (TVN24)- gromadzić codziennie kilkaset tysięcy słuchaczy i widzów w porze mocno newralgicznej (7.30) to nie lada sukces ale prowadzący ma ten zawodowy nerw, którego zawsze brakowało poprzednikowi.
NIEWYPAŁY
- Nobel dla Olgi Tokarczuk (TVP1/TVP Info)- jak powiedzieć, żeby nie powiedzieć i jak pokazać, żeby nie pokazać.
- Odwróceni. Ojcowie i córki (TVN)- nieudany powrót do przeszłości, nie tylko bohaterowie byli zmęczeni ale i aktorzy, którym aż 4 scenarzystów nie przygotowało materiału do grania.
- Zawsze warto (Polsat)- nie zawsze? szczególnie, kiedy ma się na tapecie sztampowy scenariusz pełen kalek kalek, a w obsadzie ?gwiazdę? w rodzaju Juli W. która wciąż jest w aktorskim przedszkolu.
- Żmijowisko (Canal+)- zachęcony sławą literackiego pierwowzoru naród rzucił się do ekranu, ale po pierwszym odcinku odskoczył powtarzając gromadnie, że już to wszystko widział po stokroć.
- Gra muzyka( TV Puls)- komu gra, temu gra. Prowadzącemu jak najbardziej, bo po dekadach królowania między Odra a Bugiem, przytulił się do malucha napinającego muskuły. A u niego szybko się spada z anteny.
- Pułapka 2(TVN)- na niewiele się zdało zaproszenie do obsady kilka kolejnych, dużych nazwisk. Po słabym prologu juz nic i nikt nie mógł uratować tego dzieła.
- Katarzyna Wielka (HBO)- i wielkiemu producentowi zdarzają się kiksy, choć firmowane przez wielkie aktorskie nazwisko. Wspaniała Helen Mirren chyba miała chwile słabości angażując się w ten projekt.
- Big Brother (TVN7)- po 11 latach już nic nie jest takie same a nowe pokolenie oglądało telewizyjne akwarium z dużym zaskoczeniem i rezerwą. A uczestnicy szli na całość w akompaniamencie drewnianego głosu WB.
- Stulecie Winnych (TVP1)- nie zawsze bestseller owocuje udanym serialem, czego dowodem to ciągnące się niemiłosiernie długo opowiadanie. Wydawało się momentami, że i aktorom zdarzało się przysypiać na planie.
- My Way(TVN)- z odcinka na odcinek coraz niej widzów chciało towarzyszyć piosenkarskiej celebrytce w nauce jazdy, ale szefowie stacji byli zachwyceni do końca.
POŻEGNANIA
– Irena Dziedzic (93 l.)
– Adam Słodowy (96 l.)
ODEJŚCIA
– Tobiasz Solorz z Cyfrowego Polsatu
– Adam Pieczyński z TVN/TVN24
– Jacek Balicki z Canal+
– Elżbieta Gorajewska z Nielsen AM
– Szymon Hołownia z ?Mam talent?
– Maciej Stanecki z TVP
– Jacek Koskowski z BBC
– Krzysztof Wyrzykowski z Eurosportu
– Janusz Kosiński z Inei
– Maciej Wierzyński z TVN24
– Małgorzata Wiśniewska z TVP2
– Paulina Szmaszcz- Kurzajewska z Canal+
– Katarzyna Bosacka z TVN Style