Siódma edycja Conecta F&E to ponad tysiąc profesjonalnych gości (ponad 30 procent więcej niż przed rokiem) z ponad 40 krajów świata, cztery dni wypełnione bardzo bogatym programem. Ten podobnie jak w poprzednich edycjach wyróżniał zaś dwa kraje, jeden z Europy (Polska) i jeden z obu Ameryk (Meksyk),
Tuż przed rozpoczęciem targów w Toledo ich dyrektorka, Geraldine Gonard ogłosiła na konferencji prasowej w Madrycie: Zaoferujemy dogłębną analizę rynków Meksyku i Polski, warsztaty mające na celu optymalizację budżetów i opracowanie nowych modeli finansowania, panele dyskusyjne, w których omawiane będą trendy takie jak eSport, Gen Z czy serie audio oraz dyskusje poświęcone światowej ekspansji platformom streamingowych i kanałów FAST. Do tych zapowiedzi dodać trzeba także: konkursy pitchingów (seriale kryminalne, obyczajowe i muzyczne) prezentacje wyników badań rynków telewizyjnych na świecie i w Europie, dyskusje o koprodukcjach i międzynarodowej wymianie treści. Plus setki a może nawet tysiące indywidualnych spotkań i rozmów, których rezultaty potwierdzi najbliższa przyszłość ale ewentualnych malkontentów wątpiących czy aby takie imprezy mają sens niech przekona wypowiedz Mike`a Villanueva, kierownika Komisji Filmowej Castilla La-Mancha czyli regionu w którym leży Toledo, że po ubiegłorocznej Conecta znacząco wzrosła obecność ekip filmowych w regionie.
Organizatorzy podali też, że obok Hiszpanów, najwięcej delegatów przyjechało z USA, Francji, Meksyku, Argentyny, Portugalii, Polski, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Jeśli chodzi o profil uczestników to większość stanowili producenci, twórcy, dystrybutorzy, reprezentanci kanałów telewizyjnych i platform streamingowych a także delegaci krajowych i regionalnych organizacji wsparcia audiowizualnego, zarówno hiszpańskie, jak i z innych krajów.
WCZORAJ, DZIŚ, JUTRO BRANŻY
Tuż przez oficjalnym otwarciem targów ponad 80 delegatów debatowało o obecnych i przyszłych wyzwaniach branży audiowizualnej podczas czwartej edycji Conecta THINK TANK. Oto jej wnioski cytowane za oficjalnym komunikatem:
- Niezbędne jest współistnienie tradycyjnej telewizji i usług wideo na żądanie: usługi wideo na żądanie nadają nowe życie powszechnym treściom telewizyjnym, nawet wiele lat po ich pierwotnej emisji.
- Koegzystencja umożliwia finansowanie i rozwijanie ambitniejszych treści.
- Usługi na żądanie mają ulepszone aspekty, takie jak muzyka, postprodukcja i marketing produktów.
- OTT są bardziej zainteresowane nieskryptowanymi formami , ponieważ mogą zagwarantować większy zysk i wpływ przy niższych kosztach. Stawiają na formaty i samodzielne serie, a nawet krótsze treści, aby przyciągnąć młodszych odbiorców i konkurować z Tik Tokiem i innymi.
- Jeśli chodzi o gatunki, to „Feel Good” i „Guilty Pleasure” przeciwstawiają się dramatom i innym tradycyjnym gatunkom.
- Jeśli chodzi o odbiorców, wydaje się jasne, że widzowie doceniają fakt, że treści są rozpowszechniane na wielu platformach i w różnych mediach.
- Platformy wybierają marki premium i talenty (aktorów, scenarzystów, reżyserów i showrunnerów).
- Telewizja linearna walczy o przyciągnięcie nowych odbiorców. Nadal koncentruje się na dużych formatach rozrywkowych i kreowaniu nawyków konsumpcyjnych.
- Ze Sztuczną Inteligencją trzeba się liczyć: wbrew obawom może być świetnym narzędziem ułatwiającym pewne zadania.
Do poszczególnych punktów debaty będziemy wracać na tych łamach w najbliższym czasie.
WÓDKA SPOTYKA TEQUILĘ…
… ale nie po to oczywiście, by dowieźć swej wyższości czy podjąć konkurencyjna walkę, bo oba trunki maja zaprzysięgłych konsumentów i dozgonnych amatorów. Ale po to by rynki filmowo- telewizyjne Polski i Meksyku mogły oczami swych reprezentantów spojrzeć na siebie z boku, wskazać różnice, porównać możliwości i projekty, znaleźć wspólne płaszczyzny do współpracy.
Dwuczęściowy panel „Focus Poland: Overview of the TV Broadcasters”, zaplanowany na wtorek 27 czerwca, moderowany był przez Polę Hempowicz, senior director, CEO w Content Monarchy, a wzięli w nim udział kolejni menedżerowie kluczowych polskich kanałów telewizyjnych: Marek Solon-Lipiński, dyrektor ds. stosunków międzynarodowych w TVP; Anna Borys, dyrektor, content acquisitions & sales Warner Bros. Discovery TVN; Dyrektor ds. Przejęcia praw telewizyjnych Telewizji Polsat Agata Borowiecka oraz dyrektor ds. produkcji oryginalnej i koprodukcji Canal+ Polska, Beata Ryczkowska. Dyskutanci wiele uwagi poświecili konkurencyjności polskiego rynku audiowizualnego, preferencjom nadwiślańskiej widowni telewizyjnej oraz oczekiwaniu na wielki hit na miare „Czarnobyla” czy „Walki o tron”. Może będzie nim saga o rodzie Jagiellonów, może kolejna telewizyjna adaptacja prozy Żulczyka, Krajewskiego czy Bondy?
Sporym zainteresowaniem cieszyła się prezentacja dotychczasowych dokonań i planów czołowych polskich producentów, działających w: Apple Film (Dariusz Jabłoński), Telemark (Maciej Kubicki), EndemolShine Polska (Ryszard Sibilski) , Vision House (Łukasz Bluszcz), Paprika Studios (Agnieszka Knysak- Sandecka), Match & Spark (Anna Różalska) oraz prowadząca Alicja Grawon- Jaksik (MTL MaxFilm. Mówiono o budżetach, których odcinkowa stawka powoli zbliża się do europejskich standardów, zwracano uwagę na komplikacje wynikające z cesji praw autorskich, bo nad Wisła odnośne przepisy są albo przestarzałe i skomplikowane albo niekonsekwentne, podawano przykłady polskich realizacji, które znalazły widzów i odniosły sukces także za granicą, jak choćby „Zasada niewinności”, wspólna polsko- czesko- ukraińska produkcja.
Również polsko-meksykańskie warsztaty pod tytułowym hasłem „Vodka meet Tequila!” można uznać za udane. Prowadzący je Rolando Loewensteina, właściciela i dyrektora Filmco z Majorki (przodkowie pochodzą z Kaszub, on sam ma za sobą studia na łódzkiej Filmówce), zaprosił do rozmowy z polskiej strony, scenarzystkę Agatę Koschmieder, Wiktora Piątkowskiego, dyrektora zarządzającego, scenarzystę, showrunnera i producenta kreatywnego Bahama Films, oraz Meksykanów Diego Martíneze-Ulanoskyego, reżyserea, scenarzystę i producenta oraz Raúla Prieto, dyrektora kreatywnego i scenarzystę.
Wśród wielu wątków był ten dotyczący różnic obu rynków, pracy scenarzystów, odbioru. Polacy wskazywali na mocne osadzenie w kulturze i tradycji europejskiej, Meksykanie na wciąż dominujący w nich w treści i formie duch magii. Goście znad Wisły wspominali o dominacji międzynarodowych formatów w polskojęzycznych stacjach telewizyjnych, druga strona podkreślała kultowe wręcz przywianie meksykańskich widzów do telenowel.
SERIAL O CHOPINIE ORAZ BRAZYLIA Z PORTUGALIĄ
Z kilkunastu projektów zaprezentowanych podczas sesji pitchingowych profesjonalna widownia żywiołowo zareagowała na zapowiadający się na wydarzenie serial „Chopin the Series” , firmowany przez meksykańsko- chilijsko- niemieckich producentów, z dużym budżetem (30 mln dolarów), uznanymi nazwiskami w czołówce i planowanym zaangażowaniem gwiazd. Zdjęcia do produkcji zaplanowane zostały na rok 2024 m.in. we Francji, Polsce, Austrii i Czechach.
Wydarzeniem branżowym w Toledo była również premiera “Time Zone”, oryginalnego formatu stworzonego przez madrycką firmę Banijay Zeppelin i Endemol Shine Nederland, który zostanie pokazany na antenie HBO Max tego lata. Nowy serial reklamuje się estetyką gier wideo ale to wcale nie musi przesadzać o jego sukcesie, na co zwrócili uwagę komentatorzy.
Przy okazji konkursów pitchingowych debatowano, co nie powinno dziwić w przypadku rynków niemal endemicznych dla tego gatunku, nad obecnym stanem telenoweli i wpływem, jaki sztuczna inteligencja będzie miała na nią w niedalekiej przyszłości. Próbowano odpowiedzieć sobie na pytanie: jak pojawienie się streamerów wpłynęło na autorów, producentów i widzów telenoweli?
Podczas kończącej tegoroczne targi w Toledo konferencji prasowej ogłoszono kraje, które będą bohaterami kolejnej, ósmej edycji wydarzenia. Wracając do klasycznej formuły Conecta, po raz kolejny kraj europejski i amerykański zostały wybrane jako kraje fokusowe: Brazylia i Portugalia z odpowiednimi branżami, treściami i talentami.
Janusz Kołodziej