BRANŻA TELEWIZYJNA ZA DZIESIĘĆ LAT

Przy okazji tegorocznej, 10. edycji New Europe Market w Dubrowniku, organizatorzy zaproponowali reprezentantom uczestniczących w targach firm z całego świata udział w ankiecie. I odpowiedź na jedno pytanie: Co przyniesie następna dekada dla branży telewizyjnej? Oto ich wypowiedzi:

Guy Bisson, dyrektor ds. badań w Ampere Analysis

Wraz z szybkością zmian w naszej branży, niewątpliwie pojawi się nowa technologia, o której jeszcze nawet nie pomyśleliśmy, która wpłynie na biznes w ciągu dziesięciu lat. W bliższej perspektywie będziemy świadkami ciągłego ruchu w celu ponownego przyjęcia elastyczności modeli biznesowych treści, które istniały przed streamingiem, które wywróciły branżę biznesową i doprowadziły do rozprzestrzeniania się zamkniętych portali, z których każdy ściśle strzeże własnej treści i interfejsu.

Ponieważ modele te zaczynają być demontowane, a darmowa (wspierana reklamami) telewizja jest ponownie akceptowana jako ważna część łańcucha wartości i propozycji monetyzacji treści, nastąpi reagregacja usług telewizyjnych i telewizyjnych, co będzie wymagało dostępu do spójnych danych użytkowników i oglądalności. Sztuczna inteligencja jest dobrze przygotowana, aby pomóc w tym procesie ponownej agregacji i z pewnością odegra ważną rolę w rosnącej potrzebie ulepszonej nawigacji i odkrywania treści w coraz bardziej złożonym krajobrazie przesyłania strumieniowego.

Shan Eisenbeng, dyrektor handlowy w Sandbox Group

To, co widzimy teraz, przyspieszy: linie będą się zacierać między tradycyjną telewizją prowadzoną przez PSB a światem OTT, czemu towarzyszy wysokiej jakości liniowa oferta FAST przeplatana treściami premium i dostarczana przez zawsze bardziej spersonalizowane doświadczenia.

Niekończące się przewijanie aplikacji w końcu stanie się przeszłością, a zamiast tego nowe kategorie, takie jak gry, połączą się z rozrywką wideo, maksymalizując możliwości uzyskania przychodów, a także zaangażowanie klientów dla operatorów.

Poza wciągającą technologią opartą na sztucznej inteligencji i błyszczącymi obrazami 8K, pozostańmy pragmatyczni. Czasy są trudne, a udane propozycje na nowo odkryją wartość i wybór dla widzów, którzy będą wymagać kontroli nad swoimi wyborami rozrywkowymi, całkowitymi wydatkami, metodami płatności, prywatnością i preferencjami reklamowymi. Zwycięskie firmy telekomunikacyjne obejmą przejście od starej szkoły płatnej telewizji do nowoczesnego przełączania premium “pay as you go” – gdzie innowacje technologiczne są zgodne z rzeczywistymi potrzebami klientów.

Daniel Friedlaender, dyrektor ds. europejskich Sky, szef biura Sky EU

Zmojego doświadczenia wynika, że branża telewizyjna nigdy nie przestaje ewoluować, aby skupić się na tym, co kochają nasi widzowie. To, co teraz widzimy, to więcej agregacji, nowych technologii i sposobów współpracy z partnerami oraz coraz większy nacisk na nasze treści. Wyobrażam sobie ekscytujący wieloplatformowy i wieloplatformowy świat rozrywki z telewizją w centrum tego wszystkiego. ”

Moritz von Kruedener, dyrektor zarządzający Beta Film

W świecie konsolidacji coraz ważniejsze staje się nawiązywanie i pielęgnowanie bliskich i długoterminowych relacji z twórcami, którzy są w centrum naszej pracy. Widzimy, że region Europy Środkowo-Wschodniej, który otrzymuje coraz większe wsparcie ze środków publicznych, odgrywa coraz większą rolę, jeśli chodzi o siłę twórczą.

Louise Pedersen, dyrektor generalny All3Media International

Pewne jest to, że odbiorcy nadal będą chcieli świetnych treści. W tej chwili muszą przejść na wiele różnych platform, aby zobaczyć wszystko – ciekawie będzie zobaczyć, jak to się zmieni w nadchodzących latach i zobaczyć, jak nowa technologia, taka jak sztuczna inteligencja, będzie pasować do krajobrazu telewizyjnego.

Elena Petrova, szefowa działu zakupów treści grupowych i nadawania w A1 Group

W ciągu najbliższych 10 lat spodziewam się przejścia na znacznie bardziej spersonalizowaną formę oferty i konsumpcji telewizji – możliwą dzięki dalszemu postępowi technologii. Telewizja linearna nadal tam będzie, ale przede wszystkim poświęcona sportowi na żywo, wiadomościom i wydarzeniom.

Inne rodzaje treści wideo – filmy, seriale, dokumenty – będą przede wszystkim dostępne na żądanie, prezentowane widzom w dostosowany, spersonalizowany sposób, po dalszym ulepszaniu narzędzi rekomendacji. Oczekuje się, że rozwój technologii Al będzie kluczem do utrzymania klientów i zwiększenia ich zaangażowania w ich treści, a także poprawy wysokiej jakości oglądania na żywo.

Dystrybucja IP / światłowodowa będzie dominującą infrastrukturą dostarczania treści wideo, podczas gdy oczekuje się, że satelita pozostanie jego kluczową niszową rolą w dostarczaniu wysokiej jakości treści na żywo wielu widzom jednocześnie, zwłaszcza na obszarach wiejskich – i dla dystrybucji międzykontynentalnej. Po stronie dostawców treści nastąpi dalsza konsolidacja międzynarodowych i lokalnych streamerów, podczas gdy obecni dostawcy płatnej telewizji zostaną przeniesieni w pełni hybrydowych dostawców treści linearnych i na żądanie.

Grégoire Polad, dyrektor generalny Association of Commercial Television and Video on Demand Services w Europie

Ekscytujące. Nieoczekiwany. Nieprzewidywalny. Trzy słowa, które przychodzą na myśl, gdy patrzysz w przyszłość. Pewne jest to, że branża będzie nadal spełniać oczekiwania konsumentów, dostarczając najlepsze w swojej klasie treści i usługi, prowadząc europejski ekosystem AV w inwestycjach na wszystkich poziomach, z korzyścią dla wszystkich europejskich widzów i twórców. Wielkim znakiem zapytania jest to, czy otoczenie regulacyjne pójdzie w ich ślady, aby zapewnić równe szanse z dużymi technologiami i przemyśleć przestarzałe zasady, aby umożliwić branży skuteczne konkurowanie i rozwój. ”

Marek Solon-Lipiński, dyrektor ds. stosunków międzynarodowych w TVP i członek Komitetu Telewizji EBU

Po pierwsze, musimy teraz mówić o branży treści audiowizualnych, ponieważ istnienie czystego przemysłu telewizyjnego można dziś łatwo zakwestionować. Firmy telewizyjne jako takie przetrwają, jednak będą musiały nauczyć się współistnieć w nowym środowisku cyfrowego świata. Wierzę, że silne i zaufane marki telewizyjne, zwłaszcza te związane z mediami publicznymi, pozostaną silne i ważne na swoich lokalnych rynkach, ponieważ są w stanie świadczyć wysokiej jakości usługi, które odpowiadają na potrzeby odbiorców. Są także dostawcą wysokiej jakości treści informacyjnych, które pozostaną aktualne dla widzów, szczególnie w burzliwych czasach – to jedna z głównych lekcji z kryzysu COVID i wojny na Ukrainie.

Nadawcy muszą jednak odpowiadać na szybko zmieniające się trendy rynkowe i dostarczać swoim odbiorcom nowe rodzaje treści, które były nieznane tradycyjnym firmom telewizyjnym. Aby utrzymać swoją pozycję, muszą stale zmieniać swój sposób myślenia w zakresie treści i dystrybucji oraz umożliwiać różnym talentom (w szczególności młodym pokoleniom) udział w procesie tworzenia treści.

Pavel Stantchev, dyrektor generalny TV2 Media Group & Planet TV

Telewizja stanie się bliższa ludziom, ponieważ będą dzielić się jej treściami i komentować je. Również bardziej międzynarodowe, ponieważ życie nowych pokoleń będzie coraz bardziej koczownicze, wielojęzyczne i wielokulturowe. My, którzy produkujemy i rozpowszechniamy treści, będziemy musieli zwrócić uwagę na nowe środowisko. Powrócą formaty, które uważaliśmy za minione, ponieważ widzowie będą szukać prostych i emocjonalnych historii i postaci.

Ivan Ljubičić, dyrektor zarządzający Pickbox, Mediatranslations, Mediavision & NEM Treść nadal będzie królem, ale niektóre fajne funkcje, takie jak “pełny sezon realease”, “pomiń reklamę” lub “anuluj w dowolnym momencie” mogą zostać wyłączone w celu utrzymania stabilności finansowej.