PRZYSZŁOŚĆ BRANŻY MEDIALNEJ

Firma Sony zaprezentowała nowe badania dotyczące podejścia pracodawców do zrównoważonego rozwoju w branży medialnej i rozrywkowej w Europie. Raport “Środki i sposób myślenia: Stan zrównoważonego rozwoju w branży medialnej” pokazuje, jak poważne kroki podejmuje branża, by być bardziej świadomą ekologicznie.

Badanie zostało przeprowadzone przy użyciu własnej, europejskiej bazy danych kontaktowych Sony i miało na celu przedstawienie realistycznego spojrzenia na referencje branży w zakresie zrównoważonego rozwoju, które obejmowały zarówno wprowadzone już pozytywne zmiany, jak i bariery dla dalszych, tych bardziej znaczących.

Pozytywną wiadomością jest to, że choć tylko 40% firm zależało na tym, by być postrzeganymi, jako bardziej zrównoważone, prawie trzy czwarte (73%) wdrożyło zmiany operacyjne w celu zmniejszenia swojego wpływu na środowisko. Najczęściej podejmowanymi działaniami były – przegląd niezbędnych wymagań dotyczących podróży i liczby pracowników potrzebnych w miejscu pracy (odpowiednio 46% i 33%) oraz zmiany operacyjne na miejscu (45%).

Warto zauważyć, że ponad połowa respondentów nie zgodziła się z twierdzeniem, iż to klienci, użytkownicy końcowi lub widzowie byli siłą napędową zmian wprowadzanych przez organizacje medialne. Zamiast tego wskazali oni, że największy wpływ mieli na to pracownicy ich organizacji.

Środki i podejście

Wyniki pokazują, że firmy faktycznie troszczą się o to, by być postrzegane, jako bardziej przyjazne dla środowiska, jednak w rzeczywistości napotykane przeszkody są w dalszym ciągu poważne. Z tego powodu Sony postanowiło zapytać, jakie dokładnie bariery stoją na drodze.

Nie jest zaskoczeniem, że wymagana inwestycja finansowa do bycia bardziej zrównoważonym jako branża, jest największą barierą dla respondentów (46%). Wydatki zostały również zauważone przez nieco mniej niż 50% osób, jako powód, dla którego ich firma aktywnie nie zmniejsza swojego śladu środowiskowego.

I choć ponad połowa osób (52%) stwierdziła, że koszty są przynajmniej częściowo brane pod uwagę w istniejących procesach zamówień i zakupów, to 55% respondentów stwierdziło, że cena jest uważana za ważniejszą składową niż to, jak zrównoważony jest dany element wyposażenia.

Co być może bardziej zaskakujące, badanie Sony wykazało, że kultura i zachowanie w branży były drugą największą barierą zarówno dla szerszej branży (41%), jak i poszczególnych firm (46%), które stały się bardziej aktywne w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Olivier Bovis, dyrektor działu Media Solutions Business w Sony Europe, skomentował: Z badania jasno wynika, że aby branża mogła lepiej radzić sobie z wyzwaniami środowiskowymi, firmy muszą więcej inwestować we własne działania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Ale poza aspektem finansowym stwierdziliśmy, że najbardziej potrzebna jest zmiana sposobu myślenia i żeby pracownicy czuli, że mają największy wpływ na wprowadzanie zmian operacyjnych.  I właśnie z tego powodu zachęcamy firmy z całej branży do wykorzystania tego na swoją korzyść. (…) Zrównoważony rozwój powinien być uważany za walutę wykorzystywaną do wdrażania zmian. Musimy upewnić się, że dostawcy, partnerzy i użytkownicy są “uczciwi” w ramach ruchu na rzecz zmian, a nie tylko wzruszać ramionami, ponieważ “zawsze tak to robiliśmy.

Kluczowe ustalenia:

  • 73% respondentów przyznało, że ich pracodawca wprowadził zmiany mające na celu zmniejszenie wpływu na środowisko.
  • 71% respondentów potwierdza, że ich pracodawca wdrożył wyraźne działania na rzeczy poprawy zrównoważonego rozwoju.
  • 43% respondentów twierdzi, że ich pracodawca aktywnie inwestuje w zrównoważony rozwój.

Bariery utrudniające adaptację bardziej zrównoważonych praktyk w całej branży:

  • Wymagane inwestycje finansowe (46,7%)
  • Kultura i zachowania w branży (41,21%)
  • Dostępność zrównoważonych produktów lub usług (28,02%)
  • Brak wymogu bycia bardziej zrównoważonym (26,37%)
  • Brak istniejących polityk branżowych (24,45%)
  • Zaangażowanie poszczególnych firm w zrównoważony rozwój (24,18%)
  • 49% respondentów twierdzi, że koszty są istotną przeszkodą dla ich firmy w ograniczaniu wpływu na środowisko, a 46% powołuje się na kulturę i zachowania w branży.
  • 52% twierdzi, że zrównoważony rozwój jest przynajmniej czasami brany pod uwagę w procesie zakupowym, ale 55% przedkłada koszty nad zrównoważony rozwój.