Jedynie w co ósmym filmie reklamowym występują osoby po pięćdziesiątce. Niemal połowa reklam w telewizji prezentuje osoby 50+ w stereotypowy sposób, najczęściej jako babcię, dziadka lub pacjenta – wynika z badania Biura Reklamy TVP.
Według wyników piątej fali badania zawartości filmów reklamowych, spotów z osobami po 50 roku życia jest coraz mniej. W pierwszym kwartale 2021 roku odsetek reklam, w których wystąpili aktorzy w wieku 50+ wynosił zaledwie 13%. Tak zwane pokolenie silver nadal jest marginalizowane w tego typu produkcjach. Najczęściej w spotach pojawiały się kobiety przed 50 rokiem życia, które wystąpiły aż w 70 proc. reklam. Spoty z udziałem mężczyzn przed pięćdziesiątką stanowiły 62 proc. reklam emitowanych w telewizji. W prawie co trzecim filmie reklamowym (29%) pojawiły się dzieci i młodzież.
Dane dotyczą produkcji z udziałem co najmniej jednego aktora, czyli 62 proc. wszystkich spotów reklamowych.
Wraz ze spadkiem liczby reklam z osobami starszymi, wzrósł znacząco odsetek spotów, w których występują oni w stereotypowej sytuacji związanej z dolegliwościami zdrowotnymi. Wg danych z 2021 roku w niemalże co drugim filmie reklamowym aktorzy w wieku 50+ wcielają się w role babć lub dziadków borykających się z problemami zdrowotnymi.
Mimo coraz odważniejszych inicjatyw ze strony branży reklamowej – w tym także powstawania agencji mediowych specjalizujących się komunikacji z pokoleniem silver – ciągle typową twarzą reklamy jest młoda dorosła kobieta. Tymczasem ponad 14 mln Polaków to osoby w wieku 50+ i niestety są one marginalizowane w komunikacji marketingowej. Duże nadzieje pokładane w odbiciu wskaźnika do 21 proc. rozpłynęły się w 2021 roku. Być może tegoroczny spadek związany jest z przebudowaniem komunikacji na post-covidową, jednak obecność pięćdziesięcio- sześćdziesięcio- czy siedemdziesięciolatków zaledwie w co ósmym spocie reklamowym zaskakuje.” – komentuje wyniki Wojciech Kowalczyk z Biura Reklamy TVP, autor badania.
Badanie kreacji reklamowych prowadzone jest przez Biuro Reklamy TVP od 2017 roku i zawsze dotyczy reklam emitowanych w okresie styczeń – marzec. W ramach projektu przez 5 lat przeanalizowano ponad 25 tys. spotów reklamowych (5 tys. filmów reklamowych rocznie). Badanie inspirowane jest autorskim projektem domu mediowego Wavemaker. Dostęp do filmów reklamowych oraz klasyfikacja sektorów: Nielsen.