POLACY DOCENIAJĄ NOWE FUNKCJE TELEWIZORA

Ponad trzy czwarte (77%) polskich domów telewizyjnych ma teraz dostęp do internetu. Ponadto, zgodnie z wynikami najnowszego badania Establishment Survey przeprowadzonego przez Nielsen Media, 26% z nich płaci za usługi przesyłania strumieniowego, zarówno jednorazowe, jak i abonamentowe. Ponadto 95% domów, które decydują się na płatną telewizję, a także płacą za usługi przesyłania strumieniowego, nie ma zamiaru zmieniać swojej oferty telewizyjnej.

Według badania 97% polskich domów ogląda usługi telewizyjne, a te 65% płaci za takie usługi (telewizja kablowa, DTH lub IPTV). Co istotne, 7% ogląda telewizję na żywo przez Internet. Większość domów (81%) mają jeden telewizor, a reszta (19%) o dwa lub więcej. Drugim najpopularniejszym ekranem są smartfony (73% domów), a następnie komputery/laptopy (67%). Chociaż 40% telewizorów to inteligentne telewizory, tylko 27% jest podłączonych do Internetu. Piętnaście procent domów telewizyjnych twierdzi, że ogląda usługi VOD, czyli prawie dwukrotnie więcej niż w 2019 roku.

Komentując wyniki badania, Joanna Kopec, senior media research executive w Nielsen Media, powiedziała: Stabilna i bardzo duża liczba gospodarstw telewizyjnych w Polsce jest znakiem, że telewizor jest nadal podstawowym wyposażeniem w domach polskich mężczyzn i kobiet, a grupa osób bez dostępu do telewizji nie rośnie. Jednak sam telewizor jako ekran zdecydowanie zyskuje nowe funkcje. Widzimy to wyraźnie w obecnej fali badań. (…) Podczas tego dziwnego roku pandemii spędzonego w domu, popularność usług przesyłania strumieniowego wyraźnie wzrosła, a zatem w większości gospodarstw domowych telewizor jest używany do celów innych niż oglądanie telewizji linearnej: usługi VOD, gry komputerowe. Największą zmianą jest prawie dwukrotny wzrost wykorzystania telewizora do oglądania usług VOD, takich jak: Netflix, HBO GO, Player. W połączeniu z stale rosnącym odsetkiem inteligentnych telewizorów podłączonych do internetu w domach polskich mężczyzn i kobiet, możemy mówić o odłączeniu telewizora od telewizji.

Z drugiej strony obserwujemy oddzielenie telewizji liniowej od telewizora. Aż 7% gospodarstw domowych w Polsce deklaruje oglądanie telewizji na żywo przez internet, niezależnie od urządzenia. Co ciekawe, korzystanie z płatnych usług przesyłania strumieniowego, które dotyczy więcej niż jednego na cztery gospodarstwa domowe z dostępem do Internetu, nie przekłada się bezpośrednio na plany korzystania z płatnej telewizji. Dowodzi to komplementarnego charakteru usług VOD, pewnego dodatku rozszerzającego ofertę wideo, ponieważ płatna telewizja jest często czymś więcej niż telewizją liniową, łączy się usługi takie jak dostęp do Internetu, wielofunkcyjne dekodery, telewizja catch-up, więc potrzeby, które spełnia, są szersze niż te realizowane przez usługi VOD. W związku z tym cięcie kabli w Polsce raczej nie zyska tempa, które w niedalekiej przyszłości będzie miało miejsce w USA.