46. PIKE, JACHRANKA: Rocznica, 5G i DAI

Jesienna, 46. już edycja konferencji i wystawy Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w podwarszawskiej Jachrance miała uroczysty charakter, bo odbyła się w finale obchodów 30?lecia funkcjonowania telewizji kablowej w Polsce.

Do minionych lat odwoływano się więc często i  ochoczo, przypominając pionierskie spotkania w Zielonej Górze, spektakularne konferencje w Mikołajkach czy Wiśle, boje z UKE i KRRiT, a kończąc na wspominkach wielu dzisiaj już doświadczonych i zasłużonych operatorów o krętej, a bywało, że i zaskakującej drodze do kablowego świata oraz nieżyjących kolegach z branży, których wkład jest niejednokrotnie nie do przecenienia. Wspominki zakończyło wręczenie pamiątkowych dyplomów i wydawnictwa albumowego 30 lat telewizji kablowej w Polsce, przygotowanej przez zespól miesięcznika Telekabel. Inną publikację przygotowała Telewizja Kino Polska z okazji 15 lecia obecności na rynku. Drugi i najważniejszy dzień konferencji otworzyło, zaraz po tradycyjnym biegu po zdrowie, Śniadanie Kobiet Mediów wydawane przez firmę A+E Network, podczas którego zaproszone przez Izabellę Wiley panie, opowiadały o swych życiowych i zawodowych wyborach. Następne wystąpienia i panele dyskusyjne poświęcone były ekspansji technologii 5G zarówno na świecie, jak i na polskim rynku. Podkreślano, że nie ma właściwie alternatywy i pytania, czy chcemy, czy nie wprowadzić w codzienne życie nowej technologii? Jest wola i determinacja, by zintensyfikować prace, o czym mówili także uczestnicy rozmowy o korzyściach, ale i ew. stratach operatorów sieci kablowych.

NOWA SZANSA CZY NOWY KŁOPOT?

Innym wartym wspomnienia tematem była dyskusja pod hasłem: Globalność i lokalność w mediach ? kto zyska, a kto straci? prowadzonej przez dziennikarza Mikołaja Kunicę. Wzięli w niej udział: Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls; Dorota Żurkowska?Bytner, członek zarządu TVN; Edyta Sadowska, prezes zarządu NC+; Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualnej Polski; Marcin Klepacki, dyrektor biura dystrybucji TVP oraz Gábor Harsányi, general manager VIMN (CEEI). Za portalem wirtualnemedia.pl podajemy obszerne fragmenty tej interesującej dyskusji. Jednym z poruszanych tematów podczas dyskusji było addressable TV oraz technologia DAI, która ? wydaje się być ? oprócz opracowania jednoźródłowego standardu mediów ? głównym polem do dyskusji dla rynku nadawców, operatorów i platform internetowych.
Rozwiązanie dynamicznego podmieniania reklam prezentuje już Wirtualna Polska, a Telewizja Polska wspólnie z partnerami ? operatorami Korbank i MatteBOX pokazała prototyp urządzenia, które działa na dekoderach operatorów kablowych. Edyta Sadowska, prezes zarządu NC+ oceniła, że obecnie potrzeba, by nadawcy mogli stwierdzić, że reklama internetowa jest bardziej efektywna, niż ta dzisiejsza. ? WP udało się ?wmówić? reklamodawcom, że to ma sens ? zaznaczyła. Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski odpowiedział, aby nie stwierdzać, że coś wmówiono reklamodawcom. ? Reklamodawcy od lat mówili, że to nie przynosi im żadnego efektu i przy okazji viewability okazało się, że mniej więcej połowa reklam nie jest w ogóle widziana przez konsumentów ? ocenił. ? To jest ten czas, który moglibyśmy wykorzystać, czekając na stanowisko regulatora, rozstrzygające czy DAI to coś, co może wyjść w sferze testów i wyjść jako biznes. Wszyscy czekamy i to dobry czas, aby te standardy ustalić. Nie wyobrażam sobie w praktyce tej sytuacji. Słyszę, że TVN ma gotowe DAI, ale czy wiecie, w jakim standardzie DAI powinno być zaimplementowane? ? zapytał. Szefowa NC+ dodała natomiast, że w telewizji istnieje potrzeba wymyślenia chwytliwego hasła, aby przekonać reklamodawcę, że to lepsze rozwiązanie niż to, co mamy na rynku. Przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski wywołany z widowni przypomniał, że dyskusja na temat DAI trwa już od około roku, a sam pomysł narodził się przy okazji burzliwych relacji pomiędzy TVP a Wirtualną Polską (chodziło o sprawę reemisji przez WP Pilot i spór pomiędzy nim a publicznym nadawcą, którego punktem zapalnym był mundial). ? Nie jest tak, że dzisiaj jest wszystko z DAI jasne od strony regulacyjnej. Niejasności jest dużo, ale ze strony KRRiT bierzemy tę kwestię na siebie tak, jak chcemy wziąć na siebie określenie standardu badań ? zaznaczył Witold Kołodziejski. ? Po stronie regulacji opieramy się już na prawomocnym wyroku w sprawie RMF i rozszczepiania reklam i można to jakoś interpretować, ale to nie jest jednoznaczne ? dodał. Szef KRRiT stwierdził, że regulator zaproponował już zmiany legislacyjne w zakresie addressable TV. ? Chcemy do nich doprowadzić i wpisać je wprost w ustawę. Póki tego nie ma, pracujemy na interpretacjach bieżących. Potrzebujemy mocnej współpracy z rynkiem, z nadawcami. Reemisja powinna być całościowa, jeżeli coś operator zmienia, to tylko i wyłącznie jako usługę na rzecz nadawcy, to jest jasno określone w ustawie ? podkreślił Kołodziejski. Zaznaczył, że są pewne ograniczenia, jeżeli chodzi o reklamy w telewizji i te zasady stosowane powinny być także co do DAI ? przykładowo kwestia reklamy alkoholu, suplementów diety. ? Na koniec kwestia raportowania, na tyle czytelnego systemu, który my później będziemy mogli przedstawić przed Komisją Europejską, bo to ona rynku reklamowego pilnuje ? podsumował przewodniczący KRRiT. TVP z prototypem urządzenia, WP zachwala zalety DAI. Rozwiązanie addressable tv daje możliwość pokazywania innych treści dostosowanych do odbiorców, w tym samym czasie w ramach przekazu telewizyjnego. Nikt nie będzie jednak zmieniać zawartości filmów czy seriali, a chodzi o bloki reklamowe ? zamiast spotów emitowanych wszystkim widzom są wyświetlane różne reklamy, dostosowane do poszczególnych odbiorców na podstawie ich aktywności w internecie. Chodzi o targetowane reklamy, pokazywane w typowych blokach w ramach emisji linearnej telewizji. Taka możliwość jest dostępna w telewizorach podłączonych do internetu oraz na komputerach i urządzeniach mobilnych. To technologia reklam wideo po stronie serwera, która pozwala wyświetlać reklamy wideo w linearnych transmisjach na żywo i treściach wideo na żądanie. To umożliwi także znacznie bardziej skuteczne dotarcie do klientów, większe zyski dla reklamodawców i poważmy argument dla nadawców.
ZA CO PŁACIĆ?

Bardzo interesujące spostrzeżenia przyniosła prezentacja przygotowana przez naukowców z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu pod hasłem Badanie oferty programowej ? za co płacą operatorzy? Jak się okazuje wcale nierzadko płacą podwójnie, jako nadawcy i jako odtwórcy. Jeszcze bardziej zaskakujące wnioski przyniosła tabela dotycząca zawartości ramówek poszczególnych stacji ?na okoliczność? powtórek.
Stanowią one w wielu kanałach szczególnie tematycznych będących własnością komercyjnych stacji, tak naprawdę tylko edytorem reklam. Powtórki stanowią w ich programach od kilkunastu do ponad osiemdziesięciu procent. Choć nie padły nazwy stacji, uczestnicy konferencji bez trudu mogliby je wskazać. Reprezentanci polskiego oddziału firmy Nielsen, Joanna Kopeć i Michał Buszko wskazali nowe wyzwania i trendy na polskim rynku telewizyjnym. Przypomnieli, że w 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji (do 4 godzin 21 minut), choć zwiększyły się wydatki reklamowe. Z kolei na pytanie, Jak reagować na nowe wyzwania rynku reklamowego? zastanawiali się: Agnieszka Gosiewska (Nielsen), Bogusław Kisielewski (Kino Polska), Witold Kołodziejski (KRRiT), Wojciech Pawlak (NASK), Marcin Pery (Gemius) i Jacek Świderski (WP).
NAGRODY, NAGRODY?

Jak zawsze w finale każdej jesiennej konferencji Polska Izba Komunikacji Elektronicznej przyznała nagrody branży kablowej Złota PIKE. Laureatami zostali w tym roku: Kino Polska, Inea, Grupa Vector oraz Fundacja PIKSEL. Tytanowe Oko trafiło w kategorii Wydarzenie roku do: braci Sekielskich za film Tylko nie mów nikomu, (nominacje: serial Czarnobyl ? HBO oraz 20 lat Cartoon Network w Polsce). W kategorii Kampania Promocyjna: Planeta albo Plastik ? National Geographic, (nominacje: serial Znaki ? AXN i Piękny Wiek ? Kampania telewizyjna HISTORY na 100 lat odzyskania przez Polskę Niepodległości). W kategorii Polska produkcja telewizyjna roku: serial Ślepnąc od świateł ? HBO, (nominacje: Drunk History ? VIACOM, Złoto Bałtyku ? A+E). W kategorii Współpraca z operatorami ? Krzysztof Burmer ? CANAL+ i Kino Polska (nominacje: Dorota Gałązka ? Discovery TVN, Sławomir Nawrot ? Kino Polska i Adam Lemański ? FOX Networks). Nagroda specjalna ? Dariusz Dębski ? TV PULS. (Janko)