Choć codziennie jakaś firma informuje o wprowadzeniu na rynek nowego produktu, to jednak zdecydowanie korzystniejsze od przeczytania o nim w internecie i obejrzenia zdjęcia, jest ?dotknięcie? go.
Zdają sobie z tego sprawę producenci, którzy wynajmują stoiska na branżowych targach. Niesłabnącego zainteresowania organizowanymi od 1924 r. targami elektroniki konsumpcyjnej IFA w Berlinie dowodzą kolejki do wejścia i tłumy zwiedzających hale wystawowe. ? Sukces IFA jest efektem ciągłych innowacji w naszych branżach i ich zdolności do reagowania na potrzeby konsumentów. Nadal jest najważniejszą na świecie platformą dla elektroniki użytkowej i sprzętu AGD. Wystawcy, goście branżowi, media i opinia publiczna zobaczą więcej innowacji i nowych produktów niż kiedykolwiek wcześniej ? zapowiadał Hans-Joachim Kamp, przewodniczący Rady Nadzorczej gfu Consumer & Home Electronics GmbH, organizatora targów. Nic dziwnego, że Messe Berlin postawiły w południowej części terenów wystawowych nowy obiekt, pokrywając większość z 75 mln euro (7 mln euro dał kraj związkowy Berlin) wydanych na budowę hub27 ? największej hali na terenie berlińskich targów. Ma 10 000 m2 powierzchni (przesuwane ściany umożliwiają stworzenia 10 osobnych pomieszczeń), uzupełnionych 5000 m2 w 3-piętrowej części frontowej, z osobnym foyer i 20 salami konferencyjnymi oraz patio na dachu o powierzchni 200 m2 . ? hub27 jest kluczem do przyszłości Messe Berlin. Zapewnia przestrzeń, która jest pilnie potrzebna w Berlinie na duże kongresy i inne wydarzenia, które przyciągają tysiące uczestników. Jednocześnie daje nam alternatywne miejsce podczas nadchodzącej modernizacji istniejących części terenu ? powiedział dr Christian Göke, dyrektor generalny Messe Berlin, podczas uroczyści oddania hub27 do użytku. Wspomniał również, że obiekt został dobrze przyjęty przez rynek: rezerwacja powierzchni dobiega końca ? na 2020 r. zostało tylko kilka miejsc. W halach pod Funkturm wystawiło się 1939 producentów i reprezentantów marek, którzy swoje wyroby pokazali na całkowicie wynajętej powierzchni 163 900 m2 (w 2018 r. było 1814 firm, które zajęły 161 200 m2 ) w dwóch lokalizacjach: Berlin Exhibition Grounds i IFA Global Markets na STATION Berlin, największej w Europie wystawie dla branżowców, którą tradycyjnie zdominowały fi rmy z Państwa Środka, głównie z Shenzhen. ? IFA Global Markets, której 20 000 m2 powierzchni po raz kolejny zostało w pełni zarezerwowane, jest wiodącą platformą w Europie dla dostawców i mocno umocniła swoją pozycję jako największy program zaopatrzeniowy w Europie ? uważa Dirk Kosłowski, dyrektor IFA. Choć codziennie jakaś firma informuje o wprowadzeniu na rynek nowego produktu, to jednak zdecydowanie korzystniejsze od przeczytania o nim w internecie i obejrzenia zdjęcia, jest ?dotknięcie? go.
ZMIENNY POPYT NA MAŁE I DUŻE
W I półroczu br. na świecie (bez USA) sprzedano elektroniczny sprzęt powszechnego wartości 450 mld euro, o 2% mniej w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. Niemniej niemiecki instytut badawczy GfK szacuje, że w całym roku będzie to 1,011 bln euro, czyli porównywalnie z 2018 r. Jednak wówczas wartość sprzedaży wzrosła o 3,6%, a w 2017 (w porównaniu z 2016 r.) ? o 7,2%. Przewiduje się, że o 2% spadnie sprzedaż telewizorów, które znajdą ok. 210 mln nabywców gotowych wydać na nie 87,8 mld euro. Największym popytem, podobnie jak rok temu, cieszą się telewizory z ekranami o przekątnych 50-59?, a najmniejszym 70+, choć 3-krotnie większym niż rok temu. Przypomnę, że w 2018 r. popyt na telewizory napędzał Mundial w Rosji więc niewykluczone, że w 2020 r. taką samą rolę odegrają Igrzyska Olimpijskiej w Tokio. Liczą na to producenci, którzy pokazali wiele nowości. Przed laty ścigali się wielkością przekątnej ekranów swoich telewizorów HD. Wyścig trwa, ale w innej kategorii: po 4K przyszła kolej na 8K, choć moim zdaniem zainteresowanie nimi będzie takie jak telewizorami 3D czy z zakrzywionym ekranem. I tak tuż przed targami Sharp reklamował swój telewizor 8K z największym na świecie ekranem LCD o przekątnej 120?, ale… podobny ekran pokazał też Metz. Uwagę zwracała najmniejsza na świecie kamera 8K dla youtuberów z sensorem 33 MP oraz mobilne, humanoidalne robociki Sharp RoBoHon (mówi, chodzi i tańczy). Telewizory o rozdzielczości 8K, ale z mniejszymi ekranami (75?, 85? i 98?), wystawiły m.in.: Panasonic, Hisense, Toshiba, chińska Konka, TCL, Sony i Samsung. Na stoisku pierwszej firmy były też prototypy telewizorów 4K: 55? ?MegaCon? (Mega Contrast) z dwoma panelami LCD, które gwarantują skalę czerni dorównującą telewizorom OLED i z niespotykanym wśród innych paneli LCD współczynnikiem kontrastu 1 000 000:1 oraz koncepcyjny Transparent OLED: wyglądający jak tafla szkła przezroczysty panel umieszczony jest w drewnianej ramie i dopiero po włączeniu urządzenia szyba okazuje się 55″ ekranem OLED. W 2020 r. wybrane modele telewizorów będą obsługiwać Tryb Reżysera (Filmmaker 30 TARGI PAŹDZIERNIK 2019 Mode), zapewniający jakość obrazu zgodną z intencjami reżysera. Niemal każdy telewizor był smart. Zwróciłem uwagę na wyświetlaną na ekranach wielu z nich ikonę Rakuten TV pozwalającą na bezpośrednie połączenie z dostępnym również w Polsce internetowym serwisem VOD japońskiej firmy z filmami i serialami. Czas pokaże, czy będzie konkurencją dla Netflixa! Przy okazji: firma AVM wystawiła router Fritz!Box, który można podłączyć do światłowodu, choć potrzebna jest zgoda operatora. Natomiast w I kw. 2020 r. na rynku pojawi się router 5G/ LTE z opcjami: dwuzakresowy bezprzewodowy LAN, Smart Home i gigabit LAN. Najwięcej na świecie smartfonów sprzedaje Samsung. W Berlinie pokazał Galaxy Fold ze składanym ekranem, z którym na wiosnę zaczęły się problemy. Na niektórych rynkach będzie oferowany z obsługą sieci 5G. Najnowszego smartfona pokazało też Sony. Xperię 5 z ekranem 21:9 można połączyć bezprzewodowo z? konsolą DualShock 4 i grać na nim np. w Fortnite. Jednak popyt na smartfony spada ? najbardziej w Europie. Na świecie znajdą 1,38 mld nabywców, którzy wydadzą nań 435 mld euro. Dynamicznie natomiast wzrasta sprzedaż słuchawek, zwłaszcza bezprzewodowych i smart głośników (w tym roku znajdą 81,3 mln nabywców ? wzrost o 53%), bo ? zdaniem JBL – milenialsi słuchają o 75% więcej muzyki niż ich rodzice. Firma chwali się sprzedażą 100 mln przenośnych głośników. Wielu wystawców deklarowało dbanie o środowisko naturalne przez używanie do produkcji wystawianych produktów materiału z recyklingu. Przykładem wodoodporny, bezprzewodowy głośnik JBL Flip 5 o mocy 20 W i przenoszący pasmo 65 Hz ? 20 kHz, wykonany w 90% z odzyskanego plastiku. Duńska Jabra pokazała douszne Elite 75t. Jako jedna z pierwszych na świecie korzysta z nowego mikroukładu Bluetooth o niskiej mocy, pozwalającej zmniejszyć rozmiar baterii i jednocześnie wydłużając jej żywotność do 28 godz. Sprzedaż małego AGD osiągnęła w I półroczu br. wartość 90 mld euro (o 9,4% więcej niż w I półroczu ub.r.) ? największy wzrost odnotowano w segmencie odkurzaczy i tradycyjnych ekspresów do kawy, zwłaszcza we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Czechach i? Polsce, a dużego ? 182 mld euro (+2,2%). Uwagę zawracała lodówka Samsunga z wbudowanymi kamerami, wyświetlającymi jej zwartość na ekranie smartfona. Natomiast o 1,5% spadła wartość sprzedaży sprzętu komputerowego (23,2 mld euro), ale? aż o 14% wzrosła wartość hardware?u: głównie akcesoriów do gier komputerowych ? konsol, a także monitorów i notebooków. Lenovo, którego laptop Yoga zajął w II kwartale br. I miejsce w sprzedaży komputerów, ogłosił, że w ramach innowacyjnego programu Project Athena rozpoczął współpracę z firmą Intel. Efektem będą laptopy ze sztuczną inteligencją, w tym z asystentem Amazon Alexa. Sprzęt powszechnego użytku jest pojęciem dość obszernym. Philips, który na stoisku epatował telewizorami z podświetleniem Ambilight 4, deklaruje, że zamierza być światowym liderem w dziedzinie technologii ?zdrowia? i do 2030 r. podnieść komfort życia 3 mld ludzi. Pokazał m.in. SmartSleep Snoring Relief Band, czyli pasek, który zawiązujemy na pidżamę i kiedy podczas snu zaczniemy chrapać, to zaczyna wibrować, zmuszając nas do zmiany pozycji. Skuteczność? 86% osób mniej chrapie! A brytyjska fi rma Crescendo PAŹDZIERNIK 2019 31 TARGI wystawiła ?inteligentnego? wibratora sterowanego aplikacją MysteryVibe! Moją uwagę, co nie było łatwe, zwrócił PowerWatch ? pierwszy na świecie smartwatch bez baterii, bo zasilany ciepłem naszego ciała. Wodoodporny do 200 m monitoruje pracę serca i snu oraz naszą aktywność. Ale wszystkich nowości nie można przedstawić. Na pewno niektóre z nich przedstawimy w Do firmy, do domu.
?POLSKIE? FIRMY POD FUNKTURM
W tym roku do Berlina przyjechało ich 30, z czego 6 wystawiało się na IFA Global Markets. Zresztą wiele z nich nie po raz pierwszy. Stoiska nie były duże, ale oferta interesująca. To m.in. ERT Group – największy oficjalny licencjobiorca branży GSM w Europie, którego wiele produktów, jak etui do telefonów i akcesoria GSM (ładowarki, powerbanki), wyjeżdża z fabryki w Krakowie. Maxcom tradycyjnie pokazał m.in. smartfony dla dzieci i seniorów. Wilk Elektronik, dostawca modułów pamięci komputerowych RAM, wystawiał się pod marką Goodram, której produkty są dostępne w Europie, Azji i Afryce, a wartość eksportu przekracza 60% obrotów. Zaprezentował m.in. montowany w fabryce w Łaziskach Górnych bardzo szybki, stworzony we współpracy z fi rmą AMD, dysk SSD PCie o pojemnościach do 2 TB. Na stoisku Adlera były potrzebne w domu wyroby sygnowane markami Adler, Camry i Mesko. W ofercie ma 800 wyrobów, a co roku wprowadzane jest co najmniej 50 nowych, które można kupić w 32 krajach europejskich. Po 4 latach starań, bo wcześniejsze lokalizacje jej nie odpowiadały, do Berlina dojechała firma MPM z Milanówka, producent sprzętu AGD i do pielęgnacji ciała.
Interesujący jest Vasco Translator krakowskiej firmy Vasco Electronics, mający 70% udział w unijnym rynku i 20% w amerykańskim. ? Z produkowanych od 7 lat elektronicznych tłumaczy korzystają policjanci, służby ratownicze, urzędnicy, wojsko, a także uczelnie i szpitale. Dwa lata temu opracowaliśmy dedykowany model dla polskiej służby więziennej. Umożliwiają porozumiewanie się w ponad 50 językach. Mają znacznie lepszą wymowę niż wyroby konkurencji, a dołączona karta SIM do połączenia z internetem może być bezpłatnie używana na całym świecie. Bardziej zaawansowane translatory mogą tłumaczyć np. przemówienia nagrywane bezprzewodowym mikrofonem, które później możemy wydrukować, edytować i przetłumaczyć na wybrany język. Jakość tłumaczeń jest na poziomie 85-96%, a więc wyższym niż tłumacza Google?a, który nie działa w Chinach, a nasze ? tak! ? mówi Maciej Góralski, prezes Zarządu Vasco Electronics. Wersja Premium 5 pozwala na rozmowę do 100 osób. Podobne urządzenie wystawił Platinet, też z Krakowa ? tłumaczy z/na 126 języków. Firma sprzedaje też akcesoria komputerowe (m.in. pendrive?y, powerbanki, głośniki Bluetooth i pamięci USB). Dodam, że Pocketalk japońskiej fi rmy SourceNext, tłumaczy na 74 języków, w tym polski. Po raz pierwszy na targi IFA przyjechała istniejąca ponad 10 lat wrocławska firma Glovii. ? Wystawialiśmy się na targach outdoorowych ISPO w Monachium, ale uznaliśmy, że organizowane tuż przed okresem zimowym i świątecznym targi IFA są lepszym miejscem do znalezienia odbiorców naszych produktów: odzieży, w której wbudowane włókno węglowe po podłączeniu do baterii ogrzewa nasze ciało. To produkowane na Dalekim Wschodzie wkładki do butów, skarpetki, bielizna, kurtki, kamizelki, paski, czapki, szaliki, maty. Pomysł na taki asortyment, który w ok. 90% jest eksportowany na cały świat, wynikł z potrzeb ? mówi Elżbieta Sadaj-Manowiecka.
Ponieważ dla każdej firmy eksport ma istotne znacznie, nie dziwi umieszczone na ścianie jednego stoiska hasło, które chyba zaakceptują również właściciele pozostałych: Polski produkt ? europejska jakość ? światowa marka. Zaskoczyło mnie przypisanie Polsce tajwańskiej korporacji Mitac, do której należy marka Mio, znana z nawigacji samochodowej i widerejestratorów samochodowych. Pokazała m.in. zaawansowane rowerowe komputery treningowe z funkcją nawigacji oraz pierwszy na rynku polskim wideorejestrator motocyklowy. A także Blaupunkta, reprezentowanego przez Blaupunkt Competence Center 2N-Everpol Sp. z o.o.
? W danym regionie za każdą kategorię produktową odpowiada dana firma. W naszej gestii jest małe AGD, audio i mobility, dystrybuowane przez nas w Polsce, Europie Środkowo-Wschodniej, a niektóre i w Niemczech, które pokazujemy na tym stoisku, natomiast na drugim ? duże AGD ? tłumaczy Jacek Iwaniuk, główny menadżer. ? Wśród wielu nowości, które do sprzedaży trafią przed świętami Bożego Narodzenia, jest np. elektryczny roller, czyli hulajnoga z siedzeniem i wymienną baterią, co zwiększa jej zasięg. Wciąż sprzedajemy samochodowe radioodtwarzacze. Ofertę Blaupunkta uzupełniają tańsze produkty sprzedawane przez niego pod logo Prime3 . Jak również Sharp Consumer Electronics, z siedzibą w Ostaszewie k. Torunia, gdzie produkuje telewizory również dla innych marek, m.in. Blaupunkta. Na stoisku wystawił sprzęt RTV, a w innej hali było stoisko brytyjskiego Sharp Home Appliances ze sprzętem AGD. Odwrotnie postąpiła niemiecka HAMA, którą do zeszłego roku reprezentowała na niezbyt dużym stoisku polska fi lia. W tym roku centrala z Monhaim wynajęła praktycznie całą halę! Nowością są słuchawki Bluetooth z zintegrowanym mikrofonem i kontrolą głosu, które po podłączeniu do smartfona z dostępem do Internetu pozwalają na bezpośrednie komunikowanie się za pomocą poleceń głosowych z Siri lub Asystentem Google.
DEBATY, KONKURSY I ROZRYWKA
Przez dwa dni przed otwarciem targów dla publiczności organizowane są konferencje prasowe. Ale nie tylko, bo np. na wieczorne spotkanie zaprosiły niemieckie stowarzyszenia VDE (odpowiednik Stowarzyszenia Elektryków Polskich), ZVEH i ZVEI, które na stoisku przedstawiły ?House of Smart Living?, czyli sprzęt domowy cyfrowego świata. Z kolei ShowStoppers, amerykański twórca prasowych eventów, m.in. na targach CE Week i NAB, po raz 12. zaprosił ponad 800 dziennikarzy, by poznali ofertę blisko 100 fi rm, z których wiele nie wystawiało się na targach. Tradycją targów są IFA Keynotes: prelekcje przedstawicieli firm, których produkty wpływają na nasze życie. W tym roku swoimi refl eksjami podzielili się prezesi i dyrektorzy Huawei, Qualcomm (amerykańska firma informatyczna), Roku (amerykański twórca platform streamingowych) i Arçelik (turecki producent sprzętu AGD). Więcej prelegentów wystąpiło na IFA NEXT, którego globalnym partnerem była Japonia. Kluczowymi trendami były sztuczna inteligencja, robotyka, inteligentne domy i 5G. W pawilonie, pod hasłem ?Interfejs z rozwagą i wrażliwością?, startupy, firmy technologiczne i instytucje badawcze z całego świata, pokazały nowe połączenia człowiek-maszyna, umożliwiające wszystkim korzystanie z nowych technologii w szybko rozwijającej się gospodarce cyfrowej.
? Mamy nadzieję, że japoński interfejs z uwagą i wrażliwością zainspirował odwiedzających IFA do kontynuowania innowacji w przyszłości. Jako pierwszy kraj partnerski IFA czekamy na kontakt z Tobą. Śledź nas jak Ninja! ? powiedział Keita Nishiyama, dyrektor generalny ds. handlu i polityki informacyjnej japońskiego Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Przemysłu.
Targi IFA są też odpowiednim miejscem do wręczenia nagród. Odebrali je laureaci EISA Awards (pisaliśmy o nich w poprzednim numerze), UX Design Awards, o którą ubiegało się 51 projektów z ponad 20 krajów (złotem uhonorowano minimic niemieckiej firmy Intuity Media Lab) oraz IFA Product Technical Innovation Award ? Złotą Nagrodę zdobyła technologia wyświetlania BD Cell chińskiej firmy BOE. Wyświetlacze zbudowane są z dwóch warstw czarno-białych i kolorowych komórek, technologia podziału pikseli i technologia przyciemniania na poziomie mikronów, pozwala na uzyskanie bardzo wysokich współczynników kontrastu aż do milionów. Wśród tłumów zwiedzających (w sumie 245 000 osób) uwagę zwracały szkolne wycieczki oraz rodziny, także z małymi dziećmi, które z nosidełek obserwowały otoczenie. Dla starszych atrakcją była możliwość np. zagrania w jakąś grę czy przejażdżka gokartem. A dla jeszcze starszych wzięcie udziału w konkursie bądź przysłuchiwanie się dyskusjom organizowanych przez niemieckie stacje telewizyjne: ARD, rbb i ntv. Oczywiście był Dave Graveline, od wielu lat przyjeżdżający z USA, by ze specjalnego studia nadawać na żywo, emitowany od ponad 20 lat swój 3-godzinny program Into Tomorrow. Dodam, że wśród obecnych na targach kilkunastu nadawców nie było polskiego. Wieczorem w Sommergarten, w ?cieniu? Funkturm, odbywały się koncerty. Pierwszego dnia wystąpili raperzy Rin, Mero, JUJU i Yung Hurn, w sobotę ?Pionierzy lat 80.? (m.in. Marc Almond, Steve Norman & Ross William Wild ze Spandau Ballet, Cutting Crew, Wet Wet Wet, Howard Jones, Paul Young i Limahl), a w niedzielę ZAZ, francuska pop-star, która zaśpiewała utwory z najnowszego albumu Effet mirior oraz swoje przeboje Je veux i Eblouie par la nuit.
? propos Funkturm, to ta wieża radiowa o wysokości 147 m (na 126 m jest taras widokowy) została otwarta 3 września 1926 r., na 3. edycję ?Grosse Deutsche Funkausstellung? (poprzedniczkę IFA), choć już rok wcześniej zaczęto z niej nadawanie. Ale za początek radia w Niemczech uznaje się uruchomienie w 1920 r. Königs Wusterhausen ? ?kolebki niemieckiej transmisji?. Przed nami więc zaplanowane na cały rok, obchody 100-lecia niemieckiej radiofonii. Organizatorzy zgodnie podkreślali, że IFA odbywa się we właściwym czasie, dając mocny impuls rynkowi, generując zamówienia wartości 4,7 mld euro. ? To, co widzisz tutaj w Berlinie, to najnowocześniejsza technologia, gotowa dla konsumentów przed najważniejszym sezonem zakupowym: od Czarnego Piątku i Dnia Singla po Cybernetyczny Poniedziałek i Boże Narodzenie ? podkreślał dr Christian Göke, dyrektor generalny Messe Berlin. Tuż po targach IFA (kolejna edycja odbędzie się w dniach 4-9 września 2020 r.) odbyło się SHIFT Automotive, poświęcone przyszłości mobilności.
JERZY BOJANOWICZ