MŁODE KADRY W PRZEMYŚLE FLMOWYM

Niemal 90 proc. młodych osób, które wzięły udział w badaniu przeprowadzonym przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych, przyznało, że brak znajomości w branży zdecydowanie utrudnia im start kariery w przemyśle filmowym. Pesymizmem na tym polu napawa też brak wiedzy specjalistycznej na poziomie ponadpodstawowym. Ponad 60 proc. ankietowanych nie miało możliwości uczestniczenia w zajęciach związanych z filmem, telewizją lub sztukami scenicznymi. Na liście wyzwań jest też kwestia miejsca zamieszkania. To wybrane wnioski z ankiety przeprowadzonej w maju tego roku.

Zapotrzebowanie na talenty, czyli europejska produkcja filmowa ma znowu dobrą passę

Jak wynika z danych Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego, od 2022 roku obserwuje się wzrost produkcji i dystrybucji oryginalnych programów telewizyjnych, ze średnią roczną produkcją tylko w samej Europie na poziomie 1 200 tytułów, w tym 23 000 odcinków i 14 000 godzin obrazów1. Na zauważalny wzrost inwestycji wpływają głównie nakłady nadawców publicznych (55 proc.), jednak coraz bardziej rośnie rola sektora prywatnego. Tylko w 2022 roku dzięki inwestycjom największym serwisów streamingowych powstało 186 oryginalnych fabularnych tytułów europejskich, w porównaniu do 137 wyprodukowanych w roku 2021. Wraz ze wzrostem produkcji będzie także rosło zapotrzebowaniem na tzw. kreatywne zawody, a więc osoby na różnych stanowiskach w branży, które wypełnią potrzeby rynku w zakresie produkcji telewizyjnej i filmowej na różnych jej etapach.

Świadome ścieżki kariery w produkcji

Wśród polskiej młodzieży również widać modę na karierę w branży filmowej i serialowej. Zapytani o to młodzi niemal jednogłośnie (94 proc. ankietowanych) przyznawali, że mogliby związać swoją przyszłość z tym sektorem. Co więcej, niemal 3/4 młodych ludzi, którzy wzięli udział w badaniu, ma już za sobą rozmowy na ten temat, m.in. z bliskimi lub nauczycielami w szkole. Zdają sobie także sprawę z możliwości obrania kierunków innych od tych najbardziej popularnych, jak aktorstwo czy reżyseria. A możliwości jest wiele – wśród nich chociażby postprodukcja, kierownictwo produkcji, tworzenie efektów specjalnych, operatorstwo, reżyseria obsady i wiele innych. Jednocześnie większość z nich (89 proc.) uważa, że brak odpowiednich znajomości jest w tej branży ogromnym utrudnieniem. Dodatkową przeszkodą staje się miejsce zamieszkania. 65 proc. badanych sądzi, że mieszkanie w dużym mieście to konieczność przy pracy w telewizji lub „filmie”. Ten argument jest też ich zdaniem ważniejszy niż odpowiednie studia – na tę kwestię zwróciła uwagę jedynie niecała 1/3 ankietowanych (29 proc.). Zdania są również podzielone w przypadku zarobków w sektorze. 40 proc. sądzi, że praca w branży telewizyjnej lub filmowej jest dobrze płatna, przy czym odwrotnego zdania jest aż 29 proc. osób.

– Młodzi ludzie powinni mieć okazję dowiedzieć się, jak szerokie możliwości rozwoju i kariery oferuje branża produkcji telewizyjnej czy filmowej. Powinni zdobyć tę wiedzę w momencie, gdy stają przed wyborem ścieżki edukacyjnej lub zawodowej – mówi Irena Strzałkowska, Prezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych. – Potrzebne są rozwiązania, które zwiększą świadomość na temat zawodów kreatywnych. Rynek pracy w branży stale ewoluuje, dlatego najlepiej zdobyć tego typu doświadczenie w praktyce, dzięki czemu łatwiej zaspokoić potrzeby zarówno osób poszukujących doświadczenia, jak i pracodawców, którzy będą w przyszłości chcieli ich zatrudnić.

Systemowe wsparcie oferujące możliwości dla każdego

Głos młodego pokolenia mówi jasno – konieczne jest systemowe wsparcie instytucji kultury i środowiska kreatywnego. 61 proc. badanych przyznało, że w szkole ponadpodstawowej nie miały możliwości uczestniczenia w zajęciach związanych z filmem, telewizją lub sztukami scenicznymi. Dlatego KIPA już po raz drugi organizuje warsztaty dla młodych osób z mniejszych miejscowości. Uczestnicy będą mieli szansę przekonać się, jak wygląda praca w sektorze filmowym od środka, zwłaszcza na tych mniej eksponowanych i znanych stanowiskach.

– Na warsztaty przyszłam z mętnym marzeniem, które wydawało mi się bardzo odległe. Tymczasem wróciłam do domu z konkretnym planem, kontaktami do osób zainteresowanych dalszą współpracą i poczuciem, że w każdym zakątku Polski są życzliwi ludzie, z którymi mogę robić filmy. Bardzo pomogła mi indywidualna konsultacja z naszą tutorką Joanną Tatko. Mogłam z nią porozmawiać o różnych możliwościach dla początkujących scenarzystów, co uczyniło moje plany bardziej realnymi – podsumowuje swój udział w pierwszej edycji warsztatów 24-letnia Aleksandra z Katowic.

– Projekt “Nakręć się na przyszłość” dla mnie był z pewnością niezwykłym wydarzeniem, które zmieniło mój pogląd na branżę filmową i szanse, jakie ona oferuje, o 180 stopni. Wielcy ludzie kina, których poznałem oraz uczestnicy plenerów dali mi feedback na wszystkie moje zmartwienia i nadinterpretacje, którymi byłem przesiąknięty jeszcze tuż przed warsztatami. Grupa nowoczesnej produkcji prowadzona przez Martę Szarzyńską uświadomiła mi, że w filmie jest również miejsce dla osób z zacięciem ekonomicznym jak ja, a brak doświadczenia w pracy z kamerą nie wyklucza mnie na starcie – dodaje 20-letni Mikołaj z Bochni.