„Heweliusz”, polski serial oryginalny Netflixa w reżyserii Jana Holoubka i według scenariusza Kaspra Bajona, jest dostępny w serwisie od 5 listopada 2025 roku.
Pięcioodcinkowa produkcja inspirowana historią zatonięcia promu MS Jan Heweliusz w 1993 roku, przedstawia dramatyczne wydarzenia, których uczestnikami byli pasażerowie i załoga na morzu, a także ich następstwa na lądzie, gdy rodziny i społeczeństwo zmagały się z konsekwencjami tej tragedii.
Od momentu premiery Heweliusz w niedługim czasie stał się najchętniej oglądanym tytułem wśród polskich widzów serwisu Netflix, a także niezwykle angażującym tematem dyskusji publicznej w mediach i na platformach społecznościowych.
Aby uchwycić, jaki wpływ miało to bezprecedensowe dzieło polskiej kinematografii na dyskusję społeczną oraz wrażenie jakie wywarło ono na polskich widzach, agencja K+ Research przeprowadziła badanie opinii publicznej. Jego wyniki potwierdzają „efekt Heweliusza” – serial nie tylko zdobył uznanie oglądających jako dzieło audiowizualne niespotykane do tej pory w Polsce, ale sprowokował do dyskusji i zachęcił widzów do poznawania najnowszej historii Polski.
Heweliusz – serial, który przyciąga uwagę
Badanie CAWI przeprowadzone na reprezentatywnej próbie ponad 1000 pełnoletnich Polaków jednoznacznie wskazuje, że Heweliusz osiągnął rzadki status produkcji “obowiązkowej”. Dane pokazują, że serial mało kogo w Polsce pozostawił obojętnym. Większość badanych albo już widziało ten serial, albo ma to w planach. Do obejrzenia produkcji Netflixa widzów zachęciła najbardziej tematyka – wskazało na nią 43% osób oglądających serial. Dodatkowo częste deklaracje odnosiły się do zainteresowania najnowszą historią/latami 90. (32%), a 28% widzów serialu wymieniło jako powody zwiastun i materiały promocyjne oraz ciekawość po rozmowie ze znajomymi lub rodziną (30%).
Serial, który porusza, wzrusza i o którym chcemy rozmawiać
Osobom, które zdecydowały się na seans, towarzyszyło głównie zaciekawienie (57%) i poruszenie (45%) – i emocje te są większe, im więcej odcinków Heweliusza oglądali uczestnicy badania. Często badane osoby czuły również wzruszenie i smutek (w obu przypadkach 36%). Dla osób między 18 a 44 rokiem życia serial łączy się często z zaskoczeniem (od 40% dla osób 18-24 lata, przez 32% w grupie 25-34 lata oraz 33% dla osób między 35. a 44. rokiem życia), co może w naturalny sposób odróżniać osoby, które pamiętają doniesienia z katastrofy w 1993 roku, od młodszych widzów.
Polski serial Netflixa był również dla badanych ważnym tematem do rozmów – jedynie co 10. osoba po seansie nie rozmawiała z nikim o serialu. Najchętniej rozmawialiśmy o nim z rodziną (63%), znajomymi (53%) oraz koleżankami i kolegami z pracy (29%).
Nowa jakość polskich produkcji
W odpowiedzi na pytanie co widzowie najbardziej docenilii po obejrzeniu tego serialu, największe wrażenie na widzach Heweliusza robiła gra aktorska (54%) oraz scenografia i realizm lat 90. (47%). Duży odsetek tej grupy wskazuje również na scenariusz oraz reżyserię (kolejno 37% oraz 36%). Wartość praktycznie każdego aspektu rośnie wraz z ilością obejrzanych przez widzów odcinków – czyli z każdym kolejnym odcinkiem robiło to na widzach coraz większe wrażenie. W kwestii reżyserii i autorstwa scenariusza 61% oglądających potrafiło poprawnie wskazać twórców (odpowiednio Jana Holoubka i Kaspra Bajona), co pozwala stwierdzić, z jak dużą uwagą widzowie śledzili serial.
Aż 86% (T2B1) badanych stwierdziło, że jakość realizacyjna Heweliusza jest wyższa niż innych polskich produkcji. Co ciekawe, ta wysoka ocena pozostaje niezależna od wieku i płci badanych. Respondenci powszechnie docenili wiarygodność scen na morzu oraz samej katastrofy – pozytywnie ocenia ją zdecydowana większość widzów (82% T2B).
Rola Heweliusza we współczesnej polskiej kulturze
Heweliusz jest dziełem ważnym dla polskiej kultury – uważa tak zdecydowana większość osób, które oglądały ten serial (81% T2B). Serial przywraca do świadomości opinii publicznej ważne tematy, wzmacnia zainteresowanie polską historią najnowszą i buduje przekonanie, że polskie produkcje filmowe i serialowe mogą być jakościowe, ambitne i rzetelne. Najczęściej jego istotność w tym aspekcie widzą starsi widzowie – od 65 do 74 roku życia (90% T2B).
Zarazem aż 79% osób po obejrzeniu serialu stwierdziło, że dzięki jego twórcom realizuje on ważną misję opowiadania o sprawach istotnych społecznie. Na podstawie wyników badania można zastanowić się nad korelacją oceny z serialu z warunkami produkcji – niemal tyle samo widzów (80% T2B) jest bowiem zdania, że Netflix daje twórcom swobodę i zasoby do realizowania odważnych projektów, a 77% (T2B) respondentów twierdzi, że w Netflixie można znaleźć dużą liczbę dobrych polskich produkcji.
Wpływ Heweliusza na perspektywę widzów nie ogranicza się jedynie do tematyki serialu czy faktycznej historii katastrofy. Zdecydowana większość respondentów (74% T2B) przyznała, że serial Jana Holoubka i Kaspra Bajona sprawił, że zainteresowali się innymi historiami, które są ważne dla naszego kraju.
PODSUMOWANIE
Serial Heweliusz to dowód na to, że polska widownia oczekuje ambitnych i świetnie zrealizowanych opowieści, nawet jeśli podejmują trudne tematy lub oparte są na tragicznych prawdziwych wydarzeniach. Jak pokazują wyniki badania, na powszechne zainteresowanie opinii publicznej szczególnie wpłynęło połączenie najwyższej jakości rzemiosła polskich twórców, angażującego emocjonalnie scenariusza i tematu, który zachęca do dyskusji z bliskimi. Jan Holoubek i Kasper Bajon stworzyli produkcję, która nie tylko przyciąga przed ekrany, ale realnie wpływa na to, jak Polacy rozmawiają o swojej przeszłości. Heweliusz nie jest tylko serialem, który w imponujący sposób odtwarza na ekranie
KLUCZOWE LICZBY
- 81% widzów uważa Heweliusza za dzieło ważne dla polskiej kultury.
- Zdaniem 79% widzów Heweliusz, dzięki jego twórcom, realizuje ważną misję opowiadania o sprawach istotnych społecznie.
- Serial Heweliusz sprawił, że 74% zapytanych widzów zainteresowało się innymi historiami, które są ważne dla naszego kraju.
- Widzowie odbierają serial jako nowy standard polskiej produkcji audiowizualnej – 86% twierdzi, że Heweliusz jest dziełem o wysokiej jakości.
- 80% uważa, że Netflix w Polsce daje twórcom swobodę i zasoby do realizowania odważnych projektów.
Metodologia badania
Badanie wykonano w formie ankiety internetowej wspomaganej komputerowo (CAWI) w okresie od 5 do 8 grudnia 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1064 pełnoletnich Polaków. Dobór próby badawczej miał charakter losowo-kwotowy. Kwoty zostały nałożone na płeć wiek i wielkość miejscowości zamieszkania respondentów. Badanie wykonała agencja badawcza K+ Research na zlecenie Netflixa.
