IFA 2023, Berlin: Powrót do normy, a za rok wielki jubileusz- stulecie IFA

Bilans pierwszych po pandemicznych ograniczeniach targów berlińskich IFA (Internationale Funkausstellung) jest więcej niż pozytywny a hasło: wyprzedane hale i duża liczba odwiedzających powtarzano na zakończenie imprezy po wielokroć.

Po pięciu bardzo intensywnych dniach prezentacji, spotkań i rozmów, przestawiono też pierwszy bilans targów, które w symboliczny sposób otwarły obchody stulecia, a których finał odbędzie się w 2024 roku w Berlinie na słynnych terenach targowych u podnóża wieży radiowo- telewizyjnej. Ponad 2000 wystawców zajmujących 130 000 metrów kwadratowych i 26 sal, przywitało przybyłych do Berlina ponad 182 000 gości branżowych i konsumentów ze 138 krajów a najnowsze produkty i usługi z zakresu elektroniki użytkowej i sprzętu AGD pokazały wszystkie liczące się w branży firmy..

Tegoroczne targi IFA obejmowały wiele nowych obszarów doświadczalnych, od wioski zrównoważonego rozwoju po robotykę Centrum IFA Outdoors, które mieściło się w kultowym Sommergarten IFA

W  piątkowo- sobotnim szczycie uczestniczyli cenieni eksperci i rynkowi liderzy, skupiając swa uwagę na takich tematach jak:  zrównoważony rozwój i gospodarka o obiegu zamkniętym, obietnice i potencjał sztucznej inteligencji i przełomowe trendy technologiczne, takie jak Metaverse, robotyka, Internet rzeczy i nowe sposoby dotarcia do grup docelowych poprzez treści w mediach społecznościowych.

W tym roku 350 start- upów połączyło je z ponad 200 inwestorami, wzięło udział w bitwach ofertowych i serii prelekcje i panele o tematyce „jak zbudować jednorożca” i „jak skutecznie współpracować partnerów korporacyjnych”.

 IFA Berlin powraca – zarówno jako platforma spotkań, jak i stała pozycja dla globalnego kalendarza przemysłu technologicznego. Tegoroczna edycja pokazała, że targi IFA szybko ewoluują, aby sprostać oczekiwaniom zarówno wystawców, jak i zwiedzających. IFA 2023 był dużym sukcesem. Ale jak zawsze, pierwszy dzień po targach jest zarazem pierwszym dniem przed przyszłorocznymi targami IFA, szczególnymi pod każdym względem, bo teraz będziemy przygotowywać się do obchodów 100. urodzin IFA w 2024 r. – mówiła dr Sara Warneke, dyrektor zarządzająca organizacji branżowej gfu Consumer & Home Electronics GmbH.

WYBRANE Z WIELU

Producenci sprzętu TV, w tym m.in. Panasonic i TCL, zaprezentowali swoje nowości w Berlinie. O kluczowych trendach, które będą dominować na rynku w kolejnych latach mówił agencji Newseria Innowacje, Jędrzej Ziółkowski, menedżer ds. marketingu na region CEE w Panasonic Polska:  W Polsce rynek telewizorów, jak też generalnie rynek elektroniki użytkowej, jest bardzo uwarunkowany ceną. Polak jako konsument patrzy najpierw przez pryzmat ceny. Wystarczy Polakowi pokazać, że coś jest OLED-em w dobrej cenie, to on to kupi bez porównywania OLED-u do OLED-u. (…) Konsumenci w dzisiejszych czasach częściej wymieniają telewizor niż kanapę, na której siedzą podczas oglądania telewizji. To też jest bardzo ciekawe i trochę odzwierciedla ten rynek.

Druga kwestia, którą kierują się polscy konsumenci, to rozmiar ekranu telewizora. Z obserwacji Panasonic Polska wynika, że najczęściej jest to zakres między 55 a 65 cali, ale z taką tendencją, że kupujemy coraz większe telewizory.

Eksperci firmy Omdia, analizując tegoroczne trendy przed targami IFA 2023, wskazywali, że światowi producenci idą jeszcze dalej i stale rozwijają segment produktów o bardzo dużych ekranach – od 85 do 100 cali. W Europie w porównaniu z Ameryką Północną czy Chinami nadal zapotrzebowanie na te największe ekrany jest stosunkowo mniejsze, ale konkurencja na tym rynku staje się zacięta.

Polscy telewidzowie  przyzwyczaili się już także do funkcji smart TV i szybkiego dostępu do platform streamingowych. Zwracają na to uwagę także eksperci firmy Omdia. Ich zdaniem jakość funkcji smart TV jest obecnie najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe globalnych konsumentów, dlatego konkurencja między systemami operacyjnymi jest jedną z najciekawszych na rynku.

Polska jest też rynkiem, w którym przez ostatnie dwie dekady przewinęło się bardzo dużo marek ze swoimi nowymi produktami w kategorii telewizorów. My jesteśmy na polskim rynku od ponad dwóch dekad i zawsze byliśmy w Top 2 lub Top 3 z najlepszymi produktami. Wiem, że tak dalej pozostanie, bo mamy swoją grupę docelową, staramy się ją zadowolić produktami najwyższej jakości i nie boimy się tej konkurencji, która rotuje średnio co dwa–trzy lata z nowymi markami – podkreślał Jędrzej Ziółkowski.

Potentat w produkcji telewizorów, firma TCL jak zawsze i w tym roku wystawiała się na berlińskich targach, z dumą chwaląc się, między innymi, przełomowymi osiągnięciami w kategorii wyświetlania obrazu, nowościami IoT i innowacjami technologicznymi mającymi wpływ na zminimalizowanie zapotrzebowania na energię w urządzeniach dla kina domowego, klimatyzatorach, pralkach, smartfonach, tabletach czy okularach AR, jak również najnowszymi technologiami w fotowoltaice (PV).

Dla tych, którzy planują stworzyć kino w swoim domu, TCL zaprezentował niesamowity, obecnie największy tego typu na świecie, 115-calowy wyświetlacz Mini LED wraz z potężnym, wielokanałowym systemem audio.

Firma TCL jako entuzjasta sportu i główny sponsor wielu światowych ikon lekkoatletyki, podzielił się też najnowszymi informacjami, w tym o długo oczekiwanej, interaktywnej sesji ze światowej sławy legendą piłki nożnej.

(IFA Press/Newseria/TCL)