ODBIORCY OCZEKUJĄ WIARYGODNYCH TREŚCI

Ponad 75 milionów Europejczyków używa Twittera, aby być na bieżąco z wiadomościami. Popularność tej platformy skłoniła firmę Sony do przeprowadzenia badań, które pozwoliły wyodrębnić cztery aspekty współczesnego odbioru treści, jakie nadawcy i producenci mediów powinni brać pod uwagę.

Firma Sony podjęła się analizy najbardziej angażujących treści wideo na Twitterze. Były one związane z najistotniejszymi wydarzeniami 2022 roku w całej Europie – miały ponad 201 milionów wyświetleń oraz ponad 8,6 milionów interakcji (udostępnień, polubień i komentarzy).

Analizowane wiadomości dotyczyły między innymi wojny w Ukrainie, procesu sądowego Johnny’ego Deppa o zniesławienie przeciwko Amber Heard oraz wyborów, które w tym okresie odbywały się w Europie. Badanie miało wykazać, jakie czynniki sprzyjają zaangażowaniu współczesnych odbiorców, którzy korzystają z mediów społecznościowych, ale często są zmęczeni wiadomościami. Najistotniejsze wnioski wyraźnie wskazują, że użytkownicy bardziej poszukują wiarygodnych treści wideo generowanych przez samych użytkowników platformy (User Generated Content – UGC), niż szybkiego dostępu do materiałów z oficjalnych źródeł. Badanie, oparte w znacznej mierze na analizie wiadomości opublikowanych w formie video w całej Europie, dostarcza twórcom treści ważnych wniosków, jakie powinni wyciągnąć na podstawie zaangażowania odbiorców takich materiałów. Ponadto badanie pokazuje jak mogą oni włączyć do swojej oferty szerszy pakiet technologii chmurowych wskazując na potrzebę upowszechniania najbardziej wydajnych i zwinnych metod pracy twórczej.

W swojej analizie firma Sony wyróżniła cztery główne kategorie charakteryzujące współczesne sposoby odbioru materiałów filmowych:

  • Twórca:

O Treści UGC miały większy udział w wynikach niż materiały wyprodukowane przez tradycyjne serwisy informacyjne (39% w porównaniu z 30%), co wskazuje, że treści UGC zaliczają się do najważniejszych czynników zaangażowania. Firmy medialne nie mogą już sobie pozwolić na ignorowanie tego trendu.

O W przypadku treści udostępnianych z „oficjalnych” źródeł – „tradycyjne” kanały aktualności, np. wiadomości i programy telewizyjne, miały 48-procentowy udział. Sugeruje to, że odbiorcy wciąż korzystają z tych źródeł, aby szybko docierać do treści cechujących się wiarygodnością i wysoką jakością. Uwaga użytkowników zwraca się także w kierunku innych źródeł, takich jak informacje medialne publikowane bezpośrednio przez różnorakie organy państwowe, do których bezpośredni dostęp jest teraz łatwiejszy dzięki mediom społecznościowym.

  • Udostępniający:

O Liczba użytkowników obserwujących osoby, które udostępniały treści wideo wywołujące największe zaangażowanie, wynosiła od 95 aż do 51,4 miliona. Dowodzi to, że gdy jakiś film zaczyna zdobywać rozgłos, internauci mogą zainteresować się nim niezależnie od jego źródła.

O Nadawcy nie powinni się więc obawiać udostępniania treści z kont na Twitterze ze stosunkowo małą liczbą obserwujących, korzystając na przykład z technologii chmurowej w celu dystrybucji materiałów na wielu platformach.

  • Produkcja:

O 37% publikowanych filmów było w formie „surowej”, co oznacza, że przed udostępnieniem nie edytowano obrazu ani dźwięku.

O Inną popularną odmianę treści stanowiły „nieoryginalne” klipy, które zostały wydobyte z archiwów, ponieważ zarejestrowano w nich nastrój chwili.

  • Cel:

O Ponad połowa (47%) filmów, które w wysokim stopniu angażowały odbiorców, spełniała co najmniej jedno z poniższych kryteriów: ponowne przeżywanie wzruszających momentów, bardziej krytyczne spojrzenie na konkretne wiadomości pod kątem tego, co zostało powiedziane i przez kogo, oraz poznawanie wydarzeń z perspektywy konkretnych osób na podstawie ich naocznej relacji.

O Dzięki produkcji w chmurze oraz udostępnianiu materiałów w wielu formatach nadawcy mogą zwiększyć wartość produkcji własnych treści, używając nowych bardziej skutecznych form do zwiększenia ilości punktów kontaktu z dotychczasowymi odbiorcami oraz dzięki nowym platformom poszerzając grono o nowych odbiorców.

Komentując badanie, Clothilde Redfern, przewodnicząca organizacji Rory Peck Trust wspierającej niezależnych dziennikarzy na całym świecie, powiedziała: Widzimy, że coraz częściej nadawcy wiadomości pracują z lokalnymi niezależnymi dziennikarzami, aby mieć dostęp do autentycznych nagrań tworzonych w trakcie wydarzeń. Przeprowadzone badanie pokazuje, że jest to wyraźny czynnik motywujący do zaangażowania się w dany temat w Internecie oraz że odbiorcy chcą otrzymywać wiadomości bez obróbki w czasie trwania zdarzenia. Aby jednak zachować wiarygodność i zaufanie odbiorców, redaktorzy potrzebują narzędzi wspierających błyskawiczną obróbkę filmów.

Informacje o badaniu

Posługując się analizami wyszukiwania treści i mediów społecznościowych, wskazano wiadomości, które w 2022 r. cieszyły się największym zainteresowaniem na ośmiu rynkach europejskich: w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Polsce, Danii i Szwecji. Korzystając z oprogramowania do monitorowania mediów społecznościowych, zidentyfikowano filmy, które dotyczyły poszczególnych wiadomości oraz zostały udostępnione w serwisie Twitter i wywołały największe zaangażowanie. Wyniki zostały przeanalizowane przez grupę naukowców. Filmy przeanalizowano w celu znalezienia wspólnych cech dotyczących źródła, długości, sposobu rejestracji, stopnia, w jakim treści zostały ulepszone za pomocą grafiki, edycji lub komentarzy.