CARTOON FORUM, TULUZA: Coraz więcej adaptacji, kobiet bohaterek oraz animacji dla dorosłych

Jak wiele podobnych imprez festiwalowych, targowych i konferencyjnych, także kolejna edycja Cartoon Forum odbyła się w tym roku przede wszystkim w trybie online. Filmowcy, producenci i nadawcy, zaangażowani w produkcję i dystrybucję animacji dla dzieci i dorosłych przyjechali do Tuluzy w symbolicznej reprezentacji ale byli za to bardzo aktywni w sieci. Jak podają organizatorzy Cartoon Forum 2020 w ciągu trzech wrześniowych dni zanotowano aż 8893 odsłon a swoje zainteresowanie aktywnie wyraziło 260 zarejestrowanych kupujących (po raz pierwszy m.in.: Mattel TV, HBO Max., Adult Swim, Benshi, ITV, ABC, Pakapaka Channel, Wildbrain)..

W tym roku zaprezentowano 80 projektów animowanych seriali telewizyjnych i pojedynczych filmów z 22 krajów europejskich na łączny budżet 327,2 mln euro, co odpowiada 445 godzinom animacji. Kraje, które przyniosły najwięcej projektów to: Francja (31), Irlandia (8), Dania (6) i Hiszpania (6). 8 projektów, w tym 2 polskie, pochodziło z Europy Środkowej i Wschodniej.

Oto dziesiątka projektów, które wzbudziły największe zainteresowanie potencjalnych nabywców, współproducentów, partnerów i dystrybutorów: The Upside Down River by Dandelooo (Francja), Monster in My Pocket by Cyber Group Studios (Francja), Gemma & the Defenders by Xilam Animation (Francja), Tiny Island by TeamTO (Francja), Hanna & Nana by JAM Media (Irlandia), Hey Fuzzy Yellow by Toon2Tango (Niemcy), Goat Girl by Daily Madness Productions (Irlandia), Wonder Waï by Ellipsanime Productions (Francja), Alex Player by Bee Prod (Francja) I Mouse Ketti by Radar (Luxemburg). Nie zaskakuje francuska dominacja, bo kraj ten utrzymuje pozycje europejskiego lidera w dziedzinie animacji dzięki rozbudowanym pakietom finansowym i ważnej roli w całym procesie France Télévisions.

Ogląd znakomitej większości zaprezentowanych projektów pozwala na wskazanie kilku dominujących trendów i tematów przewodnich. Pierwszy z nich to rosnąca liczba adaptacji. W tym roku ponad dwadzieścia wybranych projektów to adaptacje komiksów i książek: „Fram – The Polar Bear” (powieść Cezara Petrescu), „The Upside Down River” (powieść Jean-Claude Mourlevat), „Two Little Birds „(powieść Dipacho).

Kolejny to odczuwalna obecność kobiet, zarówno w roli autorek (reżyserki, scenarzystki lub producentki) jak i bohaterek W wielu projektach występuje główna bohaterka: „Immobile Stars” (Tripode Productions – Francja), „Daisy and Dot” (Studio Animacji KEDD – Węgry), „Goat Girl” (Daily Madness Productions – Irlandia), „Finula Gilhooley” (Wiggleywoo – Irlandia), „Femmes and Fame” (La Générale de Production – Francja) i „Ling Ling” (Futurum Kids – Irlandia).

Autorzy animacji nie boją się podejmować tematów i motywów jeszcze do niedawna uważanych za co najmniej wrażliwe. Powstają dzięki temu opowieści, które z humorem i ujmującymi postaciami zajmują się bardziej złożonymi i drażliwymi problemami, takimi jak: rak, żałoba, zastraszanie, ekologia i marnowanie zasobów naturalnych. Tu warto wymienić: „Moo and Roo Take the World” (Elk Studios – Irlandia), „Baldies” (COFILM – Czechy), „Foreverly Friends” (Nice Ninja – Dania) i „ATLA5” (Dwarf Animation Studio – Francja).

Nowy trend, który rozwijał się już w ostatnich latach to projekty dla dorosłych, które  przyciągały wielu kupujących i znalazły swoją publiczność. Widać produkcje podążające tym tropem: „Belzebubs” (Pyjama Films – Finlandia), „Open Bar” (Les Films du Poisson Rouge – Francja) i „RA TV Channel” (Mosaica – Włochy). Sukces tych projektów pokazuje, że projekty dla dorosłych idą w górę, a nadawcy linearni z pewnością tak zmodyfikują swe ramówki, by zrobić trochę miejsca dla dorosłych.

Na uwagę zasługuje także osobny katalog podejmowanych przez filmowców tematów, umownie nazwanych „kwestie społeczne i polityczne”. Należą do nich m.in.: rola kobiet w wojnie i demokracji, imigracja i mobilność społeczna, globalne ocieplenie i uchodźcy klimatyczni lub warunki pracy i wypalenie. Wielu profesjonalistów uważa animację za świetne medium do poruszania trudnych tematów i widać to było w projektach: „Good Enough – Burnout Diary” (Studio Pupil – Holandia), „Mehdi – Delivery Service” (Studio la Cachette – Francja), „Women in War” (Sparre Production – Dania) i „Finding Home” (Iliade et Films – Francja).

Cartoon Forum 2021 zaplanowano w Tuluzie od 20 do 23 września. Oby do zobaczenia. (GM/jk)