Po raz pierwszy w kilkudziesięcioletniej historii Internationale Funkausstellung, trwająca zwykle prawie tydzień impreza, została ograniczona do trzech dni i do symbolicznego udziału zwykłych zjadaczy elektronicznego chleba. Pandemia spowodowała, że musiano odwołać tradycyjną globalną konferencję prasową, która miała obyć się w kwietniu na Cyprze, do minimum ograniczono też zwykle bardzo bogaty program wrześniowych targów.
Specjalna edycja IFA 2020 gościła w Berlinie od 3 do 5 września, wysyłając w świat symboliczną wiadomość, że „technologia powróciła” i że zarówno branża elektroniki użytkowej i AGD, jak i media technologiczne wciąż chcą funkcjonować jak najbliżej realnego życia, korzystając z praktyki i codziennych doświadczeń swych klientów.
Z powodu pandemii COVID-19 organizatorzy edycji specjalnej IFA 2020 nałożyli restrykcyjne limity na liczbę uczestników, znacznie poniżej limitów określonych przez niemieckie organy ds. Zdrowia publicznego. A jednak w ciągu trzech dni edycja specjalna IFA 2020 umożliwiła 6100 uczestnikom spotkanie się twarzą w twarz, zapoznanie się z nowymi urządzeniami i omówienie możliwości dla globalnej branży technologicznej.
Tegoroczne targi IFA w Berlinie, w tym GPC (Global Press Conference) miały więc charakter hybrydowy, bo cześć firm przysłała swych reprezentantów, inne obecne były w formule on line, ale i tak trzy dni wypełnione były gęsto prezentacjami i premierami produktów. Te w realu odbyły się z zachowaniem surowych zasad bezpieczeństwa, pozostałe zostały wzmocnione przez nową platformę wirtualną IFA Xtended Space. Inna z platform SHIFT Mobility spełniała rolę tygla, która łączył start-upy, innowatorów i wiele firm kształtujących przyszłość mobilności i codziennego życia.
Ponadto hale mieszczące IFA Business, Retail & Meeting Lounge dały markom i detalistom okazję do spotkania się i prowadzenia interesów w bezpiecznym, ale bezpośrednim otoczeniu. Globalne marki skorzystały z okazji IFA 2020 Special Edition, by pokazać swe najnowsze propozycje, jak choćby firma LG z imponującym hologramem, jak chiński Honor z rodziną zegarków sportowych i laptopów, jak amerykański Qualcomm z nowymi aplikacjami do telefonów komórkowych a przede wszystkim do nowych sieci 5G, jak chiński koncern TCL z nowymi smartwatchami, jak amerykańskie Neato z tercetem rewelacyjnych odkurzaczy i wiele innych.
Jeśli na użytek tego krótkiego- z oczywistych względów- sprawozdania, trzeba byłoby sporządzić listę zwracających uwagę nowości to na pewno znajdzie się na nich genialny w swej prostocie pomysł pierwszej z wymienionych wyżej firm. Honor w rodzinie swych nowych laptopów umieścił oko kamerki nie na klapie przykrywającej klawiaturę ale… pod jednym ze środkowych klawiszy w górnym rzędzie. Dzięki temu można bezkonfliktowo komentować pisany przez siebie tekst czy w ogóle prace na komputerze a jednocześnie pole ewentualnego podglądacza jest zawężone tylko do naszej osoby. Pole za nami jest niewidoczne a było, kiedy obiektyw umieszczony był na górze. Ten sam koncern zapowiedział zaawansowane prace nad wykorzystaniem technologii termowizyjnej w swych samrtfonach, dzięki czemu może już niebawem będzie można natychmiast sprawdzić otoczenie „w temacie” temperatury.
TCL drugi co do wielkości producent telewizorów na świecie, zaprezentował szóstkę nowych ambasadorów marki, która tworzą: francuski pomocnik, Paul Pogba , włoski bramkarz, Gianluigi Donnarumma , polski napastnik, Krzysztof Piątek , kapitan piłki nożnej Anglii, Harry Kane, hiszpański pomocnik, Saúl Ñíguez i niemiecki napastnik, Marco Reus.
Peter Feld, dyrektor generalny GfK, prezentując tylko podstawowe dane dotyczące sytuacji na rynku elektroniki powszechnego użytku i sprzętu AGD powiedział na wstępie: „W 2020 roku na rynkach doszło do bezprecedensowych zakłóceń. Kilka elementów tego procesu będzie miało wpływ na branżę przez wiele lat i wpłynie na zmianę podejmowania decyzji. Dlatego kluczowe jest szybkie podejmowanie właściwych decyzji biznesowych i wyławianie właściwych sygnałów z otaczającego nas szumu informacyjnego. Nasza nowa platforma oprogramowania, oparta na sztucznej inteligencji >gfknewron<, umożliwi szybkie podejmowanie decyzji, zapewniając stały dostęp do krytycznej wiedzy i przewidywalnych, wykonalnych zaleceń ”.
Tegoroczne IFA zgromadziło 150 firm prezentujących swoje pomysły, ale dołączyło do nich dodatkowo 1350 wystawców z 30 krajów na targach IFA Xtended Space i IFA Virtual Market Place. Mimo że IFA Xtended Space otworzyło swoje wirtualne drzwi zaledwie kilka dni przed rozpoczęciem tragów, ponad 78 000 osób śledziło online IFA 2020 Special Edition i wygenerowało 262 000 wyświetleń – oglądając konferencje prasowe, panele dyskusyjne i wirtualną demonstrację produktów. Tegoroczne IFA Xtended Space będzie w pełni dostępne tuż przed IFA 2021.
„Edycja specjalna IFA 2020 pokazała nam imponującą siłę innowacji, udowodniła również, że świat potrzebuje tych bezpośrednich spotkań między przemysłem, handlem detalicznym, konsumentami i mediami, i to właśnie IFA ułatwiło kluczowe kontakty, pomimo ograniczeń narzuconych przez pandemię ”- powiedział dr. Christian Göke, dyrektor generalny Messe Berlin.
Od przyszłego roku IFA Berlin będzie miała nową kategorię produktów i doda do programu pokazy „zapisywania obrazem” czyli sprzęt filmowy i fotograficzny w wydaniu również profesjonalnym. Ponadto organizator targów pracuje nad wspólnym projektem z Berlin Photo Week, wyjątkowym i innowacyjnym formatem związanym z fotografią.
Przyszłoroczna edycja IFA Berlin już ma silne poparcie ze strony branży, zarezerwowano ponad 60 proc. powierzchni wystawienniczej. „To nowy rekord. Nigdy wcześniej nie cieszyliśmy się tak wcześnie, tak dużym zainteresowaniem”- powiedział dyrektor wykonawczy IFA Jens Heithecker. Do zobaczenia więc w Berlinie od 3 do 7 września 2021.
JANUSZ KOŁODZIEJ