30. CARTOON FORUM, TULUZA: Złota dekada animacji trwa

Tuluza była gospodarzem 30. edycji Cartoon Forum, po raz kolejny patronując koprodukcjom europejskich seriali animowanych. Przypomnijmy, że od początku funkcjonowania tego projektu, wspieranego przez Unię Europejską, sfinansowano 786 projektów na łączną kwotę 2,7 miliarda euro.

W jubileuszowej edycji wzięło udział wielu znakomitych twórców, największych producentów i czołowych nadawców. France Télévisions potwierdza swoje zaangażowanie jako wyłącznego partnera telewizyjnego Cartoon Forum już ósmy rok z rzędu i na kolejne dwie edycje. Zdaniem uczestników ta edycja była zaskakująca pod względem jakości projektów z dużą różnorodnością gatunków, treści, grafiki i  odbiorców. Jak podkreślał szef projektu, Marc Vandeweyer: (?) ogólny poziom jakości stale rośnie. Nowe pokolenie ma teraz ugruntowaną pozycję i pokazało nam swoją energię, zobowiązania i silną osobowość. Uczestnikom z 39 krajów zaprezentowano 85 projektów z 24 krajów, w tym rekord
ponad 1000 producentów, inwestorów, nabywców, nowych platform, takich jak Netflix, WarnerMedia, Playkids czy Hopster TV. W Tuluzie tradycyjnie nie zabrakło przedstawicieli wszystkich najważniejszych i największych nadawców. W gronie głównych kupców znalezli się m.in.: France Télévisions, The Walt Disney Company, DreamWorks Animation Television, CANAL +, Super RTL, RAI, Netflix, BBC Children, TF1, Lagard?re Active, Playkids, Sony, WarnerMedia, Mediatoon, NRK, M6, TVC, ZDF, Nickelodeon, SVT, Sky, DHX Media, Danish Broadcasting Corp., Globosat, Disney Channels Worldwide. Francja ponownie była znacząco obecna, prezentując kilka, spośród kilkunastu programów, które wzbudziły żywe zainteresowanie. Były to m.in.: Mus i Bichon, Lucy Lost, Ewilan’s Quest, Digital Girl, Calamity, We are Family i Belfort & Lupin. Francja pozostaje europejskim liderem, szczególnie dzięki oferowanym producentom pakietom finansowym, a także dzięki ważnej roli France Télévisions. Inne ważne wydarzenia to: irlandzkie projekty Critters TV i Szpilki i pokrzywy, duński Hugo & Holger, fińskie MiniMecs i Najgorszy, angielski Super Snail, niemieckie Spookies i Boots and Paws, a z Luksemburga pochodził Quirkistador: Book of Talk. Nowy trend, który rozwija się w ostatnich latach, to projekty dla dorosłych, które przyciągnęły wielu nabywców i mają coraz większą publiczność. To francuskie: We are Familly, Le Coll?ge Noir i Some of Us oraz projekt z Walencji Sex Symbols.
PREMIERY, NAGRODY

Podczas 30. Cartoon Forum France Télévisions oficjalnie ogłosiło wprowadzenie na rynek Okoo, nowej i wyjątkowej globalnej marki młodzieżowej dla dzieci w wieku 3-12 lat. Jego debiut będzie zapowiadany na początku grudnia 2019 r. na wszystkich ekranach France Télévisions, zarówno na kanałach tradycyjnych, jak i cyfrowych, z bezpiecznym podejściem dla najmłodszych i bardziej otwartym dla najstarszych. Europejska animacja uhonorowała swoich głównych bohaterów, przyznając Cartoon Tribute 2019, nagrody, które uznają pracę firm i osób, które przyczyniły się do rozwoju europejskiego przemysłu animacyjnego w ciągu ostatniego roku. Zwycięzcy zostali wybrani w drodze głosowania elektronicznego przez rekordową liczbę ponad 1000 uczestników 30. Forum Cartoon. Zwycięzcy zostali ogłoszeni 19 września w Tuluzie. Belgia i Irlandia podzieliły nagrody we wszystkich trzech kategoriach, pokazując siłę europejskiej animacji ponad jej granicami. Czwarty rok Cartoon Forum skupiła uwagę na regionie Walonii-Brukseli, który firmował siedem wybranych projektów. Południowa część Belgii, niewielki region w małym kraju w centrum dużej Europy. Marc Vandeweyer: Są małym sąsiadem, ale doskonałym partnerem o ogromnym dziedzictwie (Smerfy, Asterix i Obelix, Tintin, ?). Krótko mówiąc, są ?Little Giants of Animation?. Uczestnicy byli pod wrażeniem ich talentu, a wideo prezentacyjne rozśmieszyło targową publiczność. Spośród siedmiu wybranych projektów z regionu Walonii-Brukseli dwa były szczególnie udane: Juliette & Jules i The Marsupilamis. (gem)