To nie był dla branży telewizyjnej w Polsce rok przełomowy, choć mógł nim zostać, gdyby do szczęśliwego finału dobiegły dwa procesy.
Po pierwsze, gdyby urealnienia doczekały się plany władz dotyczące zapewniania finansowania mediów publicznych. Kolejne zapowiedzi, deklaracje i apele o poparcie pozostają bez echa, bo jak wszystko ?w tym kraju? i ta regulacja czeka na? wolę polityczną. A ponieważ jej nie ma, to w dalszym ciągu rynek medialny działa, jak działa. Po drugie, nie doszła do skutku transakcja, która miała doprowadzić do konsolidacji dwóch dużych operatorów telekomunikacyjnych, co zapewne nie pozostałoby bez wpływu na sytuację rynkową. To był dla branży telewizyjnej kolejny rok boomu serialowego, ale prawdziwy wysyp rodzimych tasiemców uwidocznił aż nadto dobitnie słabość zaplecza scenariuszowo-produkcyjnego i zgubne skutki oszczędności za cenę jakości. W naszym podsumowaniu piszemy o tym, co wyżej, a także o wielu innych zdarzeniach, w części komentarzy ujmując w przysłowiowy nawias niektóre stwierdzenia i opinie. Ale to dobre prawo prasy branżowej, a poza tym ?ten rynek? nie zawsze zachęca do poważnego traktowania.
WYDARZENIE ROKU ?
Departament Stanu USA wyraził zaniepokojenie karą dla nadawcy (TVN od ponad dwóch lat należy do amerykańskiej firmy Scripps Networks Interactive). ? Ta decyzja wydaje się naruszać wolność mediów. Wolne i niezależne media są niezbędne w silnej demokracji ? podkreślił w oświadczeniu, zaznaczając, że władze USA są zaniepokojone grzywną dla stacji. W odpowiedzi Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stwierdziła, że decyzję o grzywnie poprzedziła dogłębna, długotrwała analiza relacji w 6 kanałach telewizyjnych. ? TVN ma prawo sympatyzować z opozycją, jednak relacje sprawozdawców mogły podsycać agresję, prowadzącą do tragicznych w skutkach wydarzeń, jakie miały już miejsce w niedalekiej przeszłości ? zaznaczyła KRRiT. ?
Telewizja Polska zaprezentowała szczegóły własnego pomiaru oglądalności, które określa jako model oglądalności rzeczywistej (MOR), opartego na danych od klientów Netii. Prezes TVP Jacek Kurski zaznaczył, że jest to rozwiązanie przejściowe, zanim ruszy nowe badanie telemetryczne, nad którym prace zaczyna Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. ?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał zgodę na przejęcie wielkopolskiej sieci telekomunikacyjnej Inea przez australijski fundusz inwestycyjny Macquarie European Infrastructure Fund 5 (MEIF5) zarządzany przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA). W Grupie Inea dalej będzie pracował jej dotychczasowy prezes Janusz Kosiński. ?
Spółka Kino Polska za 10 mln zł kupiła 30 procent udziałów nadawcy Zoom TV, a tym samym stała się całościowym właścicielem stacji. Zamierza przekształcić ją w uniwersalną platformę, skierowaną do Polonii mieszkającej za granicą. ?
Na początku marca Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego skończyło konsultacje nowelizacji ustaw o radiofonii i telewizji oraz abonamencie, które precyzują pojęcie misji publicznej oraz wprowadzają zasadę, że środki publiczne mogą pokrywać tylko koszty netto tej misji. ? Ministerstwo Kultury jest przygotowane na każdą decyzję polityczną, jaka zostanie podjęta w kwestii finansowania mediów publicznych ? powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl wiceminister Paweł Lewandowski. ?
Operator telekomunikacyjny UPC Polska wycofał się z ogłoszonego jesienią ub.r. kupna 100 proc. akcji Multimedia Polska. ? Nie udało nam się dojść do porozumienia ze sprzedającym co do zrewidowanych warunków handlowych transakcji, które uwzględniałyby obecne uwarunkowania regulacyjne i rynkowe ? uzasadnia firma. Przejęcie sieci Multimedia Polska przez UPC Polska (należący do Liberty Global) zostało ogłoszone w październiku ub.r., wartość transakcji ustalono na 760 mln dolarów. W październiku 2017 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ocenił, że biorąc pod uwagę pozycję obu firm na lokalnych rynkach płatnej telewizji, koncentracja może doprowadzić do znacznego wzmocnienia pozycji UPC i ograniczenia konkurencji w 15 miastach. Gdyby przejęcie doszło do skutku, to UPC Polska miałoby 2,2 mln abonentów i było podmiotem większym np. niż satelitarna platforma nc+ (ma ok. 2,1 mln klientów). ?
Stacja HBO udostępniła w Polsce dla wszystkich użytkowników swoją platformę VoD HBO GO. Do korzystania z oferty nie jest konieczna umowa z żadnym operatorem, miesięczny abonament kosztuje 29,90 złotych, a przez pierwsze 30 dni z serwisu można korzystać za darmo. ? ? Praktycznie jest już zdecydowane, że od przyszłego roku abonament radiowo-telewizyjny będzie pokrywany z budżetu państwa ? potwierdzał wiosną w zapowiedzi z początku roku Krzysztof Czabański, przewodniczący Rady Mediów Narodowych. Od 2019 roku abonament radiowo-telewizyjny ma zostać zniesiony i zastąpiony publiczną daniną w wysokości nawet 2 mld zł rocznie. ?
Rada Ministrów przyjęła w połowie kwietnia projekt nowelizacji ustaw o radiofonii i telewizji oraz o opłatach abonamentowych. Nowe przepisy zmieniają m.in. definicję misji publicznej oraz wprowadzają karty powinności i zasadę, że środki publiczne mogą pokrywać tylko koszty netto tej misji. Prof. Piotr Gliński, minister kultury i dziedzictwa narodowego ? Projekt nowelizacji obu ustaw został przygotowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W ostatnich miesiącach resort przeprowadził konsultacje społeczne proponowanych przepisów. Uzasadniono, że zmiany mają dostosować ład prawny w zakresie mediów publicznych w Polsce do zasad wspólnego rynku Unii Europejskiej. W środę Centrum Informacyjne Rządu poinformowało, że projekt został przyjęty przez Radę Ministrów. Teraz zostanie skierowany do parlamentu. ?
8 maja Piotr Korycki został powołany na prezesa i dyrektora zarządzającego TVN i Discovery w Polsce. Zarządzający poprzednio TVN Jim Samples przechodzi do rady nadzorczej firmy. W zespole zarządzającym TVN i Discovery są m.in. Edward Miszczak, Adam Pieczyński, Piotr Tyborowicz, Dorota Żurkowska- -Bytner i Maciej Maciejowski. Powołanie wspólnego zespołu zarządzającego TVN i Discovery wynika z faktu, że na początku marca br. Discovery sfinalizowało przejęcie Scripps Networks Interactive, poprzedniego właściciela TVN. ?
Telewizja Polsat kupiła za 38 mln euro większościowy pakiet Eleven Sports Network oraz przejęła pozostałe udziały w informacyjnym kanale Superstacja i tym samym włącza go do swojego portfolio. ?
Telewizja Republika obchodziła 5-lecie istnienia, a Polsat Play 15 lat. ?
Rozgrywane na przełomie czerwca i lipca mistrzostwa świata w piłce nożnej były szeroko relacjonowane przez TVP. Mundial w Rosji zajął w antenach otwartych (TVP1, TVP2) ok. 250 godzin; w TVP Sport ? ok. 500 godzin, w TVP3 ? ok. 80 godzin (nocne pasmo powtórkowe). Wszystkie 64 mecze były transmitowane w antenach otwartych (TVP1, TVP2) ? nawet w trzeciej kolejce fazy grupowej, gdy dwa mecze zaczynały się o tej samej porze: jeden był emitowany w Jedynce, drugi ? w Dwójce. W kanale sportowym TVP była wtedy transmisja łączona. TVP 4K to nowy kanał Telewizji Polskiej, który nadawca uruchomił podczas mundialu w Rosji transmitując mecze w jakości Ultra HD. Stacja miała wyspecjalizowany charakter sportowo-filmowo-rozrywkowy. Oznacza to, że widzowie oprócz transmisji sportowych obejrzeli na nim produkcje fabularne, a także rozrywkowe. Koncesję na nadawanie satelitarnego kanału KRRiT przyznała nadawcy w połowie maja ubiegłego roku. TVP wpierw odmawiała sieciom kablowym prawa do reemisji kanału 4K, ostatecznie przyznała je. ?
Kino Polska TV zawarło z Agorą umowę kupna 41,14 proc. akcji Stopklatki (nadawcy kanału Stopklatka TV). Za akcje zapłaci 32,2 mln zł i stanie się większościowym akcjonariuszem spółki, natomiast Agora wychodzi z branży telewizyjnej. ?
Ponad 15 mln zł kosztowało Polsat nowe studio sportowe. Jego najważniejszą częścią jest ekran LED firmy Samsung o wymiarach 24×3 metry, który znajduje się za prowadzącymi. Składa się on z 1728 modułów LED (czterech połączonych ze sobą ekranów 4K) i w 33 mln pikseli. Od sezonu 2018/2019 przez kolejne trzy lata Liga Mistrzów i Liga Europy będą dostępne w Grupie Polsat, która w zeszłym roku zakupiła od UEFA wyłączne prawa do transmitowania tych imprez. W poprzednich latach piłkarskie rozgrywki w swojej ofercie miała platforma nc+ (z sublicencją dla Eurosportu oraz TVP). Nadawca uruchomił kanały Polsat Sport Premium. Na potrzeby pozyskania tych praw Telewizja Polsat we wtorek, 21 sierpnia ubiegłego roku uruchomiła dwa nowe, stałe i całodobowe kanały linearne Polsat Sport Premium oraz cztery dodatkowe serwisy telewizyjne pay-per-view. ?
6 listopada TVP Info rozpoczęło nadawanie z nowego studia, które publicznego nadawcę kosztowało około 16 mln zł. Odświeżona została również oprawa stacji. Zasadniczym elementem scenografii jest 22-metrowa ściana LED o rozmiarze 18 mln pikseli. Pozwala ona tworzyć różne przestrzenie scenograficzne oraz emitować obraz w rozdzielczości 4x4K. Ponadto w studiu będzie pracował 100-calowy dotykowy ekran multimedialny (touch screen). Studio zostało wyposażone w 10 kamer, częściowo sterowanych zdalnie. Oświetlenie w studiu, zarówno scenograficzne, jak i produkcyjne pracujące w technologii LED, jest w pełni zautomatyzowane, programowane z konsolety. Sceny sterowane są automatycznie. Wraz z przestrzenią Studia Plus, została również zmodernizowana, podniesiona do najwyższych standardów reżyserka obsługująca studio. ?
Zupełnie niespodziewanie, bez konsultacji i z zaskoczenia, po południu w piątek 28 grudnia minister kultury ogłosił zamiar połączenia państwowych instytucji kultury: Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Studia Filmowego KADR, Studia Filmowego TOR, Studia Filmowego ZEBRA, Studia Miniatur Filmowych i Studia Filmowego KRONIKA. Dzięki temu powstanie profesjonalny publiczny ośrodek produkcji filmowej, który będzie poważnym partnerem dla realizatorów wysokobudżetowych produkcji europejskich i amerykańskich. Nowa instytucja będzie również wspierać rodzimych i zachodnich producentów, szczególnie młodych twórców ? czytamy w komunikacie, który w piątkowe popołudnie 28 grudnia 2018 roku zawisł na stronie MKiDN. ?
Nowe kanały: Jazz Telewizja, Polsat Games, Polsat Rodzina, Golf Channel Polska. Rembranding kanałów: Nickelodeon HD na Nicktoons, BBC HB w BBC First, nowe logo i oprawa graficzna: Bollywood HD, Polsat Jim Jam, Minimini+.?
SKANDAL ROKU
Wiadomości (TVP1) przyzwyczaiły już widzów do tego, że za nic mają prawdę, rzetelność dziennikarską i zwykłą przyzwoitość. Ale 4 czerwca w rocznicę pierwszych wolnych wyborów w powojennej Polsce, które otwarły nam drogę do wolnego świata i normalnego życia, skwitowały paskiem i komentarzem, po którym na usta cisną się tylko najgrubsze słowa. ?Redaktorzy? z Placu Powstańców W-wy byli chyba na praktyce w Rumunii za czasów Causescu !?
KARUZELA ROKU
W wyniku połączeniu TVN i Discovery dziennikarka i producentka Agata Młynarska została twarzą i gwiazdą TVN Style, by wesprzeć także nowe projekty programowe i biznesowe.
CYTAT ROKU
WITOLD KOŁODZIEJSKI (KRRiT) TVN na pewno ma prawo sympatyzować z opozycją, jednak relacje sprawozdawców mogły podsycać agresję prowadzącą do tragicznych w skutkach wydarzeń, jakie miały już miejsce w niedalekiej przeszłości. Kara jest jedynie narzędziem w rękach Rady, nie celem, ale środkiem do wywołania u nadawcy poczucia odpowiedzialności za swój przekaz. Jeszcze raz podkreślam, że w sytuacji, gdy dojść może do rękoczynów, a nawet w ostateczności do przelewu krwi, słowa mają wagę kamieni i mogą wywołać lawinę. TOMASZ SAKIEWICZ (TV REPUBLIKA, GP) Polska się zmieniła. Lech i Jarosław Kaczyńscy to są ludzie, którzy sprawili, że Polski zazdrości nam dziś wiele narodów. Spowodowali też, że z Polski możemy być dumni. Przywrócili nam dumę z Polski.
MATEUSZ MORAWIECKI (PREMIER RZĄDU RP) Nie oglądam telewizji od PRL, bo to, co tam pokazują, to nie zawsze jest prawda.
MACIEJ STEC (TELEWIZJA POLSAT) Sport zawsze był niezwykle ważny w życiu naszej Grupy, naszych widzów oraz abonentów platformy. Od blisko 20 lat stanowi jeden z filarów oferty programowej Telewizji Polsat i Cyfrowego Polsatu. To z myślą o polskich kibicach konsekwentnie rozwijamy naszą ofertę sportową, uruchamiamy kolejne kanały i sprowadzamy do Polski ważne wydarzenia. Mamy bardzo duże doświadczenie w produkcji i realizacji, współpracujemy z najlepszymi komentatorami i ekspertami i wiemy, czego oczekują widzowie. Dzięki strategicznej współpracy z Eleven Sports wzmocnimy ten obszar, uatrakcyjnimy ofertę i będziemy zapewniać jeszcze więcej prawdziwych sportowych emocji.
EDWARD MISZCZAK (TVN) Przyszła pora na jakość. Dawniej były tylko deklaracje o jakości, a teraz mamy bardzo wykształconego widza, który wie, że szkoda mu czasu, żeby oglądać kiepski produkt. Jednocześnie widz się pogubił, nie wie, z czego korzystać i co oglądać, dlatego ważny jest marketing, który poinformuje go o dobrej historii i głośnej premierze serialu. Ale to wystarczy na trzy odcinki. Żeby było dziesięć odcinków, potrzebna jest jakość. Trzeba włożyć te kilkanaście milionów złotych w jedną produkcję.
JUŻ DZIĘKUJEMY ?
Robert Janowski (TVP1) ? po 20 latach ?
Karolina Korwin-Piotrowska (TVN Style, TVN Fabuła) ? po 11 latach ?
Marek Jóźwik (TVP Sport) ? do Polsat Sport ?
Joanna Racewicz (TVP1) ? do Polsat News ?
Maciej Orłoś (WP) ? po 1.5 roku ?
Bogdan Rymanowski (TVN24) ? po 17 latach do Polsat News ?
Joanna Tylman (TVN Style) ? po 9 latach ?
Beata Grabarczyk (Polsat News2) ? po 16 latach ?
Marcin Żebrowski (TVN24) ? po 11 latach
DOKUMENT ROKU
Tajlandia ? akcja ratunkowa w jaskini (Discovery Channel) ? przykład błyskawicznej i profesjonalnej aktywności filmowców-dokumentalistów, którzy w kilka tygodni po światowym wydarzeniu pokazują jego telewizyjny zapis. Nagrodą – rekordowa widownia (164 tys.) i udział w rynku (2.7%). Telewizja Polska nie będzie współpracować z BBC przy realizacji seriali o rtm. Pileckim ani Powstaniu Warszawskim, bo nie lubi polskiej firmy produkcyjnej, którą wskazali Anglicy jako sprawdzonego i wiarygodnego partnera. W stosownym komunikacie na ten temat oczywiście ani słowa o tym, że znad Tamizy kilkakrotnie wysyłano na Woronicza prośby o szybką zmianę osoby odpowiedzialnej w TVP za koprodukcje.
WYPAŁY
1. Kruk. Szepty słychać po zmroku (nc+) ? udana próba realizacji gatunkowego serialu, który skutecznie ucieka od powtórek i schematów. Plus świetna reżyseria, muzyka i przekonujące aktorstwo.
2. Ślepnąc od świateł (HBO) ? na pewno wydarzenie sezonu i jeden z najlepszych seriali ostatnich lat, może nawet dekady. Narko i gangsto Warszawa pokazywana tak, jak nigdy w przeszłości. I niezapomniany Jan Frycz jako demoniczny Dario.
3. Rozmowa Piaseckiego (TVN24) ? po poprawnym do bólu poprzedniku, Konrad P. prezentuje rasowe, telewizyjne dziennikarstwo, w którym nie ma litości dla mistrzów okrągłego słowa i cynicznych cwaniaków, zadomowionych w polityce.
4. Przedziwna planeta Ziemia (National Geographic) ? kolejna odsłona wspaniale pomyślanej i zrealizowanej serii, której zawartość i poziom przywracają wiarę w sens, potrzebę i jakość telewizyjnej edukacji.
5. Co nas truje (TVN Style) ? po rezygnacji z pseudoaktorskich wstawek, które psuły poprzednie programy Katarzyny Bosackiej, tym razem tylko solidna i udokumentowana słowami specjalistów porcja przydatnej w każdym domu wiedzy.
6. Kroniki Time Squere 2 (HBO) ? kontynuacja serii, której obrazoburczy prolog, pokazujący bez niedomówień i poprawności obyczajowej początki filmowego pornobiznesu na dużą skalę, mógł nieco szokować. Teraz też trzyma poziom.
7. Za marzenia (TVP2) ? zrealizowana lekką ręką seria o dorosłym życiu trójki przyjaciół, próbujących w czyhającej na lekkomyślnych naiwniaków stolicy, przeżyć coś wartego przeżycia na polu zawodowym i uczuciowym.
8. W rytmie serca 3 (Polsat) ? ciągle się ogląda z przyjemnością, bo i bohaterowie, i sytuacje, w których wikłają ich scenarzyści, są wiarygodni i prawdziwi.
9. Górnicy.pl (Discovery Channel) ? świetny pomysł i więcej niż poprawna realizacja, choć warunki nie ułatwiały zdjęć. Bardzo dobrze wybrani bohaterowie. Gdyby jeszcze więcej serca i pewnie kasy włożono w promocję tego dokumentu!
10. Rinke na krawędzi (TTV) ? format niespodzianka, bo po holenderskim celebrycie raczej spodziewaliśmy się wycieczek na gwiazdorskie salony, albo za kulisy najsłynniejszych formatów, a tu tymczasem kawał nieprzypudrowanego życia.
11. La La Land (TVP2) ? nieliczna na tej antenie chwila niewymuszonego uśmiechu po dawce purnonsensu z dobrej szkoły angielskich klasyków i naszego Mumio. Niektóre ?numery? to aktorskie perełki i dowód szalejącej wyobraźni autorów.
12. The Story of My Life (Polsat) ? nie taki banalny format, jak by się mogło na początku wydawać, bo i prowadząca, i uczestnicy szybko zapominają, że to może miał być jeszcze jeden celebrycki magazyn z miejscem na liczne reklamy.
13. Lombard. Życie pod zastaw 3 (TV Plus) ? Zbigniew Buczkowski i reszta ekipy na wciąż tych samych, wysokich obrotach. I nawet przestaje irytować wymuszona formatem część komentowania wydarzeń.
14. Znaki (AXN) ? obecność w tym miejscu to przede wszystkim zachęta do dopracowania scenariusza drugiego, zapowiadanego sezonu niż peany na temat wcale nie wybitnego poziomu prologu. Ale potencjał jest i w historii i w atmosferze.
NIEWYPAŁY
1. Ślad (Polsat) ? nieudolna i po prostu śmiertelnie nudna wersja policyjno-dochodzeniowego formatu, który od lat jest obecny w anglosaskich telewizjach. Do tego, błędy obsadowe i niemrawa reżyseria.
2. Drogi wolności (TVP1) ? miał być serial o narodzinach Niepodległej Rzeczpospolitej, a zrobiła się opowieść o trójce dziewczyn, które stawiają pierwsze kroki na niełatwym już przed stoma laty rynku prasowym. Dopracowana scenografia i kostiumy. I tyle!
3. Pułapka (TVN) ? schematyczny i miało oryginalny scenariusz, niedbała reżyseria, ?belfropodobne? wątki i zapożyczenia… Nie pomogła Agata Kulesza.
4. Alarm! (TVP1) ? słaba kopia magazynów interwencyjnych, które z powodzeniem funkcjonują na innych antenach od lat. Skoro jednak jest zapotrzebowanie na tego typu programy, to warto zaproponować coś nowego, innego, interesującego.
5. Superpies (Polsat) ? dobrymi chęciami jest wybrukowane telewizyjne piekło. To kolejny program nad Wisłą, który usiłuje zdyskontować miłość Polaków do czworonożnych braci. Kolejny niestety nieudany.
6. Iron Majdan (TVN) ? milion za odcinek to może kosztować kilometr drogi powiatowej, a nie celebrycka wycieczka po świecie ?przygód i fantazji?, która zresztą dość szybko znudziła się widzom i jak się zdaje także zleceniodawcom.
7. Wnętrze do poprawki (Lifetime) ? sympatyczna aktorka w roli poprawiaczki to za mało, żeby naród rzucił wszystko i zaczął oglądać, jak pani Katarzyna B. przestawia meble i wiesza firanki w domach sobie podobnych.
8. Wojenne dziewczyny 2 (TVP1) ? grozi nam powtórka z Czasu h(u) onoru, czyli ciągnięcie opowieści przez kolejne sezony. Mimo słabiutkiego scenariusza, szkolnego aktorstwa i świetlicowej scenografii.
9. Poczuj się jak Małgosia Rozenek (TVN Style) ? autorzy tej rubryki nie znają nikogo, kto chciałby się – nawet na moment – poczuć jak MR, która z partnerem nie daje o sobie zapomnieć nawet w święta państwowe i kościelne.
10. Big Music Quiz (TVP2) ? każdy pretekst dobry, by zdyskontować popularność pseudogwiazdy, przy której niegdysiejsze gwiazdy disco polo to były prawdziwe osobowości estrady i utalentowani amatorzy.
11. Szkoła Filmowa 3 (TVN Fabuła) ? to głównie kilkanaście minut autokreacji w wykonaniu prowadzącej, która ? bez sprzeciwu szefów stacji ? postanowiła nieustannie błyszczeć w towarzystwie gwiazd polskiego kina.
12. Kabaret na żywo (Polsat) ? wciąż ci sami wykonawcy, wciąż te same kabarety, wciąż ta sama konwencja zabawy, w której dominuje rechot, bo coraz mniej w żartach finezji, a więcej humoru rodem z NRD.
13. Następny proszę (TV Puls) ? nie pomogła osoba prowadzącego, sympatycznego i lubianego kabareciarza, bo nerwowy szef stacji już po dwóch emisjach zmienił dzień i porę nadawania szołu.
14. Sylwester (TVP, TVN, Polsat) ? wielka trójka co roku wydaje miliony na wciąż te same gwiazdy i ?gwiazdy?, które z playbecka śpiewają wciąż te same piosenki, a zawsze zadowoleni z siebie prowadzący wciąż markują szampańską zabawę.
ROZCZAROWANIE ROKU ?
Pod powierzchnią (TVN) ? znowu zapatrzenie w sukces pierwszej serii Belfra ? szkoła, narkotyki, uwikłane w kłopoty grono nauczycielskie. Pewnie dałoby się oglądać, gdyby nie znowu tradycyjny już dla tej stacji fatalny prolog. ?
Nielegalni (nc+) ? przeładowana wątkami i niestety nietrafiona obsadowo próba zmierzenia się z gigantyczną objętościowo prozą byłego szpiega, której podjęli się telenowelowi scenarzyści i sam autor. Nie mogło się udać! ?
Rojst (Showmax) ? pierwsze odcinki znakomite realizacyjnie i aktorsko ze wspaniale odrobionym PRL-em. Im bliżej końca tym niestety gorzej, a finał popsuł pozytywne wrażenie całości. Szkoda! ?
1983( Netflix) ? największą katuszą dla postaci zaludniających wykreowany bardzo pracowicie świat sprzed kilkudziesięciu lat była konieczność wygłaszania dętych haseł oraz drewnianego dialogowania. ?
Jazz Television ? zadebiutowała na początku roku w ofercie Vectry ale? Ale potem zeszła do PR- -owskiego podziemia. Podobno nadaje, ale nie uważa za stosowne informować o tym. Taki model komunikacji ze światem.
PAWIE ROKU ?
Fabryka patriotów (TVN) ? ulubiony kabaret Warszawki, czyli Pożar w burdelu, dał półamatorski, momentami wręcz niesmaczny spektakl, w którym złe numery sąsiadowały z bardzo złymi. Ale firmowa publiczność była uhahana po pachy! ?
Gala 25-lecia GP (TVP1) ? wycieczka w PRL-owska rzeczywistość telewizyjną, czyli wszystko na koturnach, sztywno i bez pomysłu. Do tego dukający prowadzący i nieustanne spoglądanie wszystkich w stronę loży honorowej.
WPADKI ROKU ?
Podczas transmisji gali Sportowca Roku 2018 zabawną wpadkę zaliczyła Telewizja Polsat: w wielu ujęciach zamiast żony Stocha pokazywano żonę Stefana Huli. ?
15 sierpnia po południu w TVP Info pokazano, jak premier Mateusz Morawiecki złożył kwiaty przed pomnikiem Józefa Piłsudskiego znajdującym się w Warszawie, przy bocznym wejściu do Belwederu. Na pasku w TVP Info pojawiła się informacja, że robi to przed grobem Piłsudskiego. Nawet w TVP maturę trzeba mieć!
KURIOZUM ROKU ?
Hipnoza (TVN) ? najgłupszy teleturniej, jaki sobie można wyobrazić, wprowadzony z reklamowym hałasem na antenę, co sprawiło, że zachęcona nim publiczność zasiadła masowo przed ekranem, by szybko ze złością i zażenowaniem sięgnąć po pilota. ?
W tyle wizji (TVP1) ? po takich żartach, jakie na temat holocaustu tu zaprezentowano, nowej pracy i to na pewno nie w mediach, musieliby sobie poszukać w każdym cywilizowanym kraju autorzy, uczestnicy, wydawcy i ich szefowie.
CENZURO, WRÓĆ! ?
W sobotę 3 lutego posłanka Joanna Mucha (PO) wraz z czterema innymi parlamentarzystami (Elżbieta Kruk z PiS, Jakub Kulesza z Kukiz’15, Genowefa Tokarska z PSL, Andrzej Stanisławek z Porozumienia) wzięła udział w nagraniu programu Pod Ciśnieniem. Niestety program został zdjęty z anteny decyzją Dyrektora Oddziału TVP Lublin Ryszarda Montusiewicza. Moją powinnością jest dbałość o jakość, rzetelność i odpowiedzialność merytoryczną każdego naszego programu. Uznałem, że program nagrany w sobotę nie spełnia tych wymogów. Zasadniczo odbiegał od sposobu prezentowania przez TVP Lublin tej istotnej i nabrzmiałej sprawy ? uzasadnia Ryszard Montusiewicz. ?
Podczas gali finałowej Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni filmowi Kler Wojciecha Smarzowskiego przyznano dwie nagrody: publiczności i wyróżnienie specjalne od jury. Odbierając to drugie, Smarzowski stwierdził ? Ja tak w tej swojej pysze myślałem, że może tym razem nagrodę wręczy mi prezes TVP, po czym podziękował swoim współpracownikom i rodzinie. Fragment ze słowami o prezesie TVP wycięto z transmisji z gali, którą w TVP Kultura pokazywano z półgodzinnym opóźnieniem.
CHAMSTWO ROKU ?
Pod koniec stycznia Rafał Ziemkiewicz i Marcin Wolski we W tyle wizji i W tyle wizji extra komentowali m.in. ostrą reakcję Izraela na nowelizację ustawy o IPN wprowadzającą kary za używanie sformułowania ?polskie obozy śmierci?. Wolski stwierdził, że skoro niektórzy dopuszczają stwierdzenie ?polskie obozy śmierci?, twierdząc, że nie wskazuje ono na sprawców, tylko miejsce położenia, można by mówić ?żydowskie obozy?. Natomiast Ziemkiewicz porównał ludobójstwo w obozach śmierci z realizowanymi na zlecenie Volkswagena testami, w których emisję spalin z silnika samochodowego sprawdzano na ludziach i małpach. ?
10 kwietnia w Sejmie posłanka PiS Krystyna Pawłowicz po zadaniu pytania przez reportera TVN24 Radomira Wita odepchnęła jego mikrofon i obrzuciła inwektywami. ? Zjeżdżaj, człowieku! Oszczerco, kłamco, TVN-ie bezczelny.
PRZEJĘCIE ROKU
Jesienią 2017 roku Michał Fajbusiewicz wraz z ekipą nakręcili siedem pierwszych odcinków z jedenastu zamówionych przez TVP odświeżonego programu Magazyn kryminalny 997. Miał być emitowany od 5 października co czwartek w TVP2, jednak po emisji pierwszego odcinka program został zdjęty z anteny po tym, jak skrytykował go Witold Gadowski, wytykając mu korzenie sięgające PRL. Telewizja publiczna podczas prezentacji wiosennej ramówki poinformowała, że program wraca na antenę ? do TVP1 pod lekko zmienionym tytułem (Magazyn 997), z innym prowadzącym, ale z tą samą formułą. Nowy program również ma przywoływać autentyczne, niewykryte sprawy kryminalne, a ekipa realizująca magazyn wraz z policją będzie uczestniczyć w poszukiwaniu sprawców zdarzeń, groźnych przestępców. Zdaniem Michała Fajbusiewicza nowy program można nazwać ?zdekomunizowanym plagiatem?. ? W tej telewizji powstają teraz rozmaite dziwne formacje, więc i taki zdekomunizowany plagiat też znalazł tu swoje miejsce. To ja jestem autorem programu >Magazyn kryminalny 997< od początku do końca. A mimo to ? podobnie, jak o zdjęciu mojego magazynu z anteny ? tak i o pojawieniu się nowego programu nikt z TVP mnie nie poinformował. No, ale ja już nie spodziewam się żadnego przyzwoitego gestu ze strony tych facetów.
ŻENADA ROKU
Sorry, ale jak słyszę, że taka szlampa jak I prezes SN robi za wzór cnót, to mi się miesiączka cofa ? stwierdził Cezary Gmyz, korespondent TVP w Berlinie. ?
W listopadowym Teleskopie TVP Poznań pokazano materiał o przygotowaniach do Marszu Równości, który odbył się w tym mieście. W relacji reporterka Anna Molska powiedziała: Według specjalistów u podstaw homoseksualizmu leży zaburzenie tożsamości płciowej, będące dramatem człowieka. Marsz Równości to swoista promocja takich zaburzeń. Środowisko LGBT nieinwazyjnie, krok po kroku przemyca kolejne kontrowersje na takich wydarzeniach tak, że tego nie zauważamy. ?
Prezes stadniny pytany o aukcję Pride of Poland odepchnął i kopnął operatora TVN24. ?
Produkująca Warto rozmawiać firma Media Paweł Nowacki, zamawiając taksówki do przywiezienia niektórych osób zaproszonych do studia, zaznaczała, że kierowcą ma być Polak. ? W celu uniknięcia nieporozumień i skutecznego przewiezienia gościa pod wskazany adres ? tłumaczy spółka, zapewniając, że nie dyskryminuje obcokrajowców.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który, z czym zresztą nawet się nie kryje, nie ogląda po premierze filmów, nie bywa w teatrze na ważnych spektaklach, ani nie czyta nowych książek, ogląda za to namiętnie komercyjne stacje telewizyjne. I w programie jednej z nich znalazł powód do internetowego apelu: Wczoraj wieczorem w TVN24 prowadzący program nawoływał polską policję do wypowiedzenia posłuszeństwa władzy państwowej. Zwracam się z pytaniem do właściciela tej stacji ? @DiscoveryPL, czy akceptuje taki przekaz swojej telewizji? Proszę także o opinię w tej sprawie @ KRRiT. Litości! ?
Ryszard Kapuściński, szef Klubów ?Gazety Polskiej?, ostro skrytykował władze Telewizji Polskiej, zarzucając im, że chcą ograniczyć obecność Michała Rachonia w TVP Info. Jednocześnie zaapelował do członków klubów, żeby wysyłali do TVP i KRRiT listy w obronie Rachonia. Władze TVP tłumaczą zabranie Rachoniowi jednego programu tym, że ma to być kara za to, że opozycja totalna Go bojkotuje (zresztą już nie cała, bo poszczególni posłowie z totalnych zaczynają przychodzić do programu Rachonia). Bojkot jest oczywiście następstwem tego, że Rachoń podał w 100 proc. prawdziwą informację o agencji towarzyskiej w mieszkaniu pana Gawłowskiego. Wszyscy pamiętamy, jak posłowie PO, Nowoczesnej i PSL-u udali oburzonych tą informacją i demonstracyjnie opuścili studio. 30 lipca średnia temperatura w Polsce przekraczała znacznie 30 stopni C. ?
Kilka chwil oglądałam TVN24. Niesłychany poziom propagandy i stronniczości. Najpierw rozmowa z ministrem Plebiakiem ? obrażanie, przerywanie itp. Potem sędzia Biernat ? ochy, achy i uśmiechy. Żałosny upadek ? ale poziom mediów stanu wojennego w stacji tworzącej (powinno być: tworzonej; to zapewne literówka ? przyp.) przez ludzi PRL nie dziwi ? napisała na Twitterze krótko po zakończeniu Faktów po faktach Joanna Lichocka, posłanka PiS i członkini Rady Mediów Narodowych. ?
Koncert 5 lecie TV Republika ? lukier, jakim nieustannie oblewali prezesa wszystkich prezesów prowadzący tę świetlicową galę nie pozwolił widzom w pełni delektować się popisami wybitnych artystów na czele z Janem P., opromienionym legendą ofiary minionego reżimu, który w ramach restrykcji wysyłał go kilkanaście razy na występy do Ameryki.
ANTYTYTUŁ ROKU ? Bitwa tenorów na róże (TVP1) ? Chyłka ? Zaginięcie (player)