42. FESTIWAL DEBIUTÓW FILMOWYCH “Młodzi i Film” W KOSZALINIE

Największy i najważniejszy festiwal polskich debiutów filmowych odbędzie się już po raz 42. w Koszalinie od 12 do 17 czerwca 2023.

Jury Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych:

W tym roku będzie obradować pod przewodnictwem JANA HOLOUBKA, który jest autorem zdjęć do wielu produkcji filmowych, telewizyjnych i reklamowych. W 2007 r. zadebiutował jako reżyser filmu dokumentalnego „Słońce i cień”. W 2018 r. serial „Rojst” otworzył mu drogę do reżyserii dużych produkcji fabularnych. Jego kinowy debiut fabularny z 2020 roku „25 lat niewinności” otrzymał ponad 30 nagród w Polsce i na świecie. W 2022 roku wyreżyserowany przez niego serial „Wielka Woda”, stał się globalnym hitem platformy Netflix. Jest autorem lub współautorem scenariuszy m.in. do: „Rojst”, „25 lat niewinności”, „Rojst’97”, „Doppelganger. Sobowtór”, „Rojst Millenium”, „1800 Gramów”.

SANDRA DRZYMALSKA- aktorka.  Wystąpiła w kilkunastu filmach i serialach. Już pod koniec III roku studiów zagrała w serialu „Belfer”. Potem otrzymała propozycję zagrania w innych filmach, m.in.: „Najmro. Kocha kradnie szanuje” Mateusza Rakowicza, „Ostatni Komers” Dawida Nickela, „Filip” Michała Kwiecińskiego.

CEZARY ŁAZAREWICZ – polski dziennikarz prasowy, reporter, publicysta, pisarz, wykładowca Collegium Civitas. Działacz opozycji demokratycznej w PRL. W 2017 roku uhonorowany Nagrodą „Nike” za książkę „Żeby nie było śladów. Sprawa Grzegorza Przemyka”. Książka, napisana w formie reportażu, posłużyła za punkt wyjścia – tak scenariuszowy jak i formalny – dla filmu Jana Pawła Matuszyńskiego zrealizowanego pod tym samym tytułem w 2021 roku.

MAREK WARSZEWSKI – Laureat Polskiej Nagrody Filmowej ORZEŁ 2015 za scenografię do filmu „Miasto 44” Jana Komasy (wspólnie z Grzegorzem Piątkowskim), nominowany do tej samej nagrody za scenografię do filmu „Karbala” Krzysztofa Łukaszewicza w 2016 roku i do filmu „Wesele” Wojciecha Smarzowskiego w 2022 roku. Laureat nagród na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za scenografie do produkcji: „Najlepszy” Łukasza Palkowskiego w 2017 roku i „Magnezja” Macieja Bochniaka w 2020 roku.

ZUZANNA WROŃSKA jest autorką tekstów piosenek, wokalistka, kompozytorka, współzałożycielka zespołu BALLADY I ROMANSE, z którym wydała trzy płyty, klawiszowiec efemerycznej formacji MEBLE. Obecnie tworzy duet ROZMOWA z Kubą Czubakiem, a także pracuje nad solową płytą, której nikt nie chce wydać.

Konkurs Pełnometrażowych Filmów Fabularnych:

Słoń w reżyserii Kamila Krawczyckiego

Hela w reżyserii Anny Kasperskiej

Na twoim miejscu w reżyserii Antonio Galdameza Munoza

Tata w reżyserii Anny Maliszewskiej

Chleb i sól w reżyserii Damiana Kocura

Roving Woman w reżyserii Michała Chmielewskiego

Matecznik w reżyserii Grzegorza Mołdy

Niebezpieczni dżentelmeni w reżyserii Macieja Kawalskiego

Johnny w reżyserii Daniela Jaroszka

Masz ci los! w reżyserii Mateusza Głowackiego

Granice miłości w reżyserii Tomasza Wińskiego

Koński ogon w reżyserii Justyny Łuczaj

Różne drogi do świętości w reżyserii Anieli Astrid Gabryel

Obudź się w reżyserii Filipa Dzierżawskiego

Norwegian Dream w reżyserii Leiva Igora Devolda

Jury Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Dokumentalnych:

Jury będzie obradować pod przewodnictwem HANNY POLAK, która jest reżyserką, producentką i autorką zdjęć. Na jej koncie nominacje do Oscara® i Emmy za film „Dzieci z Leningradzkiego” oraz nominacja do nagrody Amerykańskiej Gildii Producentów za „Nadejdą lepsze czasy”. Hanna Polak jest również laureatką prestiżowej nagrody IDA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Dokumentalistów), Nagrody Specjalną Jury na festiwalu IDFA w Amsterdamie, oraz wielu innych nagród i wyróżnień. Jej filmy były pokazywane na festiwalach filmowych na całym świecie – takich jak Sundance, True/False, IDFA, MDAG, czy FIPA, oraz wyświetlane przez liczne stacje telewizyjne, w tym HBO America, HBO Europe, Canal + , NHK, Al Jazeera i wiele innych.

ANDRZEJ FIDYK-  scenarzysta i reżyser ponad 40 filmów dokumentalnych, członek Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej oraz profesor sztuki filmowej, pełniący też funkcję Dyrektora Kierunku Reżyseria w Szkole Filmowej w Katowicach. Jest laureatem kilkudziesięciu festiwali filmowych, trzykrotnym laureatem Wiktora w kategorii twórca telewizyjny. Wieloletni szef Redakcji Filmów Dokumentalnych Programu 1, jednak współpracę z TVP zakończył w 2016 roku.

MICHAŁ MARCZAK- reżyser i scenarzysta. Laureat nagrody dla najlepszego reżysera na festiwalu Sundance 2016 za film Wszystkie nieprzespane noce. Film ten pojawił się na listach najlepszych filmów roku, m.in. w Rolling Stone Magazine i IndieWire (niedawno wymieniony wśród 100 najlepszych filmów stulecia). Jego poprzedni film, dokument Fuck For Forest uznany został przez brytyjski magazyn Dazed and Confused za jeden z „dziesięciu najbardziej innowacyjnych i rozwijających gatunek”.

Konkurs Pełnometrażowych Debiutów Dokumentalnych:

Głos w reżyserii Dominiki Montean-Pańków

Lot w reżyserii Anny Zakrzewskiej i Łukasza Rondudy

Pianoforte w reżyserii Jakuba Piątka

Chłopaki w reżyserii Łukasza Machowskiego i Katarzyny Machałek

Apolonia Apolonia w reżyserii Lei Glob

Córy węgla w reżyserii Anety Nowickiej

To tylko/aż ciało… albo krótki film o wolności w reżyserii Michała Hytrosia

Moja Ozerna w reżyserii Kariny Będkowskiej

Globus w reżyserii Clary Kleininger-Wanik

Leon w reżyserii Wojciecha Gostomczyka

 

Konkurs Krótkometrażowych Debiutów Filmowych

Animacje:

Najważniejsze że się starasz w reżyserii Karoliny Borgiasz

Własna prawda w reżyserii Agnieszki Kruczek

Śmierć i śledź w reżyserii Klaudii Prabuckiej

The Grand Mother w reżyserii Julii Tigresy Hazuki

Perfect Me w reżyserii Soni Mossoczy

Trup w reżyserii Macieja Rosy

Wiem że ty też się boisz w reżyserii Poli Włodarczyk

Jestem błękitem w reżyserii Weroniki Szymy

Porządki miłości w reżyserii Agnieszki Popińskiej

Raszka w reżyserii Olhi Cherpak

Ciepło zimno w reżyserii Jakuba Siedleckiego

W lesie są ludzie w reżyserii Szymona Ruczyńskiego

To nie będzie film festiwalowy w reżyserii Julii Orlik

Jutro nas tam nie ma w reżyserii Olgi Kłyszewicz

Siostra w reżyserii Kasi K. Pieróg

Krab w reżyserii Piotra Chmielewskiego

Pomiędzy w reżyserii Julii Benedyktowicz

Most w reżyserii Izumi Yoshidy

Zapomniana książka w reżyserii Agaty Gorządek

Safari Club w reżyserii Zuzanny Szyszak

Ość czasu w reżyserii Zuzanny Szor

Meduzy w reżyserii Oli Szmidy

Bajka o początku w reżyserii Karoliny Gołębiowskiej

Kołyska w reżyserii Piotra Kaźmierczaka

Dokumenty:

Trzy opowiadania o Basi w reżyserii Mateusza Pietraka

Jeszcze mnie nie znasz w reżyserii Joanny Krzyżewskiej

Petit Garcon w reżyserii Sophie Horry

Wszystko w porządku, ziemniaki w żołądku w reżyserii Piotra Jasińskiego

Ojciec. Syn w reżyserii Jakuba Gomółki

Zniknięcie Janusza Klarnera w reżyserii Franciszka Berbeki

Skorupka w reżyserii Konrada Kosycarza

Pole w reżyserii Tomasza Grzymały

Ptitsa w reżyserii Aliny Maksimenko

Świt w reżyserii Anny Skoczeń

Starsza pani szuka w reżyserii Marii Wider

Postcards from the Verge w reżyserii Natalii Koniarz

Starość jest gorsza od faszyzmu w reżyserii Marco Wojciechowskiego

Kiosk w reżyserii Daniela Stopy

Słoń w reżyserii Mateusza Żeglińskiego

Garstka ziemi w reżyserii Izabeli Zubryckiej

Sen wujka Vakho w reżyserii Joanny Rój

Fabuły:

Alicja w reżyserii Martyny Ludwig

Stwór w reżyserii Damiana Kosowskiego

Sprzedawca w reżyserii Patryka Kaflowskiego

Para butów w reżyserii Jakuba Kozieła

Moje stare w reżyserii Nataszy Przymies

W kręgu w reżyserii Jana Naszewskiego

Uczta konesera w reżyserii Sławomira Shuty

Wróbel w reżyserii Marcina Janosa Krawczyka

Przepustka w reżyserii Karoliny Węglorz-Zimy

Piękna łąka kwietnia w reżyserii Emi Buchwald

Hawaje w reżyserii Sebastiana Fabijańskiego

Przed zmierzchem w reżyserii Łukasza Nowaka

Elementy w reżyserii Jakuba Solarza

Tam, gdzie płaczą ptaki w reżyserii Jakuba Wendy

Mania! w reżyserii Leny Jaworskiej

Metal-Girl w reżyserii Pawła Golonko

Misie polarne w reżyserii Bartosza Stankiewicza

Być kimś w reżyserii Michała Toczka

Ciepło w reżyserii Klaudii Fortuniak

Krzesło przyszłości w reżyserii Kamila Krukowskiego

Portret rodzinny w reżyserii Dominika Chacińskiego

W pamięci w reżyserii Zofii Sawickiej

Rozpad w reżyserii Zuzanny Jocek

W drugą stronę w reżyserii Natalii Dutkiewicz

Moje żyjątko w reżyserii Andrzeja Danisa

Dziecko w reżyserii Zuzanny Grajcewicz

Na żywo w reżyserii Mary Tamkovich

Half-Dream w reżyserii Jana Grabowskiego

Przypadek N.N. w reżyserii Yu-Sung Chang

Po niedzieli w reżyserii Sebastiana Drożaka

Prowadzący dyskusje SZCZEROŚĆ ZA SZCZEROŚĆ

Dorota Chrobak Dziennikarka specjalizująca się w tematyce filmowej, kulturalnej i medialnej (m.in. Radio PIN, „Przekrój”, „Tygodnik Powszechny”, „Kultura do kwadratu” w Polsat News 2). Od 2019 roku redaktor prowadząca portalu kampaniespoleczne.pl, poświęconego szeroko pojętemu marketingowi społecznemu.

Marta Chylińska Krytyczka filmowa, której największą frajdę na świecie sprawia analizowanie filmów. Współtwórczyni kanału filmowego Drugi Seans, który chętnie podejmuje współprace z łódzkimi instytucjami i organizacjami filmowymi, takimi jak Narodowe Centrum Kultury Filmowej, Festiwal Kamera Akcja czy Muzeum Kinematografii.

Błażej Hrapkowicz Prezenter telewizyjny i radiowy, krytyk filmowy, konferansjer. Gospodarz programu “Kino Mówi” w Ale kino+ . Współprowadzący „Aktualności Filmowych+ ” i prowadzący „Premierowej Jazdy” na antenie Canal+ . Prowadzi audycję “Hrapkowidz” w radiowej Czwórce. Dyrektor artystyczny festiwalu CINEMAFORUM w Warszawie. Stały współpracownik Canal+ Polska i wielu festiwali filmowych. Współautor książek poświęconych twórczości Terry’ego Gilliama, Davida Cronenberga, Davida Lyncha i Kazimierza Kutza, a także anglojęzycznej publikacji dotyczącej kina Europy Środkowo-Wschodniej (“Eastern Promises”).

Mateusz Żebrowski Filmoznawca, kulturoznawca, łodzianin. Pierwszy film jaki zobaczył w kinie: “Pocahontas”, najważniejszy: “Osiem i pół”. Stały współpracownik Czasu Kultury i miesięcznika Kino. Współtwórca duetu recenzenckiego Drugi Seans, w ramach którego prowadzi m.in. kanał na YouTube i audycję w Radiu Łódź. Stypendysta Ministerstwa Kultury w dziedzinie „film”.

Po raz pierwszy w programie tegorocznego Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych pojawi się Konkurs: Nakręceni na Teatrotekę, przygotowany we współpracy z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Teatroteka to wyprodukowany przez WFDiF cykl, który w tym roku obchodzi jubileusz 10-lecia istnienia. Podczas tych lat powstało już około 70. wyjątkowych produkcji, w których zadebiutowało wielu reżyserów młodego pokolenia m.in.: Agnieszka Smoczyńska, Piotr Domalewski, Wawrzyniec Kostrzewski, Adam Sajnuk.

Teatroteka wykorzystuje potencjał technologii filmowej do ekranizacji najbardziej wartościowych utworów „młodej” polskiej dramaturgii teatralnej. Zamysł jest prosty, młodzi twórcy na początku drogi zawodowej dostają za zadanie przełożyć na język filmu sztukę teatralną – sztukę współczesną, napisaną z myślą o scenie, a jednak odmienną konwencją i stylistyką od klasycznego dramatu, na wskroś nowoczesną, dialogującą z kanonem. Za adaptację utworów teatralnych odpowiadają debiutujący reżyserzy przy wsparciu doświadczonej ekipy filmowej (m.in. autorów zdjęć: Arkadiusz Tomiak, Łukasza Gutt, Paweł Flis), redaktorów (Maciej Wojtyszko, Krzysztof Domagalik, Zenon Butkiewicz) oraz technologii i infrastruktury filmowej z WFDiF. Jest to niecodzienne wyzwanie artystyczne na styku dwóch różnych światów: filmu i teatru; wykorzystujące skrajne estetyki, narzędzia, rozwiązania i możliwości.

Jury pierwszej edycji Konkursu: Nakręceni na Teatrotekę tworzą:   Jan Kidawa-Błoński / przewodniczący, Joanna Zdrada i Krzysztof Spór.

O laury w Konkursie Teatrotek powalczy sześć produkcji:

BALKON ORDONA reż. Rafał Szumski

PORACHUNKI reż. Jan Hussakowski

SIOSTRY reż. Paweł Wróbel

TANIEC Z OFIARĄ reż. Luiza Budejko

UPAŁ reż. Karolina Kirsz

ZA WOLNO reż. Jakub Roszkowski