Największy i najważniejszy festiwal polskich debiutów filmowych odbędzie się już po raz 42. w Koszalinie od 12 do 17 czerwca 2023.
Jury Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych:
W tym roku będzie obradować pod przewodnictwem JANA HOLOUBKA, który jest autorem zdjęć do wielu produkcji filmowych, telewizyjnych i reklamowych. W 2007 r. zadebiutował jako reżyser filmu dokumentalnego „Słońce i cień”. W 2018 r. serial „Rojst” otworzył mu drogę do reżyserii dużych produkcji fabularnych. Jego kinowy debiut fabularny z 2020 roku „25 lat niewinności” otrzymał ponad 30 nagród w Polsce i na świecie. W 2022 roku wyreżyserowany przez niego serial „Wielka Woda”, stał się globalnym hitem platformy Netflix. Jest autorem lub współautorem scenariuszy m.in. do: „Rojst”, „25 lat niewinności”, „Rojst’97”, „Doppelganger. Sobowtór”, „Rojst Millenium”, „1800 Gramów”.
SANDRA DRZYMALSKA- aktorka. Wystąpiła w kilkunastu filmach i serialach. Już pod koniec III roku studiów zagrała w serialu „Belfer”. Potem otrzymała propozycję zagrania w innych filmach, m.in.: „Najmro. Kocha kradnie szanuje” Mateusza Rakowicza, „Ostatni Komers” Dawida Nickela, „Filip” Michała Kwiecińskiego.
CEZARY ŁAZAREWICZ – polski dziennikarz prasowy, reporter, publicysta, pisarz, wykładowca Collegium Civitas. Działacz opozycji demokratycznej w PRL. W 2017 roku uhonorowany Nagrodą „Nike” za książkę „Żeby nie było śladów. Sprawa Grzegorza Przemyka”. Książka, napisana w formie reportażu, posłużyła za punkt wyjścia – tak scenariuszowy jak i formalny – dla filmu Jana Pawła Matuszyńskiego zrealizowanego pod tym samym tytułem w 2021 roku.
MAREK WARSZEWSKI – Laureat Polskiej Nagrody Filmowej ORZEŁ 2015 za scenografię do filmu „Miasto 44” Jana Komasy (wspólnie z Grzegorzem Piątkowskim), nominowany do tej samej nagrody za scenografię do filmu „Karbala” Krzysztofa Łukaszewicza w 2016 roku i do filmu „Wesele” Wojciecha Smarzowskiego w 2022 roku. Laureat nagród na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za scenografie do produkcji: „Najlepszy” Łukasza Palkowskiego w 2017 roku i „Magnezja” Macieja Bochniaka w 2020 roku.
ZUZANNA WROŃSKA jest autorką tekstów piosenek, wokalistka, kompozytorka, współzałożycielka zespołu BALLADY I ROMANSE, z którym wydała trzy płyty, klawiszowiec efemerycznej formacji MEBLE. Obecnie tworzy duet ROZMOWA z Kubą Czubakiem, a także pracuje nad solową płytą, której nikt nie chce wydać.
Konkurs Pełnometrażowych Filmów Fabularnych:
Słoń w reżyserii Kamila Krawczyckiego
Hela w reżyserii Anny Kasperskiej
Na twoim miejscu w reżyserii Antonio Galdameza Munoza
Tata w reżyserii Anny Maliszewskiej
Chleb i sól w reżyserii Damiana Kocura
Roving Woman w reżyserii Michała Chmielewskiego
Matecznik w reżyserii Grzegorza Mołdy
Niebezpieczni dżentelmeni w reżyserii Macieja Kawalskiego
Johnny w reżyserii Daniela Jaroszka
Masz ci los! w reżyserii Mateusza Głowackiego
Granice miłości w reżyserii Tomasza Wińskiego
Koński ogon w reżyserii Justyny Łuczaj
Różne drogi do świętości w reżyserii Anieli Astrid Gabryel
Obudź się w reżyserii Filipa Dzierżawskiego
Norwegian Dream w reżyserii Leiva Igora Devolda
Jury Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Dokumentalnych:
Jury będzie obradować pod przewodnictwem HANNY POLAK, która jest reżyserką, producentką i autorką zdjęć. Na jej koncie nominacje do Oscara® i Emmy za film „Dzieci z Leningradzkiego” oraz nominacja do nagrody Amerykańskiej Gildii Producentów za „Nadejdą lepsze czasy”. Hanna Polak jest również laureatką prestiżowej nagrody IDA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Dokumentalistów), Nagrody Specjalną Jury na festiwalu IDFA w Amsterdamie, oraz wielu innych nagród i wyróżnień. Jej filmy były pokazywane na festiwalach filmowych na całym świecie – takich jak Sundance, True/False, IDFA, MDAG, czy FIPA, oraz wyświetlane przez liczne stacje telewizyjne, w tym HBO America, HBO Europe, Canal + , NHK, Al Jazeera i wiele innych.
ANDRZEJ FIDYK- scenarzysta i reżyser ponad 40 filmów dokumentalnych, członek Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej oraz profesor sztuki filmowej, pełniący też funkcję Dyrektora Kierunku Reżyseria w Szkole Filmowej w Katowicach. Jest laureatem kilkudziesięciu festiwali filmowych, trzykrotnym laureatem Wiktora w kategorii twórca telewizyjny. Wieloletni szef Redakcji Filmów Dokumentalnych Programu 1, jednak współpracę z TVP zakończył w 2016 roku.
MICHAŁ MARCZAK- reżyser i scenarzysta. Laureat nagrody dla najlepszego reżysera na festiwalu Sundance 2016 za film Wszystkie nieprzespane noce. Film ten pojawił się na listach najlepszych filmów roku, m.in. w Rolling Stone Magazine i IndieWire (niedawno wymieniony wśród 100 najlepszych filmów stulecia). Jego poprzedni film, dokument Fuck For Forest uznany został przez brytyjski magazyn Dazed and Confused za jeden z „dziesięciu najbardziej innowacyjnych i rozwijających gatunek”.
Konkurs Pełnometrażowych Debiutów Dokumentalnych:
Głos w reżyserii Dominiki Montean-Pańków
Lot w reżyserii Anny Zakrzewskiej i Łukasza Rondudy
Pianoforte w reżyserii Jakuba Piątka
Chłopaki w reżyserii Łukasza Machowskiego i Katarzyny Machałek
Apolonia Apolonia w reżyserii Lei Glob
Córy węgla w reżyserii Anety Nowickiej
To tylko/aż ciało… albo krótki film o wolności w reżyserii Michała Hytrosia
Moja Ozerna w reżyserii Kariny Będkowskiej
Globus w reżyserii Clary Kleininger-Wanik
Leon w reżyserii Wojciecha Gostomczyka
Konkurs Krótkometrażowych Debiutów Filmowych
Animacje:
Najważniejsze że się starasz w reżyserii Karoliny Borgiasz
Własna prawda w reżyserii Agnieszki Kruczek
Śmierć i śledź w reżyserii Klaudii Prabuckiej
The Grand Mother w reżyserii Julii Tigresy Hazuki
Perfect Me w reżyserii Soni Mossoczy
Trup w reżyserii Macieja Rosy
Wiem że ty też się boisz w reżyserii Poli Włodarczyk
Jestem błękitem w reżyserii Weroniki Szymy
Porządki miłości w reżyserii Agnieszki Popińskiej
Raszka w reżyserii Olhi Cherpak
Ciepło zimno w reżyserii Jakuba Siedleckiego
W lesie są ludzie w reżyserii Szymona Ruczyńskiego
To nie będzie film festiwalowy w reżyserii Julii Orlik
Jutro nas tam nie ma w reżyserii Olgi Kłyszewicz
Siostra w reżyserii Kasi K. Pieróg
Krab w reżyserii Piotra Chmielewskiego
Pomiędzy w reżyserii Julii Benedyktowicz
Most w reżyserii Izumi Yoshidy
Zapomniana książka w reżyserii Agaty Gorządek
Safari Club w reżyserii Zuzanny Szyszak
Ość czasu w reżyserii Zuzanny Szor
Meduzy w reżyserii Oli Szmidy
Bajka o początku w reżyserii Karoliny Gołębiowskiej
Kołyska w reżyserii Piotra Kaźmierczaka
Dokumenty:
Trzy opowiadania o Basi w reżyserii Mateusza Pietraka
Jeszcze mnie nie znasz w reżyserii Joanny Krzyżewskiej
Petit Garcon w reżyserii Sophie Horry
Wszystko w porządku, ziemniaki w żołądku w reżyserii Piotra Jasińskiego
Ojciec. Syn w reżyserii Jakuba Gomółki
Zniknięcie Janusza Klarnera w reżyserii Franciszka Berbeki
Skorupka w reżyserii Konrada Kosycarza
Pole w reżyserii Tomasza Grzymały
Ptitsa w reżyserii Aliny Maksimenko
Świt w reżyserii Anny Skoczeń
Starsza pani szuka w reżyserii Marii Wider
Postcards from the Verge w reżyserii Natalii Koniarz
Starość jest gorsza od faszyzmu w reżyserii Marco Wojciechowskiego
Kiosk w reżyserii Daniela Stopy
Słoń w reżyserii Mateusza Żeglińskiego
Garstka ziemi w reżyserii Izabeli Zubryckiej
Sen wujka Vakho w reżyserii Joanny Rój
Fabuły:
Alicja w reżyserii Martyny Ludwig
Stwór w reżyserii Damiana Kosowskiego
Sprzedawca w reżyserii Patryka Kaflowskiego
Para butów w reżyserii Jakuba Kozieła
Moje stare w reżyserii Nataszy Przymies
W kręgu w reżyserii Jana Naszewskiego
Uczta konesera w reżyserii Sławomira Shuty
Wróbel w reżyserii Marcina Janosa Krawczyka
Przepustka w reżyserii Karoliny Węglorz-Zimy
Piękna łąka kwietnia w reżyserii Emi Buchwald
Hawaje w reżyserii Sebastiana Fabijańskiego
Przed zmierzchem w reżyserii Łukasza Nowaka
Elementy w reżyserii Jakuba Solarza
Tam, gdzie płaczą ptaki w reżyserii Jakuba Wendy
Mania! w reżyserii Leny Jaworskiej
Metal-Girl w reżyserii Pawła Golonko
Misie polarne w reżyserii Bartosza Stankiewicza
Być kimś w reżyserii Michała Toczka
Ciepło w reżyserii Klaudii Fortuniak
Krzesło przyszłości w reżyserii Kamila Krukowskiego
Portret rodzinny w reżyserii Dominika Chacińskiego
W pamięci w reżyserii Zofii Sawickiej
Rozpad w reżyserii Zuzanny Jocek
W drugą stronę w reżyserii Natalii Dutkiewicz
Moje żyjątko w reżyserii Andrzeja Danisa
Dziecko w reżyserii Zuzanny Grajcewicz
Na żywo w reżyserii Mary Tamkovich
Half-Dream w reżyserii Jana Grabowskiego
Przypadek N.N. w reżyserii Yu-Sung Chang
Po niedzieli w reżyserii Sebastiana Drożaka
Prowadzący dyskusje SZCZEROŚĆ ZA SZCZEROŚĆ
Dorota Chrobak Dziennikarka specjalizująca się w tematyce filmowej, kulturalnej i medialnej (m.in. Radio PIN, „Przekrój”, „Tygodnik Powszechny”, „Kultura do kwadratu” w Polsat News 2). Od 2019 roku redaktor prowadząca portalu kampaniespoleczne.pl, poświęconego szeroko pojętemu marketingowi społecznemu.
Marta Chylińska Krytyczka filmowa, której największą frajdę na świecie sprawia analizowanie filmów. Współtwórczyni kanału filmowego Drugi Seans, który chętnie podejmuje współprace z łódzkimi instytucjami i organizacjami filmowymi, takimi jak Narodowe Centrum Kultury Filmowej, Festiwal Kamera Akcja czy Muzeum Kinematografii.
Błażej Hrapkowicz Prezenter telewizyjny i radiowy, krytyk filmowy, konferansjer. Gospodarz programu “Kino Mówi” w Ale kino+ . Współprowadzący „Aktualności Filmowych+ ” i prowadzący „Premierowej Jazdy” na antenie Canal+ . Prowadzi audycję “Hrapkowidz” w radiowej Czwórce. Dyrektor artystyczny festiwalu CINEMAFORUM w Warszawie. Stały współpracownik Canal+ Polska i wielu festiwali filmowych. Współautor książek poświęconych twórczości Terry’ego Gilliama, Davida Cronenberga, Davida Lyncha i Kazimierza Kutza, a także anglojęzycznej publikacji dotyczącej kina Europy Środkowo-Wschodniej (“Eastern Promises”).
Mateusz Żebrowski Filmoznawca, kulturoznawca, łodzianin. Pierwszy film jaki zobaczył w kinie: “Pocahontas”, najważniejszy: “Osiem i pół”. Stały współpracownik Czasu Kultury i miesięcznika Kino. Współtwórca duetu recenzenckiego Drugi Seans, w ramach którego prowadzi m.in. kanał na YouTube i audycję w Radiu Łódź. Stypendysta Ministerstwa Kultury w dziedzinie „film”.
Po raz pierwszy w programie tegorocznego Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych pojawi się Konkurs: Nakręceni na Teatrotekę, przygotowany we współpracy z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Teatroteka to wyprodukowany przez WFDiF cykl, który w tym roku obchodzi jubileusz 10-lecia istnienia. Podczas tych lat powstało już około 70. wyjątkowych produkcji, w których zadebiutowało wielu reżyserów młodego pokolenia m.in.: Agnieszka Smoczyńska, Piotr Domalewski, Wawrzyniec Kostrzewski, Adam Sajnuk.
Teatroteka wykorzystuje potencjał technologii filmowej do ekranizacji najbardziej wartościowych utworów „młodej” polskiej dramaturgii teatralnej. Zamysł jest prosty, młodzi twórcy na początku drogi zawodowej dostają za zadanie przełożyć na język filmu sztukę teatralną – sztukę współczesną, napisaną z myślą o scenie, a jednak odmienną konwencją i stylistyką od klasycznego dramatu, na wskroś nowoczesną, dialogującą z kanonem. Za adaptację utworów teatralnych odpowiadają debiutujący reżyserzy przy wsparciu doświadczonej ekipy filmowej (m.in. autorów zdjęć: Arkadiusz Tomiak, Łukasza Gutt, Paweł Flis), redaktorów (Maciej Wojtyszko, Krzysztof Domagalik, Zenon Butkiewicz) oraz technologii i infrastruktury filmowej z WFDiF. Jest to niecodzienne wyzwanie artystyczne na styku dwóch różnych światów: filmu i teatru; wykorzystujące skrajne estetyki, narzędzia, rozwiązania i możliwości.
Jury pierwszej edycji Konkursu: Nakręceni na Teatrotekę tworzą: Jan Kidawa-Błoński / przewodniczący, Joanna Zdrada i Krzysztof Spór.
O laury w Konkursie Teatrotek powalczy sześć produkcji:
BALKON ORDONA reż. Rafał Szumski
PORACHUNKI reż. Jan Hussakowski
SIOSTRY reż. Paweł Wróbel
TANIEC Z OFIARĄ reż. Luiza Budejko
UPAŁ reż. Karolina Kirsz
ZA WOLNO reż. Jakub Roszkowski