
Już po raz 52. reprezentanci branży mediów elektronicznych zjechali do Łodzi na swoją tradycyjną jesienną, konferencję. Obok operatorów kablowych i nadawców telewizyjnych, producentów i emitentów, firm oferujących urządzenia i peryferia, zaproszenie przyjęli eksperci rynku medialnego, odpowiedzialni za ten sektor gospodarki urzędnicy ministerstw, regulatorów, organizacji pozarządowych, posłowie i senatorzy. Tradycyjnie także dziennikarze i reporterzy mediów branżowych, lokalnych i ogólnopolskich.
Łódzkie spotkanie otworzyła prezentacja Guy Bissona (Executive Director, Ampere Analysis), brytyjskiego analityka i eksperta, który posiłkując się wynikami ostatnich badań i analiz próbował odpowiedzieć na pytanie: Jak Polska i Europa odnajdują się w globalnej zmianie dystrybucji treści, w ujęciu historycznym, czyli od kablówki do streamingu.
Jednym z kluczowych wątków tegorocznej konferencji była kwestia ochrony infrastruktury cyfrowej w erze sztucznej inteligencji. Eksperci i praktycy (m.in.: Jan Oleksiewicz – Zastępca Dyrektor Departamentu Gospodarki Cyfrowej, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Karol Skupień – Prezes Zarządu, KIKE, Piotr Szczucki – Członek Zarządu, PIKE, Maciej Siciarek – Dyrektor CSIRT, NASK oraz Bartłomiej Pejo – Przewodniczący, Komisja ds. Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, Sejm RP) poruszali tematy związane z cyberbezpieczeństwem, odpornością systemów i nowymi typami zagrożeń. Równolegle prowadzona będzie wystawa tematyczna, prezentująca najnowsze rozwiązania technologiczne i sprzęt dla branży medialnej i telekomunikacyjnej.
Tradycyjnie, bo pierwsza edycja odbyła się w maju podczas konferencji w Sopocie, zorganizowano przy którym spotkali się reprezentanci Organizacji Zbiorowego Zarządzania i operatorzy. Temat to równowaga interesów – współpraca OZZ i operatorów w erze cyfrowej. A w praktyce forum dialogu między organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi a operatorami, które ma na celu wypracowanie jasnych zasad współpracy, mechanizmów rozliczeń oraz wzajemnych zobowiązań. W czasach cyfrowej dystrybucji treści i zmieniających się modeli biznesowych, konstruktywny dialog staje się warunkiem stabilności całego ekosystemu audiowizualnego.
Drugi dzień konferencji poświęcony był m.in. zmianom w sposobie konsumpcji treści. Prezesi czołowych firm medialnych poruszą kwestie personalizacji, rozwoju streamingu, lokalnych platform AVOD oraz wpływu nowych technologii na krajobraz medialny.
Będziemy do nich i innych tematów poruszanych podczas 52, Międzynarodowej Konferencji Operatorów Komunikacji Elektronicznej powracali na naszej stronie.
W Łodzi poznaliśmy Laureatów XX Festiwalu o nagrodę „Tytanowego Oka” oraz „Złotej PIKE”. Podczas uroczystej gali wręczono także wyróżnienia specjalne Prezesa PIKE.
Laureaci XX edycji Festiwalu o nagrodę „Tytanowego Oka”
Kategoria – Społecznie odpowiedzialni – produkcja lub kampania z misją
Wyróżnieni zostali nadawcy, którzy zrealizowali produkcję lub kampanię łączącą jakość medialną z działaniami na rzecz dobra wspólnego edukacji, ekologii, integracji, solidarności społecznej na ternie polski. Kryteria oceny stanowiły: unikatowość programu, atrakcyjna forma i treść, zasięg oraz efekty realizacji.
Laureat: Telewizja PULS za kampanię „Znam te numery”
Wyróżnienia otrzymali:
– Telewizja Polska za serię koncertów na rzecz powodzian „Nadzieja Razem dla Was”
– Fundacja TVN za realizację kampanii na rzecz walki z kryzysem zdrowia psychicznego wśród dzieci w Polsce.
Kategoria – Debiut roku z potencjałem
W tej kategorii wyróżnione zostały osoby, projekty, audycje, które pojawiły się z dużą energią na rynku i zapowiadają dalszy swój rozwój.
Laureat: Polsat za program poranny „Halo tu Polsat”
Wyróżnienia otrzymali:
– TVN za program „The Floor”
– Telewizja Puls za nowy format programu „Taki jest świat”
Kategoria – Produkcja Roku – Made in Poland
To kategoria dla najlepszego polskiego projektu audiowizualnego, zrealizowanego z pasją, profesjonalizmem i z myślą o krajowym i zagranicznym odbiorcy. Zgodnie z regulaminem Festiwalu wyróżnione zostają produkcje zrealizowane na ternie polski.
Laureat: HBO MAX za produkcję serialu – „Porządny Człowiek”
Wyróżnienia otrzymali:
– HBO MAX za produkcję serialu „Przesmyk”
– Netfix za produkcję serialu – „Matki pingwinów”
Kategoria – Kanał tematyczny
W tej kategorii wyróżnione zostały kanały które budowały lojalność widzów, poszerzały horyzonty tematyczne i wprowadzały nową jakość programową.
Laureat: BBC Earth
Wyróżnienia dostali:
– Viasat True Crime
– Eleven Sports Networks
ZŁOTA PIKE
Nagroda przyznawana jest osobom, przedsiębiorstwom oraz instytucjom, które w sposób godny wyróżnienia przyczyniają się do rozwoju całej branży i swoją działalnością, zarówno biznesową, jak i społeczną stanowią wzór do naśladowania.
Laureatem Złotej PIKE 2025 został Andrzej Abramczuk – Prezes Zarządu Netii i Cyfrowego Polsatu.
Doświadczony menedżer i prawnik, od lat związany z sektorem telekomunikacji znany z profesjonalizmu, strategicznego myślenia i skutecznego zarządzania transformacją cyfrową, który od lat buduje siłę i prestiż polskiego rynku telekomunikacyjnego i medialnego.
„(…) Człowiek, którego wizja, determinacja i umiejętność łączenia biznesowej strategii z wrażliwością na potrzeby ludzi czynią go jednym z najważniejszych liderów naszej branży (…) powiedział Prof. Józef Modelski przewodniczący Rady Programowej wręczając nagrodę.
Wręczono również trzy „Jubileuszowe Nagrody Specjalne Prezesa PIKE”:
Discovery Channel – z okazji 40-lecia działalności w uznaniu wieloletniego wkładu w rozwój telewizji tematycznej, popularyzację wiedzy oraz inspirowanie widzów na całym świecie.
CANAL+ Polska – z okazji 30-lecia działalności w uznaniu znaczącego wkładu w rozwój rynku telewizyjnego w Polsce, tworzenie wysokiej jakości treści oraz promocję nowoczesnych usług medialnych,
Programowi „Dzień Dobry TVN” – z okazji 20-lecia działalności w uznaniu wyjątkowego wkładu w rozwój polskiej telewizji śniadaniowej, tworzenie inspirujących treści oraz codzienne towarzyszenie widzom w ich porannych chwilach.
(jk)