WOJNA STREAMINGOWA W EUROPIE ŚRODOWO- WSCHODNEJ

Rok 2022 ma być decydującym rokiem dla ekspansji rynkowej platform streamingowych w całej Europie, ze szczególnie napiętym kalendarzem premier na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej. Na początku marca HBO wprowadziło swoją nową usługę przesyłania strumieniowego HBO Max w całej Europie Środkowej, gdzie nadawca był już dobrze wszczepiony od czasu uruchomienia HBO Go w regionie w listopadzie 2017 r. Dzięki spadkowi cen, z najtańszą subskrypcją zaczynającą się o 2 euro niższą niż poprzednie plany HBO Go i atrakcyjnymi promocjami w momencie premiery, oczekuje się, że usługa nabierze rozpędu w całym regionie i zwiększy znaczną liczbę nowych subskrypcji.

Netflix ogłosił w tym tygodniu otwarcie nowego biura w Polsce poświęconego inwestycjom w lokalne produkcje i mającego na celu przyspieszenie ekspansji usługi na sąsiednie rynki. Globalny gigant SVOD pozostaje regionalnym liderem rynku pod względem liczby subskrybentów i przychodów, ale konkurencja w regionie znacznie wzrośnie, a inwestowanie w lokalne treści stało się koniecznością, aby platforma utrzymała swoją pozycję.

Disney+ kontynuuje ekspansję międzynarodową i potwierdził datę premiery na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej na połowę czerwca 2022 roku. Discovery, który niedawno zmienił nazwę swojej usługi DPlay na discovery+ na rynkach skandynawskich, Beneluksie i we Włoszech, ma również zostać wdrożony w kolejnych krajach Europy w nadchodzących kwartałach. Na początku 2021 roku platforma podpisała umowę partnerską z jednym z największych europejskich operatorów telekomunikacyjnych, Vodafone, aby włączyć discovery+ do oferty treści tego ostatniego. Może to przyczynić się do szybkiego wdrożenia na aktywnych rynkach Vodafone w regionie: w Rumunii, Czechach i na Węgrzech.

Innym znaczącym aktorem, który ma zostać uruchomiony w 2022 roku, jest nowy SkyShowtime, międzynarodowa platforma stworzona z partnerstwa między Comcast i ViacomCBS, ogłoszona w sierpniu 2021 roku. Usługa przesyłania strumieniowego łączyłaby treści z NBCUniversal, Sky i ViacomCBS, w tym tytuły z Showtime, Nickelodeon, Paramount Pictures, Paramount + Originals, Sky Studios, Universal Pictures i Peacock. Ponieważ ta wspólna usługa nie zostanie uruchomiona na rynkach Sky (Wielka Brytania, Irlandia, Włochy i rynki niemieckojęzyczne), platforma prawdopodobnie skoncentruje swoje europejskie wdrożenie na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie popyt na subskrypcje VOD rośnie szybciej niż na już zatłoczonych rynkach streamingowych w Europie Zachodniej.

Jeśli chodzi o aktorów europejskich, Viaplay zdecydował się rozpocząć ekspansję międzynarodową w zeszłym roku, uruchamiając najpierw na rynkach bałtyckich, gdzie konsumpcja wideo i upowszechnienie subskrypcji zbliżają się do tego, co zaobserwowano na sąsiednich rynkach skandynawskich, a następnie w Polsce, gdzie uruchomienie platformy było wspierane przez wczesne partnerstwa z kilkoma głównymi operatorami telekomunikacyjnymi w kraju w celu szybszego wdrożenia w polskich gospodarstwach domowych z płatną telewizją. Na drugą połowę 2022 r. w Wielkiej Brytanii, Kanadzie i krajach niemieckojęzycznych ogłoszono nadchodzące premiery rynkowe, wykluczając tym samym na razie możliwości na innych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Wdrożenie Viaplay w dużym stopniu opiera się na nabywaniu treści i praw sportowych na aktywnych i potencjalnych rynkach, aby zachować zgodność z pierwotnym składem. Ale nadchodząca premiera na większej liczbie rynków europejskich nie jest mało prawdopodobna, ponieważ platforma nordycka spodziewa się dotrzeć do 6 milionów abonentów poza swoimi rodzimymi rynkami do 2025 roku.

Amerykańskie sieci odpowiadały za prawie jedną czwartą całkowitych przychodów telewizyjnych generowanych w Europie Środkowej, z Discovery, WarnerMedia i Disney na czele. Wraz ze spadkiem konsumpcji telewizji, opłaty partnerskie za płatną telewizję znajdują się pod rosnącą presją, a amerykańscy nadawcy coraz częściej wykorzystują platformy skierowane bezpośrednio do konsumentów, aby zrekompensować niedobór przychodów z dystrybucji kanałów telewizyjnych. Jeśli rynki Europy Środkowej i Wschodniej pozostają w tyle za krajami Europy Zachodniej pod względem penetracji płatnych usług przesyłania strumieniowego wideo, zbliżające się pojawienie się tych nowych podmiotów i ich atrakcyjnych ofert wideo znacząco zmieni krajobraz treści w regionie.

Ophélie Boucaud | Starszy analityk (Dataxis)