INPUT 2017, SALONIKI: Telewizja dla Stasia

Wciąż aktualny pozostaje temat sięgania po user generated contend. Tu wśród najlepszych przykładów wymienić trzeba #My Escape ? niemiecki dokument wykorzystujący nagrania wykonane telefonami przez imigrantów w drodze do Europy ? film pokazała niedawno TVP1 ? oraz kanadyjski dokument Frame 394.

To głośna historia amerykańskiego białego policjanta, oskarżonego o zastrzelenie czarnoskórego chłopca. Daniel Voshart analizuje fi lmik, który pojawił się w sieci, nagrany przez naocznego świadka. Wykorzystując najnowsze technologie stabilizacji obrazu, Daniel udowadnia, że śledczym umknęły szczegóły, które świadczą o innym przebiegu wydarzeń. Swoje odkrycie publikuje na platformie reddit. com. Film jest częścią projektu CBC ShortDocks, realizującego strategię nadawcy w obszarze digital-fi rst i znalazł się na oskarowej shortliście w kategorii krótkometrażowego dokumentu. Bliżej widza lokuje się, m.in., holenderski Poverty Project emitowany przez NPO2 oraz Turn Back the Clock z Singapuru. Pięć osób, o bardzo określonych poglądach na temat istnienia/nieistnienia biedy w Holandii, bierze udział w społecznym eksperymencie, w którym stykają się z realiami życia ludzi biednych, bezdomnych, chorych, nieradzących sobie z różnych powodów w  życiu. Przewodnikami uczestników programu są pracownicy opieki społecznej, społeczni aktywiści i organizacje zajmujące się wyciąganiem takich osób z biedy. Sami uczestnicy projektu też muszą się zmierzyć z warunkami życia, w których egzystują podopieczni ośrodków pomocowych. W Singapurze kilku osiemdziesięciolatków spotyka się na planie reality show, w ośrodku SPA urządzonym jak za ich dawnych, młodych lat. Z dzisiejszych czasów są lekarze, terapeuci, trenerzy i metoda ?odmłodzenia? seniorów. Lokalnie oznacza opowieść o najbliższej okolicy, własnej historii, o znanych faktach, wydarzeniach i ludziach z mojej dzielnicy, miejscowości, kraju. Czasem to uniwersalne spojrzenie przez pryzmat lokalnego konfliktu, wydarzenia, postaci. Globalna wioska jest wciąż pociągająca, ale już nie tak atrakcyjna, jak jeszcze kilka lat temu. Kluczem do widza, a więc kluczem do sukcesu jest odwołanie do jego doświadczeń, zwyczajów, tradycji. Produkują lokalnie coraz częściej międzynarodowi potentaci jak Discovery, Disney, HBO czy Canal+. Telewizje publiczne zawsze były w czołówce, jeśli chodzi o rodzimy kontent. Po okresie fascynacji zagranicznymi formatami następuje zwrot w kierunku własnej kreacji. Ciekawymi przykładami są wietnamski Surviving in the Earth?s Womb ? reality show nawiązujący do systemu podziemnych tuneli, w których ukrywali się Wietnamczycy podczas amerykańskich nalotów 50 lat temu oraz fiński Heroes of the Baltic Sea ? sześcioodcinkowa cross-gatunkowa seria historyczna. Wątek fabularny zrealizowany jest w oparciu o prawdziwą historię zaginionego statku, uratowanego chłopca i ukrytego skarbu. Wątki bohaterów legendy przeplatają się z zadaniami realizowanymi przez współczesnych młodych widzów, którzy na podstawie wskazówek z fabuły poszukują skarbu. Ciekawy konstrukcyjnie i atrakcyjny widowiskowo projekt z zakresu edukacji historycznej. W tym kontekście warto przywołać świetnie opowiedziane (storytelling) rocznicowe dokumenty: japoński The Phone of the Wind: Whispers to Lost Families ? opowieść o budce telefonicznej, do której przyjeżdżają rodziny osób zaginionych podczas tsunami przed 5-ciu laty oraz amerykański film o przełomie w Rumunii ? Chuck Norris vs Communism.

Przykładem z powodzeniem zrealizowanej hybrydy gatunkowej ? tutaj połączenie reportażu, wywiadu z dokumentem i wątkiem fabularnym ? jest szwajcarska seria Blackout (9 odcinków po 25?). Projekt atrakcyjny także ze względu na temat ? co stanie się, gdy zostaniemy odłączeni od prądu? Jak zareagują służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo? Jakie są procedury awaryjne? Jak nadawcy telewizyjni będą przekazywać komunikaty do społeczeństwa? Jak będzie się toczyć życie bez Internetu, telewizora, radia, lodówki? Skąd wziąć jedzenie, pitną wodę, jak wykonywać zabiegi w szpitalach? Jak się przemieszczać i dbać o bezpieczeństwo rodziny? Co z pracą? Czy człowiek zamknięty w windzie podczas awarii jest na liście priorytetów służb? I wreszcie w jaki sposób przywracać dostawy energii po okresie chaosu? Równolegle prowadzone są trzymające w napięciu wątki wywiadów z pracownikami mediów i służb już po awarii, realizowanych w formie przesłuchań policyjnych, z opowieścią o postępującym chaosie, realizowaną w formie dokumentalnej oraz fabularnym wątkiem rodziny, która jest głównym, zbiorowym bohaterem serialu.

W programie INPUT 2017 zaprezentowanych zostało 81 najnowszych audycji telewizyjnych spośród 235 programów tv i produkcji cross-medialnych, zgłoszonych do międzynarodowej selekcji przez 39. publicznych nadawców z całego świata. Wśród nich znalazła się również polska produkcja ? Film dla Stasia w reżyserii Moniki Meleń, dokument zrealizowany dla Redakcji Filmu Dokumentalnego TVP1, który znakomicie wpisuje się w obowiązujące na świecie trendy programowe. Z powodzeniem kwalifikuje się do mistrzów storytellingu, sięga po user generated content, odpowiada na potrzebę lokalności i przekazywania uniwersalnego przesłania w oparciu o human story. To opowieść o sile przyjaźni i radości życia. Film dla małego Stasia nagrywa amatorską kamerą dorosły Stanisław. Długo i cierpliwie tłumaczy dziecku, co jest w życiu ważne, a także jak sobie radzić z najprostszymi czynnościami, które małemu Stasiowi mogą sprawiać trudność. Uczy go siły, pokazuje jak mimo wszystko cieszyć się życiem i brać z niego tyle, ile się zamarzy. Są przyjaciółmi, choć dzieli ich spora różnica wieku. Duży Stanisław to artysta, malowanie obrazów jest jego pracą i pasją, którą także stara się zarazić małego Stasia. Obaj urodzili się bez rąk, a jednak każdego dnia udowadniają sobie i światu, że jeśli się naprawdę chce, można osiągnąć wszystko. Film aktualnie zbiera festiwalowe laury. Do zobaczenia jesienią w TVP1. Wybór najciekawszych faktualowych pozycji z programu INPUT 2017 będzie można zobaczyć w trakcie pokazów MiniINPUT, które odbędą się niebawem w ramach 5. Edycji Festiwalu Sztuki Faktu w Toruniu. Kolejna edycja INPUT, prestiżowej Międzynarodowej Konferencji Telewizji Publicznych odbędzie na nowojorskim Brooklinie na przełomie kwietnia i maja 2018 r.

RENATA PUCHACZ