Toledo po raz kolejny gościło, ósmą już edycję Conecta FICTION & ENTERTAINMENT, wyjątkowe miejsce i wyjątkowa okazja do spotkań profesjonalistów ze światowego przemysłu filmowego, telewizyjnego i szeroko rozumianej rozrywki. Przede wszystkim z Europy i Ameryki przyjechało do Toledo blisko tysiąc gości (prawie tyle samo co w roku ubiegłym szefów platform streamingowych i nadawców telewizyjnych, producentów, twórców, przedstawicieli firm i instytucji oraz dziennikarzy) z 32 krajów obu kontynentów, w tym spore delegacje Brazylii i Portugalii, dwóch krajów fokusowych (w 2023 taką dwójkę tworzyły Polska i Meksyk) Za nimi plasowały się Francja, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy, Chile, Argentyna i Meksyk .
W Palacio de Congresos El Greco odbyło się w trakcie czterech dni imprezy wiele spotkań, przeprowadzono 24 panele tematyczne (w dyskusji o dniu dzisiejszym i przyszłości formatów typu docudrama wzięła udział polska reżyserka, Julia Groszek, na zdjęciu druga z prawej), odbyło się 6 sesji pitchingu otwartych dla publiczności oraz 4 sesje prywatne sesje pitchingu oraz prezentacje i wykłady (jeden z nich poświęcony ekspansji kanałów FAST w Europie wygłosiła Pola Hempowicz z gdańskiej firmy Content Monarchy).
40 MILIARDÓW DOLARÓW W GRZE!
Jest wiele dowodów na to, że rynek telewizyjny przezywa jeden ze swych najlepszych okresów. Po ograniczeniach, jakie niosła ze sobą pandemia i komplikacjach, jakie były następstwem konfliktów w Ukrainie i Strefie Gazy, branża inwestuje, produkuje i kreuje, jak prawie nigdy dotąd. Mówiła o tym w raporcie otwierającym tegoroczną Conecte, María Rua Aguete (była w Warszawie przed rokiem gościem Multiscreen Day) z londyńskiej agencji Omdia. Nieco zaskoczonej widowni ogłosiła, że 2023 z ponad 40 miliardami dolarów zainwestowanymi w produkcje oryginalnych treści, wydatki pierwszej czwórki w USA – Netflix, Amazon, Warner Bros. Discovery i Disney – okazał się drugim co do wielkości rokiem w historii, ustępującym tylko rekordowemu 2022, kiedy świat odetchnął i ruszył do przodu. Aguete potwierdziła także, że popyt na hiszpańskojęzyczną telewizję na całym świecie wciąż jest ogromny. W kwietniu 2024 r. w Stanach Zjednoczonych (22,5 mln) i Brazylii (18,1 mln) obejrzano więcej godzin oryginalnych treści w języku hiszpańskim niż w Hiszpanii (13,5 mln). Warto dodać, że Polska jest jednym z największych (8 miejsce z 117 kupionymi i wyemitowanymi w ubiegłym sezonie pozycjami) odbiorców seriali, filmów i formatów wyprodukowanych w Hiszpanii i Ameryce Południowej.
W Toledo wiele mówiło się o tym, że branża telewizyjna wciąż przechodzi rozpoczętą czas jakiś temu transformację. Jednym z jej znaczących elementów jest zmiana zarówno w kierunku bardziej opłacalnej oglądalności, jak i różnorodności produkcji. Na naszych oczach zmienia się telewizyjna publiczność, widać to w rozwoju platform streamingowych czy choćby serwisów typu Instagram, który ma obecnie 1,5 miliarda użytkowników. Dynamicznie rośnie rynek i liczba kanałów bezpłatnej telewizji strumieniowej z reklamami (FAST), szczególnie w Stanach Zjednoczonych (ponad dwa tysiące dostępnych kanałów) i Brazylii, gdzie przewyższyły one tradycyjne usługi płatnej telewizji. Inwazja FAST na razie dotyczy Europy w mniejszym stopniu i właściwie poza Wielka Brytanią (w 2028 będzie tam ponad 500 kanałów) jej kreatorzy nie mogą liczyć na większe sukcesy.
Jednym z gości imprezy był Kai Finke, dyrektor ds. treści SkyShowtime, został zapytany o to jakimi budżetami obsłuży się SkyShowtime w najbliższym czasie mówił o realizmie, którego może kiedyś brakowało nie tyle w jego firmie co w ogóle na rynku. Teraz wydaje się sporo pieniędzy ale dużo rozważniej i z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań lokalnych rynków.
W kolejnym spotkaniu przypomniano, że Netflix w latach latach 2007-2018 zadziwił świat, wypuszczając na rynek wielkie projekty z całego świata, które charakteryzowały się nie tylko walorami produkcyjnymi, ale także ambicjami artystycznymi. Te czasy już minęły. Oryginalność wynika w dzisiejszych czasach z tego, jak bardzo seriale odbiegają od klasycznych formatów, często w historiach osadzonych w nowatorskich kontekstach. Wyniki mogą być ekscytujące, jak w przypadku “Czerwonego Miasta”, jednego z najgłośniejszych ostatnio tytułów. Ale owe ewolucyjne zmiany widać było również na Conecta F&E, jak podano w Toledo ponad 60% projektów zgłoszonych do sekcji Co-pro i High-End można opisać jako sensacyjne lub thrillery, lub jedno i drugie. Ale wiele projektów eksploruje także aktualne i ważne problemy społeczne, choć jeszcze kilka lat temu występowały w śladowych ilościach, bo telewizyjna publiczność oczekiwała na przeżywanie emocji a nie dramatów.
KUPIĆ NIE KUPIĆ?
Dwie najważniejsze nagrody imprezy zdobyły dwa muzyczne tytuły o młodych kobietach podążających za swoimi marzeniami, niezależnie od tego, czy rywalizują w pop-folkowym Balkavision Song Contest – ekstrawaganckim dramacie muzycznym “The Adventures of a Turbo-Folk Princess” (Macedonia Północna), laureata nagrody Rady Europy w wysokości 50 000 euro na rozwój koprodukcji – czy też stają się gwiazdami K-popu, jak w południowokoreańskim “K-Dream”.
Seriale muszą być lżejsze- taka opinię można było usłyszeć w Toledo wielokrotnie, choć to hasło wcale nie oznaczało rezygnację z ambicji na rzecz płytkiej, bezrozumnej rozrywki dla niewymagającego widza. Na specjalnym projekcji pokazano dwa pierwsze odcinki niemiecko- hiszpańskiego serialu Weiss & Morales” a w komentarzach dodawano, że tego rodzaju europejska koprodukcja to „lekarstwo na kryzys” dla branży w trakcie pocovidowej odbudowy. „Weiss & Morales” to nowy kryminał policyjny, którego fabuła skupia uwagę bardziej na policyjnych procedurach śledztwa niż na spektakularnych watkach samych przestępstw, firmowany wspólnie przez ZDF (zajmuje się sprzedażą międzynarodową poza terytoriami hiszpańskojęzycznymi) i RTVE (ma wyłączne prawa do serialu w Hiszpanii).
Spośród pozostałych propozycji międzynarodowych koprodukcji, seriali high- end, dokumentalnych i muzycznych, zaprezentowanych w Toledo warto zwrócić uwagę także na takie jak:
„Fin del Año” (Têm Dênde Productions, Brazylia). Trzymający w napięciu dramat o zjawiskach nadprzyrodzonych. Autobus przewożący pięć powiązanych ze sobą osób w tajemniczy sposób zmienia trasę na kilka godzin przed północą w sylwestra.
„Złota wojna” (Agitprop, Bułgaria) Stworzony przez Teodorę Markową dramat rozgrywający się na tle amerykańskiego bojkotu Igrzysk Olimpijskich w Moskwie w 1980 roku, który był następstwem rosyjskiej inwazji na Afganistan.
„El Hijo del Consul” (Mar.Franco Productions, Kolumbia) Sześcioodcinkowy serial opowiada o Gonzalo Carreño, arystokracie z Bogoty, oskarżonym o morderstwo i odpowiedzialnym za wymuszenia, usiłowania napadów i porwanie samolotu w maju 1988 r.
„Little Red Fox” (Chakalaka Films, Francja, Lieblings Films, Niemcy) Zainspirowany życiem Gerty Pohorylle, młodej żydowskiej fotografki, która uczestniczyła po stronie republikańskiej w hiszpańskiej wojnie domowej i prawdopodobnie była autorką kultowego zdjęcia bojowego Roberta Capy „Falling Soldier”.
„Zabawa nożyczkami” (Litwa) Dramat, w którym trzech seniorów, wykorzystując swoją rzekomą reputację jako przykrywkę, zamienia garaż w laboratorium edycji genów.
„Puls wody” (Nadie Es Perfecto, Lola Cinema, Hiszpania) Thriller o tematyce społecznej, który powstał, gdy główna bohaterka wraca do swojego rodzinnego miasta w L’Albufera, aby zaopiekować się ojcem, rybakiem, co niestety oznacza rozstanie z zawodem.
„Red City” (Pierwsza miłość, Francja, Yes Studios, Izrael) Gdy w 1957 roku dziewięcioletni kraj toczy wojnę z Palestyńczykami i Syryjczykami, młodej policjantce Elishevie zostaje przydzielone pierwsze morderstwo na dalekim południu, gdzie osiedlano niepoprawnych przestępców.
„Klan Angoli” (Telnet Screen Productions, Wielka Brytania) Jenny i urodzona w Hiszpanii gospodyni Leticia otrzymują spadek od teścia Jenny. Ale to są krwawe pieniądze i inni maja na nie ochotę.
„Lato martwych zabawek” (Corte y Confección, Hiszpania) Barcelona 2022 rok. Inspektor Salgado – wybuchowy, brutalny, macho – i agentka Leire Castro – racjonalna, feministyczna, czasem naiwna – prowadzą śledztwo w sprawie niespodziewanej śmierci pewnego biznesmena, która może być powiązana ze śmiercią dziewczyny 17 lat wcześniej.
„Unabomber – tykający strach” (Salice Production, Redstring, Włochy) Thriller opowiadający o Alessii, ekspertce od materiałów wybuchowych, próbującej wyśledzić Unabombera, mającej obsesję na punkcie zemsty po tym, jak bomba uszkodziła jej twarz.
„Caso Couso” (Recrea Films, Hiszpania) Walka rodziny z rządem USA po śmierci hiszpańskiego kamerzysty José Couso, który zginął w wyniku amerykańskiego ostrzału hotelu w Bagdadzie.
„Gilberta, życie i śmierć transpłciowej kobiety” (Volf Entertainment, Ultravioleta, Brazylia, Portugalia) Czteroodcinkowa opowieść kryminalna o torturach i morderstwie Gilberty Salce w 2006 roku, dokonanym przez 14 nastolatków w Porto, chronionych przez portugalski kościół katolicki.
„Porwane życie” (Uzgrobtas Gyvenimas, MB Laukite Tesinio, Cinema Cartel, Litwa, USA) Historia syna byłego porywacza radzieckiego samolotu pasażerskiego, skazanego za zamordowanie własnego ojca w USA; czteroczęściowy serial kryminalny dokumentuje drogę Algirdasa Brazinskasa w poszukiwaniu odkupienia.
„Nie zabiłem Borsellino” (Salice Production, Loft Produzioni, Włochy) Serial opowiada historię Tanino, oskarżonego o zabójstwo sędziego walczącego z mafią. 18 lat więzienia, a prawnicy rozwikłali jego wyrok, ujawniając doniosłe tuszowanie.
„Piosenkarka” (Nana Films, Hiszpania) W 1961 roku Miguelito był kolejnym nastolatkiem, który udał się do Madrytu, aby spełnić swoje marzenie o karierze piosenkarskiej. Nie ma pieniędzy, a branża twierdzi, że rock umarł. Dwie dekady później odżyje, a Miguelito będzie znany na całym świecie jako Miguel Ríos.
JANUSZ KOŁODZIEJ